27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Groot OSX probleem, hulp gezocht!

Beste allen,

Hier op het werk zitten we met een zeer vreemd probleem. In een paar weken tijd zijn een aantal Mac’s (Intel iMac’s en Mac Pro’s) grotendeels onbruikbaar geworden door een zelfde probleem. Ik ben nu toch wel heel erg benieuwd wat de oorzaak kan zijn en hoop dat iemand hier het herkent (heb lang op Google gezocht, maar niets kunnen vinden).

De symptomen: tot einde dag werkten de meeste systemen perfect. Maar bij het opstarten de volgende ochtend konden geen applicaties meer gestart worden. Ook .dmg bestanden willen niet meer, aan het icoontje is te zien dat ze niet meer gelinkt zijn aan het standaard programma om ze te openen (die melding krijgen we dan ook te zien). Je zou denken dat er iets is misgegaan met een software update, maar na het laten zoeken naar updates krijgen we de melding dat OSX al up te date is. Wat ik heel merkwaardig vind is dat ‘Over deze Mac’ geen OSX versie meer aangeeft, maar het serienummer. Kan dit betekenen dat het systeem ineens op een oudere versie draait, en daardoor de huidige (nieuwe) applicaties niet meer herkent en niet meer kan openen? Dit lijkt mij het meest logische, maar… ik heb zelf niet gedowngrade (zat gisteren volgens mij nog op 10.5.4) En als het systeem ineens op een verouderde versie draait dan zou software-update toch wel aangeven dat er een nieuwere versie beschikbaar is?

Hopelijk kan iemand ons wat inzicht geven in de problemen en eventueel een oplossing voorstellen. De systeembeheerders hebben vooralsnog geen idee en blijven de systemen maar opnieuw installeren, wat natuurlijk geen oplossing is…

In ieder geval alvast bedankt!

Bijdrager
    dwiersma

Wat ik heel merkwaardig vind is dat ‘Over deze Mac’ geen OSX versie meer aangeeft, maar het serienummer.

Als je klikt op het serie nummer krijg je weer te zien Versie 10.5.8 , klik je nogmaals zie je het Build nr, klik je nogmaals je weer het serie nr. Niets bijzonders dus.

Jou probleem kan veroorzaakt worden door dat de rechten op de schijf van de mac niet correct staan, dit kan je via schijfhulp programma laten nakijken en recht zetten. Meestal is dit iets wat automatich gebeurt als je een software update doet maar gezien je nog op versie 10.5.4 zit vermoed ik dat jullie systeem niet op de juiste wijze uptodate is gemaakt en daarom de rechten op applicatie ook onjuist is.

D.

Schijfhup vind je in de map Hulpprogramma’s in de programma folder.

Bijdrager
    Nick Nack

Download eens de nieuweste Combo-Updater van de Apple site, wil vaak helpen.

Bijdrager
    dwiersma

Hoe toevallig de tip van vandaag?

Kijk hier ook nog even… Apple Tips

D.

Bijdrager
    Boeddha1939

Al eens getracht “schijfpermissies” etc te herstellen met Applejack??
    Succes, een “raar” probleem toch?

Inactief
    Anoniem

Thanks voor de reacties.

Schijfhulpprogramma kan ik niet openen. Staat een slotje door het icoontje. Krijg ook de melding dat deze applicatie niet te openen is in mijn OSX versie.

Als ik kijk bij ‘Over deze Mac’ zie ik dus alleen het serienummer. Ook erop klikken laat geen versienummer zien. Het tabje ‘Meer info’ is ook grijs en kan ik niet benaderen. Daarbij zie ik de naam Apple niet terugkomen bij de TM en Copyright info onderin dit venster.

Bijdrager
    pinkie

Ik weet niet of dit echt gerelateerd is maar ik had gisteren ook een “raar” probleem (geen enkele keyboard shortcut deed het nog) en dat heb ik alleen kunnen oplossen met behulp van DiskWarrior. Nou vind ik dat sowieso een prima programma en ik zou dat in dit geval ook zeker proberen. Als je het kunt opstarten natuurlijk maar daarvoor moet je toch al van de DiskWarrior CD opstarten.

Bijdrager
    dwiersma

Ben je wel beheerder op je mac, want het leest mij als of je veel zaken niet mag die een beheerder wel mag. Slotjes hebben een relatie met de rechten van een gebruiker. Als je een slotje ziet, heb je de rechten niet!

