30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    Applefiel

Groot onderhoud…

Hey,

ik ondervind de laatste tijd steeds meer problemen en probleempjes en het wordt inmiddels toch wel redelijk irritant. Vooral gedoe met externe HD’s en traagheid komen op steeds slechtere momenten. Normaal gaat alles wel goed of heb ik de tijd, maar natuurlijk net als er iemand komt kijken (Windows gebruikers/bijna switchers) gaat er net iets fout. Heel jammer! Ik zit inmiddels te denken aan extra RAM (van 2GB naar 4GB) maar dat zou eigenlijk niet uit moeten maken.

Ik wilde in ieder geval zelf mijn applicaties map eens een beurt gaan geven met de AppZapper en vrijdag Snow Leopard gaan kopen (geen idee, misschien zet dat zode aan de dijk). Heeft iemand tips hoe ik het beste het een en ander kan opschonen. Het liefst tips of gratis apps. Ik wil niet te veel uitgeven…

Bedankt!:D

PS Is het misschien een optie om een clean install te doen met Snow Leopard, en dan met Time Machine alles terugzetten…?

Bijdrager
    11642

Als je met Time Machine alles gaat terug zetten maakt het niet zoveel omdat de meeste systeem instellingen en mappen ook gekopieerd worden.
    Ik ga tegen vrijdag alles formatteren en al de bestande die ik zeker nodig heb – fotos, films, apps, documenten, muziek – kopieren op een externe en dan weer op SL

Lijk me nog altijd het ‘cleanste’

Inactief
    Anoniem

Het lijkt me niet dat problemen met externe HD’s opgelost worden door je Systeem op te schonen of een clean install te doen. Probeer eens een tijdje te werken zonder die HDs en kijk eens of je nog steeds problemen hebt. Je kunt via de Activity Monitor (in /Applicaties/Utilities/) zien welke processen veel CPU in gebruik nemen en een mogelijke oorzaak kunnen zijn van je traagheid.

Moderator
    unSOUND

Ik zou in ieder geval geen derderangs software gaan gebruiken om je systeem op te knappen. Zeker als je niet weet wat het is, is het kansloos om blind software weg te gaan gooien en hopen dat het probleem weg gaat. Je moet pas in je systeem gaan wroeten NA dat je ontdekt wat er mis is.

Bijdrager
    hokkie

Ik zal sowieso eens 4 GB erin drukken (als je het geld wilt/kunt uitgeven) Mac loves ram!

Als tweede is eens in de zoveel tijd een clean install best lekker… zeker met Snow Leopard op komst!

Ik gebruik niet utility van Time Machine om alles terug te zetten, maar doe dit handmatig. Voor mij gaat het om foto’s, muziek, documenten en films. Programma’s installeer ik opnieuw, mail = imap en andere dingen kom ik wel tegen tijdens gebruik. Het voorkomt namelijk dat je “fouten” weer terugzet in de nieuwe installatie en je kan vrij gemakkelijk je harde schijf opnieuw indelen zoals jij dit wil. Het kost misschien wat meer tijd, maar werkt voor mij althans erg goed.

succes

Moderator
    unSOUND
    ”hokkie”

Ik zal sowieso eens 4 GB erin drukken (als je het geld wilt/kunt uitgeven) Mac loves ram!

Beter gezegd: Mac users love Ram. Een Mac kan prima werken met 1 of 2 GB. Geef je hem meer, gebruikt het meer. Dat je van anderen dus grote getallen hoort qua verbruik, betekend niet dat je dat ook nodig hebt.

”hokkie”

Als tweede is eens in de zoveel tijd een clean install best lekker…

En ook dit is weer zo’n ding wat gebruikers zichzelf aanpraten in plaats van dat het ergens op berust. In 99% van de gevallen waarin een Mac traag wordt, is het gewoon een probleem-programma wat op de achtergrond draait. Dat dat na een clean install weg is is mooi, maar zodra je al je software weer terug hebt gezet, inclusief de probleem-software, is het slechts een kwestie van tijd voor het weer gebeurd. In plaats van een clean install kun je dus beter kijken wat de oorzaak is en die gewoon aanpakken.

