19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Whamp

Grootte bericht van de mail

Weet iemand hoe je de grootte van het bericht (dus bijlage + tekst, etc..) kunt zien in de mail.
    Ik werk met Mac OSX 10.5.6 (Imac). Nu zie ik geen grootte staan wanneer ik een bijlage wil verzenden. Bij voorkeuren staat niets dat ik kan aanpassen.
    B.v.d.

Bijdrager
    bekhof

Menu ‘Weergave’ > Kolommen > Grootte

[edit] Ok, verkeerd begrepen begrijp ik.. [/edit]

Bijdrager
    nookie

Dat bedoelt de TS niet. Hij wilt weten hoe je de grootte kan zien van een bericht wat hij aan het maken is, inclusief de bijlages.

Als je de bijlages sleept in je mailvenster, dan staat er toch achter elke bijlage, tussen haakjes, wat de grootte is?
    Als je veel bijlages hebt, kan je deze ook comprimeren. Zet alles wat je aan bijlages wilt versturen in één map en comprimeer de map. Dan wordt het een .zip. Deze sleep je in je mail en je ziet wat de grootte is van de .zip.

Bijdrager
    Whamp

Precies, maar je kunt het dus niet zien in de mail zelf. Wanneer je dus meerdere bijlages hebt. Vind ik zelf een beetje makkelijker.

Bijdrager
    iJoost

In elk geval kun je het gemakkelijk zelf uitrekenen.
    Bestanden zijn in de vorm van een mail-bijlage 4/3 keer zo groot als gewoon op je harde schijf.

Bijdrager
    nookie

Dit gaat sneller.

Je mail bewaren als concept.
    In het menu links zie je de net bewaarde mail staan in concepten.
    Wel weer even weergave-kolommen-grootte kiezen en
    je ziet hoe groot je mail tussentijds is.

Bijdrager
    Whamp
    ”nookie”

Dit gaat sneller.

Je mail bewaren als concept.
    In het menu links zie je de net bewaarde mail staan in concepten.
    Wel weer even weergave-kolommen-grootte kiezen en
    je ziet hoe groot je mail tussentijds is.

Da’s een beter idee :lol:

Bijdrager
    Oppie
    ”Whamp”

Precies, maar je kunt het dus niet zien in de mail zelf.

Juist wel: het staat tussen haakjes achter de naam van het bestand IN die mail.
    Als je een jpg op de mail sleept dan geeft ie in de ONDER-balk de grootte aan van de bijlage(n) met de mogelijkheid om te comprimeren. Is het al een gevalletje van een paar tientallen KB, dan zal die optie niet in beeld komen

Bijdrager
    Whamp
    ”Oppie”
    ”Whamp”

Precies, maar je kunt het dus niet zien in de mail zelf.

Juist wel: het staat tussen haakjes achter de naam van het bestand IN die mail.
    Als je een jpg op de mail sleept dan geeft ie in de ONDER-balk de grootte aan van de bijlage(n) met de mogelijkheid om te comprimeren. Is het al een gevalletje van een paar tientallen KB, dan zal die optie niet in beeld komen

Maar dat is dan toch zonder het bericht. Je ziet toch alleen de grootte van de bijlage?

Bijdrager
    nookie

Ja, je bericht zelf ‘weegt’ nagenoeg niks.

Bijdrager
    nookie
    ”Oppie”

Als je een jpg op de mail sleept dan geeft ie in de ONDER-balk de grootte aan van de bijlage(n) met de mogelijkheid om te comprimeren.

Bij mij zie ik niks in die balk gebeuren als ik een bestand van 40 Mb in mijn venster sleep………….:?

Bijdrager
    Whamp

Je ziet alleen de bijlage zo groot als wanneer ie op je harde schijf staat en dat geeft de mail aan (tussen haakjes).
    Zoals iJoost beschreef: Bestanden zijn in de vorm van een mail-bijlage 4/3 keer zo groot als gewoon op je harde schijf. De uitgaande mail wordt dus groter. Groter dan de Mb’s die die aangeeft tussen haakjes. In OSX 10.5.6 geeft ie niet de totale grootte weer. Niet op een normale manier.