Wellicht moet je de systeem beheerder vragen om de genoemde handelingen uit te voeren op je systeem. Anders kun je proberen in te loggen met een beheerders account op je systeem en dan de rechten laten aanpassen door Schijfhulpprogramma.

D.

Moderator
    Strifer

slotjes en dingen niet kunnen openen lijkt op een probleem/rommeltje met rechten en toegang. wie is de beheerder van de computer? daar gaan namelijk een aantal dingen niet goed.

Inactief
    Anoniem

Op alle systemen loggen de gebruikers in als beheerder. Dus ook daar ligt het probleem niet.

Zou dit probleem opzettelijk veroorzaakt kunnen worden? Met andere woorden: kan iemand de boel hier saboteren?

Bijdrager
    dwiersma

Alles kan, maar saborteren lijkt me uitgesloten. In je eerste post schreef je dat je nog op 10.5.4 werkt, is dat een bewuste keuze? Want anders kun je wellicht, zoals door een van de andere gemld, de combo update downloaden en installeren.

Ook kun je vanaf de dvd van OS X nog de schijf rechten herstellen, let wel op dit werkt alleen met de meegeleverde dvd die bij die des betrefende mac zat. Het is echt een rechten kwestie, kan niets andrs zijn.

Zetten jullie de mac uit of laat je hem sluimeren als jullie weg gaan? Je kunt hem ook nog eens een oude Windows truuk voorhouden, “opnieuw opstarten” soms is het simpel en werkt dat.

D.

Bijdrager
    The_J

Welke versie van Disk Warrior heb je gebruikt? Alleen de nieuwste kan op de juiste manier over weg met HFS+J.

Is er verder een beheersysteem actief?

Inactief
    Anoniem
    ”dwiersma”

Alles kan, maar saborteren lijkt me uitgesloten. In je eerste post schreef je dat je nog op 10.5.4 werkt, is dat een bewuste keuze? Want anders kun je wellicht, zoals door een van de andere gemld, de combo update downloaden en installeren.

Heb eerlijk gezegd geen idee waarom ik op 10.5.4 werkte. Maar zoals ik al schreef start geen enkele applicatie meer op en kan ik ook geen dmg bestanden openen. Die update hebben we op onze server staan, maar kan ik niet openen.

Ook kun je vanaf de dvd van OS X nog de schijf rechten herstellen, let wel op dit werkt alleen met de meegeleverde dvd die bij die des betrefende mac zat. Het is echt een rechten kwestie, kan niets andrs zijn.

Ga ik maandag meteen proberen!

Zetten jullie de mac uit of laat je hem sluimeren als jullie weg gaan? Je kunt hem ook nog eens een oude Windows truuk voorhouden, “opnieuw opstarten” soms is het simpel en werkt dat.

D.

Mijn systeem sluit ik altijd af. Opnieuw opstarten heb ik uiteraard direct geprobeerd, maar lost niets op.

Thanks voor je tip!

Inactief
    Anoniem
    ”The_J”

Welke versie van Disk Warrior heb je gebruikt? Alleen de nieuwste kan op de juiste manier over weg met HFS+J.

Zo ver ik weet is Disk Warrior nooit gebruikt. Benieuwd waarom je het vraagt.

Bijdrager
    The_J
    ”kesj”
    ”The_J”

Ik las te snel, pinkie had dat gebruikt..;) Excuses.

Inactief
    Anoniem
    ”The_J”
    ”kesj”
    ”The_J”

Ik las te snel, pinkie had dat gebruikt..;) Excuses.

Las net terug en zag het ook:) Geen probleem.

Bijdrager
    The_J

Hoe groot is je systeemmap ongeveer, en je bibliotheek map? (beide vannuit je harde schijf)

Kan je terminal nog opstarten? En de logboeken, kan je die lezen? Of kopieren naar een andere computer en ze daar lezen?
    (werken usb sticks nog?)

Inactief
    Anoniem
    ”The_J”

Hoe groot is je systeemmap ongeveer, en je bibliotheek map? (beide vannuit je harde schijf)

Kan je terminal nog opstarten? En de logboeken, kan je die lezen? Of kopieren naar een andere computer en ze daar lezen?
    (werken usb sticks nog?)

Logboek kan ik nog in. Heb er in gezien dat het probleem is ontstaan terwijl ik zelf in een meeting zat. Vandaar ook mijn vraag of het sabotage kan zijn. Er gebeuren namelijk nog meer vreemde dingen op kantoor. De eerste foutmelding had met Firefox te maken: de OSX versie was te oud om Firefox te starten. Terwijl ik het daarvoor nog probleemloos heb gebruikt. Heb dus gekeken naar de melding daarvoor, die gaf aan: com.apple.launchd[67] (dan een nummerieke reeks) Exited: Terminated. Enig idee wat dat betekent?