Moderator
    Poezenbeest

Tsja… Ik ga gewoon mee in het mantra van unSOUND om Archiveer en Installeer te doen in plaats van een verse installatie.

Wat wel een issue begint te worden is dat ik eens goed moet gaan schoonmaken, als ik een Word-bestand wil openen met een ander programma dan Pages, dan zie ik vier verschillende versies van Word verschijnen… niet goed. ZO blijk ik ook zeven verschillende IM-programma’s te hebben staan en is mijn QuarkXPress outdated. Verder staan er overal nog bestanden die ik eens netjes moet gaan opruimen…

Misschien zou een clean install daarbij kunnen helpen, maar dat heb ik een jaar geleden al eens gedaan en blijkbaar heb ik toen maar een deel van de troep opgeruimd. We hebben gelukkig altijd de back-up nog…

Clean install? Nergens voor nodig, zeker niet als ik het systeem dan weer terug ga zetten met TimeMachine, dan is ongeveer net zo nuttig als een Archiveer en Installeer, alleen kost het drie uur extra. Als je je daarbij lekkerder voelt, dan vooral doen!

Bijdrager
    tarun
    ”Zerk”

…Wat wel een issue begint te worden is dat ik eens goed moet gaan schoonmaken, als ik een Word-bestand wil openen met een ander programma dan Pages, dan zie ik vier verschillende versies van Word verschijnen… niet goed. …

Het lijstje “open met…” heeft een databaseje dat wel eens dubbelingen wil hebben. Ik ben even kwijt hoe je dat ook alweer oplost (zal ik thuis opzoeken), maar je hebt vrijwel zeker slechts 1x Word op je Mac staan.

Moderator
    Poezenbeest

Nope… hij staat er echt zoveel keer op… Komt omdat ik onder andere wat handmatige back-ups ooit heb gemaakt, die ik daarna nooit meer uitgezocht heb.

Bijdrager
    Applefiel

Ik zou in ieder geval geen derderangs software gaan gebruiken om je systeem op te knappen.

Heb je aanbevelingen?

Je moet pas in je systeem gaan wroeten NA dat je ontdekt wat er mis is.

Maar hoe ga ik het probleem ontdekken? Hij is zojuist 2 keer achter elkaar vastgelopen en ik heb hem 2 keer hard uit moeten zetten door de knop ingedrukt te houden:(

Als ik al een clean install zou doen, en het een en ander handmatig terug zou zetten, hoe zit dat dan met software licenties?

Trouwens, bij het opstarten is mijn “gong” weg…:cry: Hoe kan dat en nog belangrijker, hoe krijg ik hem terug?

Tot nu toe in ieder geval bedankt!

Bijdrager
    hokkie

@umSound:

Allemaal leuk en aardig, maar de situatie die jij voorschotelt (lees: één programma die de boel verziekt), heb je inderdaad voldoende aan het opsporen van de fout/oorzaak. In zijn geval lijkt het er op dat er diep in het systeem een aantal fouten zich voordoen die je met alleen wat oppervlakkige verplaatsingen richten de prullenmand niet gaat oplossen.

In dat geval is een clean install dus een prima oplossing en kost je hoogstwaarschijnlijk minder tijd en ergernis.

Daarnaast gebruik ik zelf een MacBook Pro met 2GB ram en een iMac met 4GB ram (beide ddr3) en kan je zeggen dat de imac op sommige punten sneller en adequater reageert, je hebt wat “over”. Ook ik weet dat 1 of 2 gb voldoende is voor Leopard.

Bijdrager
    Applefiel

Maar eerst een clean install en daarna met Time Machine restoren heeft dus geen zin?

