6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Willem92

Grootte HD-bestanden bij import iMovie '09

Hallo allemaal, ik had een vraagje.
    Ik heb met een Panasonic HDC-SD700 ruim een uur aan Full-HD video geschoten in HE-kwaliteit.
    Het apparaat heeft een SDHC-kaart van 32 GB waardoor je in de gekozen kwaliteit ruim 4 uur opnames kan maken.
    Wanneer ik de beelden importeer naar mijn MacBook Pro, raakt de harde schijf wel erg snel vol.
    Ik heb slechts een klein half uur geïmporteerd en ben nu al 27 GB armer (grootte van gebeurtenis-map in de map Films/iMovie Events).

Hoe zou dit komen? De clips op de SDHC-kaart lijken dan veel kleiner qua bestandsgrootte dan wanneer ze op mijn Mac staan.

Vriendelijk bedankt voor reacties alvast:)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Even een gok: misschien staan die beelden gecomprimeerd op de SDHC-kaart?

Bijdrager
    Maverick9898

Dat denk ik ook. Full-HD en dan 4 uur op 32 GB opnemen? Vind ik wel erg weinig.

Bijdrager
    KarelWillem

Gokje? Films zijn AVCHD-bestanden (AVC/H.264)?
    Dat is een stevige compressievorm, waar je Mac wel wat moeite mee heeft en die dus geïmporteerd een stuk groter kunnen worden.

Bijdrager
    Willem92

Ja klopt, het is inderdaad AVCHD.
    Zal wel met die compressie op dat kaartje te maken hebben. Een paar van dat soort vakantiefilms en dan is het vol:P Nou ja, ik kom er wel uit met wat ongebruikte clips verwijderen enzovoort.
    In ieder geval bedankt voor de uitleg!;)

Bijdrager
    joke_name

Wat er gebeurt bij I-movie.

Jij importeert de bestanden van je camera naar de computer en hij zet deze om naar een formaat zodat je ze goed kan bewerken.
    Omdat de compressie bij AVCHD zo groot is en hij ze eigenlijk uitpakt. Worden dus de bestanden ook groot.
    Het is dus verstandig om een externe harddisk te kopen. Wat eigenlijk een must is bij het monteren van video.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.