Ben nu niet meer op kantoor, dus kan de rest (helaas) niet checken.

Bijdrager
    The_J
    ”kesj”
    ”The_J”

(werken usb sticks nog?)

Logboek kan ik nog in. Heb er in gezien dat het probleem is ontstaan terwijl ik zelf in een meeting zat. Vandaar ook mijn vraag of het sabotage kan zijn. Er gebeuren namelijk nog meer vreemde dingen op kantoor. De eerste foutmelding kwam dus op het moment dat ik niet achter het systeem zat en had met Firefox te maken: de OSX versie was te oud om Firefox te starten. De melding vlak daarvoor was com.apple.launchd[67] (dan een nummerieke reeks) Exited: Terminated. Enig idee wat dat betekent?

Fouten over een te oude Mac OS X versie hebben te maken met het feit dat je Mac OS X versienummer niet weergegeven kan worden. Ik dacht ooit gezien te hebben dat Mac OS X zijn versienummer in een bestand bewaart. Gaat dit verloren, dan weet het systeem zijn ‘leeftijd’ niet meer en dan kan je dus programma’s die versie-afhankelijk zijn niet meer starten (en dat zijn bijna alle).

Ik ga even zoeken waar en hoe dat was. Verder is er ook een mogelijkheid de Mac OS X Combo Update te installeren zonder dat je DMG’s opent. Je kan het bestand naar je Mac kopieren en daar installeren met Installer.app

Als installer.app niet wil openen (Te vinden in /System/Library/CoreServices) dan kan je het op de volgende manier voor elkaar krijgen:

– Maak een backup van Installer.app

– Maak een kopie van die backup en gebruik Toon Pakketinhoud of Show Package Contents om de inhoud te zien

– Ga naar Contents en bewerk het Info.plist bestand, zodat de regel met “LSMimimumSystemVersion” niet meer bestaat. Op deze manier kan het programma op alle Mac OS X versies uitgevoerd worden.

– Start je aangepaste Installer.app en open je Pkg bestand met de Combo update. Dit moet je OSversion weer herstellen.

Als ik ondertussen weet hoe of waar dat versienummer bijgehouden wordt, dan laat ik het je weten.

Inactief
    Anoniem
    ”The_J”
    ”kesj”
    ”The_J”

(werken usb sticks nog?)

Logboek kan ik nog in. Heb er in gezien dat het probleem is ontstaan terwijl ik zelf in een meeting zat. Vandaar ook mijn vraag of het sabotage kan zijn. Er gebeuren namelijk nog meer vreemde dingen op kantoor. De eerste foutmelding kwam dus op het moment dat ik niet achter het systeem zat en had met Firefox te maken: de OSX versie was te oud om Firefox te starten. De melding vlak daarvoor was com.apple.launchd[67] (dan een nummerieke reeks) Exited: Terminated. Enig idee wat dat betekent?

Fouten over een te oude Mac OS X versie hebben te maken met het feit dat je Mac OS X versienummer niet weergegeven kan worden. Ik dacht ooit gezien te hebben dat Mac OS X zijn versienummer in een bestand bewaart. Gaat dit verloren, dan weet het systeem zijn ‘leeftijd’ niet meer en dan kan je dus programma’s die versie-afhankelijk zijn niet meer starten (en dat zijn bijna alle).

Ik ga even zoeken waar en hoe dat was. Verder is er ook een mogelijkheid de Mac OS X Combo Update te installeren zonder dat je DMG’s opent. Je kan het bestand naar je Mac kopieren en daar installeren met Installer.app

Als installer.app niet wil openen (Te vinden in /System/Library/CoreServices) dan kan je het op de volgende manier voor elkaar krijgen:

– Maak een backup van Installer.app

– Maak een kopie van die backup en gebruik Toon Pakketinhoud of Show Package Contents om de inhoud te zien

– Ga naar Contents en bewerk het Info.plist bestand, zodat de regel met “LSMimimumSystemVersion” niet meer bestaat. Op deze manier kan het programma op alle Mac OS X versies uitgevoerd worden.

– Start je aangepaste Installer.app en open je Pkg bestand met de Combo update. Dit moet je OSversion weer herstellen.

Als ik ondertussen weet hoe of waar dat versienummer bijgehouden wordt, dan laat ik het je weten.

Thanks, dit lijkt me een heel waardevolle tip!

