11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    j.berentsen

Groot probleem Bootcamp OSX

Hallo,

Omdat ik voor mijn afstuderen eventjes bootcamp nodig had vanwege word heb ik er windows opgezet. Dit ging weken goed, maar toen ik straks de partitie wat wilde vergroten met een speciaal programma voor windows viel mijn pc uit.

Normaal kan ik met ALT>A kiezen tussen windows en mac. Op dit moment is mac nergens meer te zien, in windows kom ik niet meer omdat dit systeem blijkbaar defect is, ook in veilige modus kom ik er niet in.

Wat kan ik doen om in mijn mac te komen? ik zie bij het opstarten zelfs mijn mac opstartblokje niet meer.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    j.berentsen

Daarbij vermelden, ik zie zelfs het apple logo niet meer, omdat ik tijdelijk windows als opstartschijf had ingesteld ( heel dom natuurlijk, niet te vertrouwen)

Bijdrager
    SunKeeper

Wat gebeurt er nu als je met Option opstart? Wat komt er op je scherm?

Welke Mac is het? Hou oud?

Die A heb je er niet bij nodig. Option (alt) is genoeg.

Bijdrager
    j.berentsen

Als ik met Option opstart staat er nu alleen windows, normaal dus Links macbook SSD en rechts Windows.
    Het is een 15” mbp uit 2010 2.4ghz

Moderator
    Mac Daddy

En als je Windows kiest, komt je dus niet in Windows?

Dan moet je dus naar Schijfhulpprogramma om een andere opstartschijf te kiezen. Nu weet ik dat het vroeger een kwestie was van de opstart cd erin stoppen en dan opstarten met de C ingedrukt, maar tegenwoordig heb je geen opstart cd meer.
    Maar dat kan vast iemand anders vertellen hoe dat moet. Dan naar schijfulpprogramma en kijken of daar je OSX paritie tussen staat.

Bijdrager
    j.berentsen

Als ik Windows kies kom ik er inderdaad niet in in tegenstelling tot normaal. Ik ben het nu aan het proberen met mijn mac installatie-dvd

Bijdrager
    SunKeeper

Oei. Ik hoop dat je goede backups hebt van al je data.

Blijf in het vervolg altijd af van rommeltools om dat soort dingen te doen. Grootte van Bootcamp kun je nooit achteraf aanpassen. Partities van Mac OS X zelf kun je wel aanpassen in OS X zijn eigen Schijfhulpprogramma. (Programma’s/Hulpprogramma’s)

Wat je nu moet doen is met de originele grijze schijven opstarten die je bij je Mac hebt gekregen. Van daaruit Snow Leopard opnieuw installeren. Ik weet niet of je een recentere versie van OS X draaide, maar daar kun je dan naar upgraden via Mac App Store > Aankopen of direct vanuit de Store naar Yosemite.

Bijdrager
    j.berentsen

Klopt, heb met die tool weinig gedaan. Het werd op allerlei windows fora aangeraden. Zal proberen om nog in mn mac te komen op een andere manier

Moderator
    Mac Daddy

Opnieuw installeren hoeft dus misschien niet. Je kan kijken of je via de opstartschijf je opstart partitie kan wijzigen.
    Als dat niet wil, heb je inderdaad te maken met een nieuwe installatie ja.

Bijdrager
    j.berentsen

Ben nogsteeds niet verder gekomen, ik vind het wel raar, met mijn macbook ssd partitie heb ik niet gedaan, deze kan toch niet zomaar weg zijn?
    Ben tevergeefs aan het zoeken naar een mogelijkheid om toch mijn OSX aan de praat te krijgen

Bijdrager
    Mister Blobby

1. Zorg ervoor dat je bent verbonden met internet, liefst bedraad OF met een bekend WiFi netwerk!
    2. Na de gong: druk toetscombinatie: Command + Option + R: houd deze toetscombinatie 30 seconden lang vast!
    3. Internet recovery start: Er wordt opgestart vanuit internet
    4. Na kiezen taal: Start schijfhulpprogramma
    5. Bekijk wat OSX vind van je partitie: Afhankelijk daarvan creƫer een je partitie waarop je OSX installeert.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.