Bijdrager
    hokkie
    ”applefiel”

Maar eerst een clean install en daarna met Time Machine restoren heeft dus geen zin?

Voor de documenten, muziek, foto’s enz.. (alle persoonlijke dingetjes) wel! Maar zal de apps één voor één herinstalleren (dat dus niet via Time Machine doen).

Vooralsnog zou ik het als volgt doen en is bij mij altijd succesvol:

1. Clean install,
    2. Alle updates binnen halen via software update,
    3. Alle instellingen (mail, systeemvoorkeuren etc..) aan je voorkeur aanpassen,
    4. Apps installeren (nieuwste versies, eventueel via software update updaten),
    5. Herstellen van de schijfbevoegdheden en herstart,
    6. Persoonlijke data terugzetten.
    7. Als je zeker weet dat je alle data die je wilt houden van je Time Machine schijf hebt gehaald, schijf formatteren en opnieuw instellen als backup schijf,
    8. Complete backup laten draaien totdat deze klaar is.

En je hebt een vers geïnstalleerd systeem die (zie pnt 7 en 8 ), mocht er weer wat mis gaan, dan wel via Time Machine kunt terugzetten.

Bijdrager
    Applefiel

4. Apps installeren (nieuwste versies, eventueel via software update updaten)

Hoe zit dat dan met software licenties?

Bijdrager
    Applefiel

Oke, nu word ik gek!:x Zojuist voor de 3e keer hard uit moeten zetten, hij liep compleet vast en ik zag alleen maar het gevreesde wheel of death. Het gebeurde toen ik met Schijfhulpprogramma mijn interne HD wilde controleren. HELP!!

De muziek speelde wel gewoon door…:?

En bij het opstarten weer geen gong. Ik las trouwens dat die als hardware check werkt, dus dat is niet echt positief als je die niet hoort…

Bijdrager
    hokkie

Voor wat betreft de licenties, heb je neem ik aan ergens liggen;) , daar kan/mag ik je niet mee helpen….

Probeer eens een hardware test http://support.apple.com/kb/HT1509

Bijdrager
    prullenbak

Wat ik ga doen is het volgende:

-Time machine backup maken van ALLES. (heb nu wat uitzonderingen aanstaan, zoals preferences en downloads enzo…Die zet ik uit)
    – Maar ook mijn foto’s e.d netjes exporteren naar een externe hd, dus niet in de library, maar als losse foto’s, zodat ik ze altijd nog opnieuw kan importern in iPhoto..heb daar namelijk wat problemen mee, nu.
    -Snow leopard installeren, helemaal vanaf nul, leeg niks.
    -programma’s die ik gebruik zoals ilife 09, iwork, etc opnieuw installeren
    -Stukken van Time Machine terugzetten, dingen als mail,photo’s, itunes,adressen en documenten terugzetten.
    -En doorgaan:)

Dan moet ie t toch weer als een zonnetje gaan doen? Toch?:)

Moderator
    unSOUND
    ”applefiel”

Ik zou in ieder geval geen derderangs software gaan gebruiken om je systeem op te knappen.

Heb je aanbevelingen?

Er staat toch GEEN software gebruiken ? Mijn aanbeveling is dus gewoon een combinatie van Apple’s eigen Console, Activiteitenweergave en je muis.

”hokkie”

Allemaal leuk en aardig, maar de situatie die jij voorschotelt (lees: één programma die de boel verziekt), heb je inderdaad voldoende aan het opsporen van de fout/oorzaak. In zijn geval lijkt het er op dat er diep in het systeem een aantal fouten zich voordoen die je met alleen wat oppervlakkige verplaatsingen richten de prullenmand niet gaat oplossen.

Ook problemen die heel groot lijken hebben vaak een enkele oorzaak, soms zo simpel dat je er niet eens aan denkt. In een ander topic vertelt applefiel dat zijn externe HD kapot is. Wellicht moeten we de oorzaak daar in zoeken ? Hoe soepel loopt een systeem wat steeds contact probeert te zoeken met een defecte HD ?