Ben ook erg benieuwd hoe het kan dat het versienummer ineens weg is. Hoop dat je kunt achterhalen waar het versienummer bijgehouden wordt!

Nogmaals dank, ik ga er maandag mee aan de slag en laat direct weten of het de oplossing was!

Bijdrager
    The_J

In het bestand: /System/Library/CoreServices/SystemVersion.plist
    staat de systeemversie.

Bij mij (10.5.8 ):
    [code:1:7d543e09d9]
    <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
    <!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd">
    <plist version="1.0">
    <dict>
    <key>ProductBuildVersion</key>
    <string>9L30</string>
    <key>ProductCopyright</key>
    <string>1983-2009 Apple Inc.</string>
    <key>ProductName</key>
    <string>Mac OS X</string>
    <key>ProductUserVisibleVersion</key>
    <string>10.5.8</string>
    <key>ProductVersion</key>
    <string>10.5.8</string>
    </dict>
    </plist>
    [/code:1:7d543e09d9]

Verder moet ook bestand /System/Library/CoreServices/SystemVersion.bundle aanwezig zijn om in “About this mac” de nodige informatie weer te geven.

Gezien je waarschijnlijk met een nederlandstalig OS werkt moet je natuurlijk je eigen taal aanhouden;

/System is /Systeemmap, en “About this mac” is “Over deze mac”, als vanzelfsprekend.

Mogelijkerwijs zijn de permissies voor het bestand ook om zeep geholpen;

Terminal voor de oplossing:
    [code:1:7d543e09d9]
    sudo chmod 644 /System/Library/CoreServices/SystemVersion.plist
    [/code:1:7d543e09d9]

Geblokkeerd
    Anoniem

En ja, sabotage is natuurlijk een mogelijkheid. Ik zie namelijk al een groot probleem: iedereen logt in als admin. Dat is in een bedrijfsnetwerk natuurlijk niet de bedoeling! Ik vraag me ook ten zeerste af of jullie allemaal wel een password op je account hebben zitten, of dat de Mac bij het booten automatisch inlogt. Zo ja, dan kan je je spullen net zo goed meteen op straat leggen.

* Niemand hoort te werken als admin
    * Ook je systeembeheerder niet
    * Er horen maar een of twee admin accounts in het hele netwerk te zijn
    * User accounts en homedirs kan je het beste centraal opzetten en aanbieden; anders wordt het een zooitje.
    * Geen enkele computer hoort automatisch in te loggen naar een account
    * enz

Bijdrager
    The_J
    ”cailin

En ja, sabotage is natuurlijk een mogelijkheid. Ik zie namelijk al een groot probleem: iedereen logt in als admin. Dat is in een bedrijfsnetwerk natuurlijk niet de bedoeling! Ik vraag me ook ten zeerste af of jullie allemaal wel een password op je account hebben zitten, of dat de Mac bij het booten automatisch inlogt. Zo ja, dan kan je je spullen net zo goed meteen op straat leggen.

* Niemand hoort te werken als admin
    * Ook je systeembeheerder niet
    * Er horen maar een of twee admin accounts in het hele netwerk te zijn
    * User accounts en homedirs kan je het beste centraal opzetten en aanbieden; anders wordt het een zooitje.
    * Geen enkele computer hoort automatisch in te loggen naar een account
    * enz

Achja, allemaal regels die de ICT-afdeling wel zou moeten weten, hoewel de kwaliteit qua ICT-onderwijs daar helaas niet naar staat voor zover mij bekend:(

Misschien is er geen speciale afdeling voor, dat kan, of dat iedereen persoonlijk een computer heeft, ook al is die eigendom van het bedrijf. Misschien is het wel helemaal niet zo’n groot bedrijf, of is het allemaal nog in ontwikkeling.. wie weet:)

Er zijn ook geïsoleerde zaken geweest waarbij dit probleem optrad door een verkeerde volgorde van updaten, of door een corrupte Receipe database. Alles kan, hopelijk is er een oplossing.

Qua sabotage is alles mogelijk, dat zou je achteraf moeten checken. Neem bijvoorbeeld (als je logins gebruikt) het wtmp.log eens door (dan wel via een programma als logmonitor – het moet ge├»nterpreteerd worden) of kijk je firewall logboek eens na.

