20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    salvatore

Groot urgent probleem met een bestand – wie weet raad

Een collega heeft bij de volgende actie ervoor gezorgd dat een folder met bestanden overschreven is door een Alias! Hij wilde de folder namelijk branden, maar bedacht zich. Weet iemand raad hoe dit te hersellen is?

Wat heeft hij gedaan:
    1. Een folder (met ontwerp bestanden) op het bureaublad gesleept naar de nieuwe te branden CD;
    2. Bedacht zich, sleepte de folder uit “naamloze cd” (wat een Alias is!) terug naar het bureaublad;
    3. Bij actie 2 volgt een vraag of de folder overgeschreven mag worden, daar deze nieuwer is dan die op het bureaublad staat. Hierop heeft hij per ongeluk ja geantwoord.
    4. Het resultaat is dat de Alias van de CD het origineel heeft overschreven.

Het origineel is natuurlijk niet te vinden in de prullemand. Ik vraag me daarom ook af of het de “systeemstatus” verwijdert heeft? Als dat zo is, dan zou er toch software moeten zijn om dit te herstellen.

Heel graag een reactie van iemand die eerder met dit bijltje heeft gehakt.

P.S.
    Dit is toch wel een serieuze bug in het systeem.

Bijdrager
    eMacPaddy

helaas heb ik geen oplossing voor je, maar om eerlijk te zijn vind ik het eerder een logische actie dan een bug.

Bijdrager
    salvatore

Voor jou en voor mij is het misschien een logische actie, daarmee hebben we nog geen oplossing.

Ik begrijp daarmee dat je een reactie geeft op het feit dat ik het een bug noem, bij dit standpunt blijf ik: De folder in de naamloze cd is geen folder maar een Alias. Van alleen dezelfde “objecttypen” of “bestandtypen” moet hij vragen of iets overschrijfbaar is. Het is namelijk mogelijk een orgineel en een alias in dezelfde folder te hebben met dezelfde naam.

Bijdrager
    Yaris

Heb je al met Spotlight gezocht of en waar de originele bestanden op je computer zouden kunnen staan ?

Bijdrager
    osx

Slepen tussen schijven betekend altijd kopieeren !
    Mac os waarschuwd nog even, dat de map al bestaat !
    Als je dan ok geeft is het inderdaad overschreven, dit is logisch en geen bug.
    Hij had gewoon de alias moeten verwijderen, Appletje + backspace of
    appletje + z ( herstel laatste handeling )

Bijdrager
    Marius1976
    ”salvatore”

Voor jou en voor mij is het misschien een logische actie, daarmee hebben we nog geen oplossing.

Ik begrijp daarmee dat je een reactie geeft op het feit dat ik het een bug noem, bij dit standpunt blijf ik: De folder in de naamloze cd is geen folder maar een Alias. Van alleen dezelfde “objecttypen” of “bestandtypen” moet hij vragen of iets overschrijfbaar is. Het is namelijk mogelijk een orgineel en een alias in dezelfde folder te hebben met dezelfde naam.

Ik vind het eigenlijk ook wel een bug ja. Of laat hem in zo’n geval een EXTRA zekervraag stellen, of dat je het admin password moet invoeren. Je gelooft het nooit, (en oh nee, daar kom ik weer met m’n atari) maar ik heb een tijdje op mijn atari 8bit een vergelijkbare bug gehad in het SpartaDos systeem. Daar gebeurde het wel eens dat je een bestand had wat niet gesloten was, en daarmee stond het gemarkeerd als zijnde 0 bytes groot. Als je dat bestand wiste… dan wiste je per ongeluk de complete directory, en was -in het minst erge geval- alleen die directory ‘garbaged’. Dat heeft me heel wat partities gekost, en dan nog maar te zwijgen over de vele avonden zweetwerk;-) gelukkig is deze ‘bug’ later wel gefixed.

Kortom: veel woorden om aan te geven dat zulke ‘blunders’ op zich logisch gemaakt zijn, maar inderdaad wel enigszins beveiligd kunnen zijn.

Bijdrager
    sally

Je zou misschien met de demo van dit programma kunnen kijken of het werkt, hoewel je het ding dan nog moet kopen om de data echt terug te halen:
    http://www.easeus.com/datarecoverywizardpro/index.htm

Bijdrager
    wjgmspeedy

Dus omdat osx niet vraagt of je echt “ja” bedoelt, is dit een bug?
    Overigens is een map die je in een te branden cd sleept geen alias. Alles wordt namelijk gekopieert.