Zoals Nookie dus ook beschrijft :?

Bijdrager
    Oppie
    ”nookie”
    ”Oppie”

Als je een jpg op de mail sleept dan geeft ie in de ONDER-balk de grootte aan van de bijlage(n) met de mogelijkheid om te comprimeren.

Bij mij zie ik niks in die balk gebeuren als ik een bestand van 40 Mb in mijn venster sleep………….:?

Nee ik heb het ook over een JPG, zoals je ‘m bv uit iPhoto sleept; deze toont zich in de mail als ‘Volledig’ en dan krijg je de genoemde balk. Als de jpg, of elk ander bestandje zich toont als ‘Symbool’, dan krijg je weer het bestandje met tussen haakjes de grootte erachter…

Bijdrager
    Oppie
    ”Whamp”

Je ziet alleen de bijlage zo groot als wanneer ie op je harde schijf staat en dat geeft de mail aan (tussen haakjes). Zoals iJoost beschreef: Bestanden zijn in de vorm van een mail-bijlage 4/3 keer zo groot als gewoon op je harde schijf. De uitgaande mail wordt dus groter. Groter dan de Mb’s die die aangeeft tussen haakjes.

Zie nu wat jullie bedoelen.
    Maar dan nog: het getal tussen haakjes geeft toch een aardige indicatie zou ik zeggen. Zeker als je er factor 4/3 op toepast…

Bijdrager
    Whamp

Dan komt het dus voor dat je mails vestuurd die in het totaal groter zijn dan 10 MB en later dus een melding krijgt dat de mail niet is aangekomen. Da’s niet erg handig.

Bijdrager
    Oppie

Nee, maar een 8 MB mail is ook niet mooi!
    Die zou ik ook altijd al splitsen in twee of drie mails, en dan loop je idd niet snel tegen die standaard 10 MB limiet op.

Bijdrager
    iJoost

Sowieso vinden de meeste mensen het niet bijzonder handig om zo’n mailbom te krijgen. Hij komt onverwacht binnen als het je niet uitkomt, geeft problemen (bouncende mail, soms ook van anderen die iets proberen te sturen) als je te maken hebt met beperkingen (en dat is vaak zo binnen bedrijven). Niet zo professioneel allemaal…

Waarom stuur je niet gewoon een URL naar de bestanden zodat ze ze zelf kunnen ophalen?

MobileMe heeft daar tegenwoordig toch een mooie voorziening voor.

Bijdrager
    GrizzDesign

of upload je afbeeldingen naar Imageshack en stuur alleen de, door ImageShack genoemde, “Direct URL” in de mail.
    [code:1:ebb5701efa]http://img239.imageshack.us/img239/534/screen04small.png[/code:1:ebb5701efa]
    (ImageShack heeft tegenwoordig ook de mogelijkheid om meerdere afbeeldingen in 1 keer te uploaden, tevens worden deze afbeeldingen dan in een verzamel gallerie geplaatst, waarvan je dan de link kan delen/mailen)

Voor grotere bestanden raad ik aan ze in te pakken in een ZIP bestand en deze te uploaded bij een eigen service (MobileMe iDisk, of een mapje op je eigen website)

Of bij één van de vele upload diensten op het web (bijvoorbeeld deze)

En tot slot zijn er ook nog de upload diensten speciaal voor mailbijlagen, deze hebben de eigenschap automatisch te worden verwijderd na enkele dagen (zoals YouSendIt)

Grizz

Bijdrager
    Whamp

@Oppie/iJoost?GrizzDesign
    Dat zijn wel goede alternatieven. YouSendit gebruiken we ook wel eens. Ik werk in een grafisch bedrijf die ook vaak hoge resolutie bestanden verstuurd naar de klant ter controle. Ik kan de pdf’s dan wel op lage resolutie versturen, maar dan heb je dus niet een goed controle bestand. Een rechtstreeks contact met de klant is dan iets handiger, die weten ook dat we met grote bestanden (±10 MB) werken.
    Conclusie: de grootte van het totale bestand in de mail is dus niet te zien. Terwijl dat in b.v. OSX 10.4.11 nog wel te zien is. Alternatieven zijn er genoeg.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.