Moderator
    Strifer

als ik eerlijk ben lijkt het mij gewoon iemand die iets heeft gedaan en geen flauw idee heeft gehad waarmee ie bezig was en zo alles door elkaar heeft gehaald.

worden er centraal dingen geregeld? kan iemand vanaf een andere computer jou mac beheren/bijwerken/updaten/etc?

ik zou overigens zo snel mogelijk back-uppen wat er te back-uppen valt als je dat nog niet gedaan hebt en vervolgens de systemen updaten met combo updaters of gewoon schone installaties doen. je hele systeem lijkt in de war door iets… of inderdaad iemand.

Inactief
    Anoniem
    ”Strifer”

als ik eerlijk ben lijkt het mij gewoon iemand die iets heeft gedaan en geen flauw idee heeft gehad waarmee ie bezig was en zo alles door elkaar heeft gehaald.

worden er centraal dingen geregeld? kan iemand vanaf een andere computer jou mac beheren/bijwerken/updaten/etc?

ik zou overigens zo snel mogelijk back-uppen wat er te back-uppen valt als je dat nog niet gedaan hebt en vervolgens de systemen updaten met combo updaters of gewoon schone installaties doen. je hele systeem lijkt in de war door iets… of inderdaad iemand.

We hebben een externe partij voor het systeembeheer. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waarom iedereen als admin kan inloggen. Vanaf afstand kunnen zij inderdaad onze systemen overnemen en problemen oplossen.

Waarom ik over sabotage begin… Er gebeuren de laatste tijd heel veel rare dingen op kantoor. Zo zijn er bijvoorbeeld doorgeknipte/doorgesneden lan-kabels gevonden. Inmiddels hebben we het idee dat er een bepaalde collega verantwoordelijk voor is. De problemen bij mij zijn ontstaan nadat ik een woordenwisseling met hem heb gehad en in mijn log zie ik ook dat er iemand iets heeft gedaan achter mijn systeem toen ik in meetings zat. Ook is die persoon gezien achter mijn systeem rond die tijd. Dit alles kan puur toeval zijn en zonder bewijs mogen we natuurlijk niemand beschuldigen.

Enige wat we kunnen doen is zorgen dat we sabotage uitsluiten. Mijn idee nu is om alle systemen weer op te lappen en de passwords te veranderen naar persoonlijke passwords die we niet van elkaar kennen. Op het moment logt iedereen in met hetzelfde, standaard password. Als de problemen dan niet meer ontstaan dan is het voor mij duidelijk waar de problemen vandaan komen en is voor mij de kous af.

Thanks again allemaal!

Bijdrager
    The_J
    ”kesj”
    ”Strifer”

We hebben een externe partij voor het systeembeheer. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waarom iedereen als admin kan inloggen. Vanaf afstand kunnen zij inderdaad onze systemen overnemen en problemen oplossen.

Waarom ik over sabotage begin… Er gebeuren de laatste tijd heel veel rare dingen op kantoor. Zo zijn er bijvoorbeeld doorgeknipte/doorgesneden lan-kabels gevonden. Inmiddels hebben we het idee dat er een bepaalde collega verantwoordelijk voor is. De problemen bij mij zijn ontstaan nadat ik een woordenwisseling met hem heb gehad en in mijn log zie ik ook dat er iemand iets heeft gedaan achter mijn systeem toen ik in meetings zat. Ook is die persoon gezien achter mijn systeem rond die tijd. Dit alles kan puur toeval zijn en zonder bewijs mogen we natuurlijk niemand beschuldigen.

Enige wat we kunnen doen is zorgen dat we sabotage uitsluiten. Mijn idee nu is om alle systemen weer op te lappen en de passwords te veranderen naar persoonlijke passwords die we niet van elkaar kennen. Op het moment logt iedereen in met hetzelfde, standaard password. Als de problemen dan niet meer ontstaan dan is het voor mij duidelijk waar de problemen vandaan komen en is voor mij de kous af.

Thanks again allemaal!

Mocht het sabotage zijn, dan zou het kunnen dat hij/zij geprobeerd heeft je Systeemmap of Bibliotheek map te verwijderen, maar stuitte op vragen van het OS of hij/zij het wachtwoord even wou invoeren. Gezien het bekend was kan dat natuurlijk, maar als je een systeemmap weg wil halen dan zal je dat tientallen keren moeten intikken, en zitten er alsnog bestanden bij die “In use” zijn. Daarom gaan de minderbeveiligde bestanden als eerste.

Is er geen management of iets dergelijks aanwezig?

Geblokkeerd
    Anoniem

Wilde gaan vragen of je je desktop wel lockt als je wegloopt van je bureau… Maar als edereen het zelfde wachtwoord heeft; tja…:)

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.