Bijdrager
    Marius1976
    ”wjgmspeedy”

Nou ja, de term ‘bug’ is natuurlijk rekbaar. Maar als je bijvoorbeeld zonder meer je HD kan formatteren zonder al te veel bevestigingen te geven, dan zou ik dat ook een ‘lichte’ bug noemen zeg maar;)

Dus stel dat dubbel klikken op een diskicoon toevallig formatteren zou zijn, en de computer zou nog even vragen: weet je wel zeker dat je dit wilt, en je klikt ja… en je HD zou dan geformatteerd zijn, dan zou ik ook zuur zijn;)

Haha… ja ik weet er weer wat moois van te maken…. ahum

Marius

p.s. ok, noem het dan geen ‘bug’ maar laat het een punt ter ‘verbetering’ zijn in nieuwe versies. Het OS is intelligent genoeg om te snappen dat het niet de bedoeling kan zijn om een lege alias, over een ‘originele’ folder heen te kopieren.

Bijdrager
    Yaris

Gebruik de zoekfunctie : verwijderde bestanden terughalen.

Bijdrager
    Marius1976
    ”Yaris”

Gebruik de zoekfunctie : verwijderde bestanden terughalen.

Is verwijderde bestanden terughalen niet wat anders dan het ‘herstellen’ van overschreven bestanden?

Groet,
    Marius

Bijdrager
    iJoost

Nee, de data is er nog en dan gaat het terughalen op dezelfde manier (als het al lukt) of het is al overschreven en dan kun je het vergeten.

Dus inderdaad zelfde recept als bij verwijderde bestanden.

En net als bij verwijderde bestanden geldt ook hier dat de beste manier je backup is.

Bijdrager
    chatsmit

wat hierboven al staat, als zoiets gebeurt dan moet je zo snel mogelijk op appelte-z (herstellen) drukken in Finder. Maar waarschijnlijk is het nu jammer genoeg al te laat. Ik moet toegeven als macosx een alias wil overschrijven met echte bestanden dan klopt de aanwijzing niet, want dat zijn absoluut verschillende bestanden… Tenzij de map geen alias was.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Ik was dus in de veronderstelling dat een map op een nog te branden cd geen alias was, maar ik heb bovenstaand scenario even uitgeprobeert en de topicstarter heeft gelijk. Bij nader inzien vind ik dit toch wel degelijk een bug. Overigens was dit in Jaguar nog niet het geval, daar werden de te branden bestanden daadwerkelijk naar de te branden schijf gekopieeert.

Bijdrager
    salvatore
    ”wjgmspeedy”

Overigens is een map die je in een te branden cd sleept geen alias. Alles wordt namelijk gekopieert.

Om je “uit de droom” te helpen, zodra je een map (of documenten) naar een nieuwe nog te branden CD sleept, zijn het echt alleen maar verwijzingen. Zo werkt overigens ook het “nieuwe” concept van een “brandmap”. Om dit te illustreren, zie de volgende afbeelding, waarin de folder als een alias wordt gepresenteerd:

Bijdrager
    salvatore

Oeps, sorry wjgmspeedy. Het vorige artikel schreef ik toen je de test hebt uitgevoerd.

Jouw eerdere reactie komt overeen met de verwachting die ik had, alvorens ik de case reproduceerde.

Bijdrager
    salvatore
    ”Yaris”

Heb je al met Spotlight gezocht of en waar de originele bestanden op je computer zouden kunnen staan ?

Was inderdaad de eerste actie, niets gevonden omdat de folder overschreven is door de Alias.

Bijdrager
    salvatore
    ”sally”

Je zou misschien met de demo van dit programma kunnen kijken of het werkt, hoewel je het ding dan nog moet kopen om de data echt terug te halen:
    http://www.easeus.com/datarecoverywizardpro/index.htm

Hi Sally,
    Deze software is niet geschikt voor MaxOSX.

Software Requirements
    Microsoft Windows 95, 95 OSR2, 98, ME, NT, 2000, XP and 2003.

Bijdrager
    sally

Dat is een domme. (verwarrende reclame bij versiontracker; ik dacht die ken ik nog niet) Het spijt me.
    Dan deze maar weer:
    http://www.prosoftengineering.com/products/data_rescue.php

Hoewel meer geschikt voor data-recovery van beschadigde drives, vrees ik.

Bijdrager
    salvatore
    ”sally”

Dat is een domme. (verwarrende reclame bij versiontracker; ik dacht die ken ik nog niet) Het spijt me.

Geen punt.

”sally”

Dat is een domme. (verwarrende reclame bij versiontracker; ik dacht die ken ik nog niet) Hoewel meer geschikt voor data-recovery van beschadigde drives, vrees ik.

Inderdaad, bedoelt voor data-recovery.

Bedankt voor het meedenken, dit stel ik zeer op prijs!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.