12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Ja Rune

Grootste minpunt op mijn mac!

Waar ik mij zo aan erger is dat in de simpelste html websites
    soms zo veel verschillen zijn tussen pc en mac.
    Waarom kan dat nu niet even gelijk zijn?
    Hoe vermijden jullie dit?

Bijdrager
    Flipstra

ik vermijd dit door op verschillende platformen in verschillende browsers te testen voordat ik een site upload.

Bijdrager
    Ja Rune

Ja maar neem nu dit voorbeeld:

Ik zit op een jeugdbeweging, we werken met een paar man aan de site. Deze site is gemaakt op pc en niet getest op mac. Dus ik zie niet alles juist hoe zij het bedoelen en als ik iets verander dan zijn er soms verschillen. Laatst met ne vspace in ne marquee, dit werkt allen onder Microsoft Internet Explorer en dan is er nog een verschil tussen de explorer van pc en mac. Als je soms denkt dat ne pixel ne pixel blijft…

Bijdrager
    maccnl

Werk gewoon volgens de standaarden van de W3C (http://www.w3c.org/). Let hierbij op dat je sommige tags die alleen voor een bepaalde browser geschikt zijn vermijdt.

Moderator
    Strifer

een website is pas web-ready als deze op meerdere besturingssystemen lekker loopt, verder moet ie ook getest zijn op verschillende browsers en daar er hetzelfde uitzien… dan is je site klaar voor het web

Bijdrager
    Ja Rune
    ”Strifer”

een website is pas web-ready als deze op meerdere besturingssystemen lekker loopt, verder moet ie ook getest zijn op verschillende browsers en daar er hetzelfde uitzien… dan is je site klaar voor het web

i know, maar blijft niet handig

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”Ja

Waar ik mij zo aan erger is dat in de simpelste html websites
    soms zo veel verschillen zijn tussen pc en mac.
    Waarom kan dat nu niet even gelijk zijn?
    Hoe vermijden jullie dit?

Helaas zijn verschillen soms erg lastig te vermijden. Het werkt het best als je je inderdaad aan de standaarden houdt (is te testen via het web) maar dan nog kan de boel door elkaar lopen als gevolg van verschillende lettertypen of zo (in sommige browsers kan worden ingesteld dat altijd een eigen letter of -grootte moet worden gebruikt). Mijn eigen site heb ik sinds kort omgewerkt voor gebruik met stylesheets. Dat geeft wat meer beheersing. Zo kan je onder meer aangeven dat letters x pixels groot moeten zijn. Sindsdien vallen de verschillen tussen PC en Apple en tussen verschillende browsers wel mee. Maar het is een foto-site dus veel teksten staan er niet op. Kijk maar eens vanuit verschillende browsers. Het URL is: http://www.hanshockx.nl

Hans

Bijdrager
    tennapel

Ik snap het probleem niet. HTML is een structuur taal, geen opmaak taal. In de specificaties van HTML staat notabene dat het apparaat dat de HTML genereert zelf de weergave mag interpreteren! Per browser verschilt dat dus. En zo is het ook bedoelt.

Later is CSS ontwikkelt, een opmaak taal die beschrijft hoe een HTML pagina eruit moet zien. Helaas is interpretatie en ondersteuning van CSS nog niet gelijk over alle browsers/platformen heen, maar je kan al heel goed een site maken die er gelijk uitziet op heel veel verschillende browsers.

Kijk maar eens op http://www.csszengarden.com.

Ik los het dus op door de HTML door de browser te laten intepreteren, maar de opmaak te definieren in CSS.

Bijdrager
    Tjerker

Ik heb voor een multinational gewerkt waar we centraal sites voor heel europa ontwikkelden. Met 97% MSIE WINTEL gebruikers investeerden we niet in ontwikkeltijd voor de overige browsers / OS-en. En ik moet zeggen dat ik, hoewel ik enthousiast Apple gebruiker ben, daar nog steeds achter sta.

Niche systemen moeten of conformeren of voor mijn part converteren – maar niet verwachten dat voor 1,5% marktaandeel dure tijd wordt gespendeerd.

Heavy, I know, maar zakelijk.

(Overigens: mijn eerste site kende nog een Netscape gebruikspercentage van ruim 60%…)

:wink:

Bijdrager
    JoepieNL

Op zich ben je heel slim bezig als je een site ontwerpt voor Windows/IE. Je weet namelijk dat het aandeel van OS/browser binnen enkele jaren volkomen wijzigt dus dan kan je de site opnieuw maken! Da’s hartstikke goed voor de werkgelegenheid! :P

Bijdrager
    tennapel
    ”Tjerker”

(Overigens: mijn eerste site kende nog een Netscape gebruikspercentage van ruim 60%…)

:wink:

Gelukkig dat je je eigen argumenten in je laatste zin ontkracht. Hoe voorspelbaar is de dominantie van IE?

Bijdrager
    Tjerker
    ”tennapel”

Hoe voorspelbaar is de dominantie van IE?

Hoe lang gaat een site mee? Wij gingen uit van 1, 2 jaar maximaal… en daar schat je je gebruikers op in. (welke hardware/software/schermresolutie/enz)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.