Daar komt nog bij dat je met een clean install feitelijk niks oplost, alleen ontloopt. Dus als het een week later weer gebeurt weet je WEER de oorzaak niet, en moet je alsnog geen zoeken naar de oorzaak, of weer opnieuw gaan installeren…

”applefiel”

Waarschijnlijk niet. Als de oorzaak software-matig is kopieer je de foute software gewoon weer terug naar de harde schijf.

Maar het lijkt op dit moment op een defecte harde schijf… intern of extern. Heb je al eens gewerkt met een andere OS X op een externe schijf ? En heb je nu al in de Console gekeken wat die aan foutmeldingen heeft gemeld ?

Bijdrager
    hokkie

Precies.

Misschien handig om voor de zekerheid eerst dingen (hardwarematig) uit te sluiten, zoals ik al gezegd had. Laat even weten wat de uitkomst van de hardware test is.

Bijdrager
    Applefiel

Uit de hardware test kwam helemaal niks. Ik heb zowel de normale als de uitgebreide test uitgevoerd, beide geen resultaat.

Wat die HD van dat andere topic betreft, die heb ik niet meer aangesloten, dus daar ligt het lijkt mij niet aan. Maar ik ben bang dat er met mijn interne HD ook iets mis is. Ik kan hem namelijk niet controleren/herstellen met Schijfhulpprogramma. Dan loopt alles vast…

Ik heb nu Activiteitenweergave aan staan, niks bijzonders te melden hier. Ook Console staat aan, maar die heb ik nog nooit gebruikt, dus ik weet niet hoe die werkt. Er staan wel een aantal errors en warnings in de lijst. Kan iemand daarbij wat hulp verschaffen? In ieder geval bedankt tot zover, helaas nog geen resultaat.

Bij Activiteitenweergave staat wel de hele tijd een kernel_task vrij bovenaan (gesorteerd op CPU%). Ik ga nu nog een proberen m’n HD te controleren.

Moderator
    unSOUND

Kopieer eens wat van die meldingen uit de Console en post ze hier… Wellicht kunnen wij er iets uit opmaken.

Bijdrager
    Applefiel

Dit zijn de laatste paar regels…

27-08-09 12:01:42 Dock[111] [QL ERROR] Generator database update takes too long… we will use what we currently have
    27-08-09 12:01:52 SystemUIServer[114] MenuCracker 2.0 (/Library/Application Support/iStat local/extras/MenuCracker.menu)
    See http://sourceforge.net/projects/menucracker
    MenuCracker is now loaded. Ready to accept new menu extras. Ignore the failure message that follows.
    27-08-09 12:01:52 SystemUIServer[114] failed to instantiate and get the principal class of bundle: NSBundle </Library/Application Support/iStat local/extras/MenuCracker.menu> (loaded)
    27-08-09 12:01:52 SystemUIServer[114] MenuCracker: Allowing “iStatMenusDateAndTimes”.
    27-08-09 12:01:55 loginwindow[35] Unable to resolve startup item: status = -43, theURL == NULL = 1
    27-08-09 12:01:59 SystemUIServer[114] MenuCracker: Allowing “iStatMenusNetwork”.
    27-08-09 12:02:01 SystemUIServer[114] MenuCracker: Allowing “iStatMenusMemory”.
    27-08-09 12:02:01 SystemUIServer[114] MenuCracker: Allowing “iStatMenusCPU”.
    27-08-09 12:02:01 com.apple.launchctl.System[2] BootCacheControl: could not fetch 257520 bytes of history: Invalid argument
    27-08-09 12:02:17 GrowlHelperApp[143] WARNING: could not register Growl server.
    27-08-09 12:02:21 mdworker[147] (Error) Import: Can’t parse schema file ‘/Applications/Fresh.app/Contents/Library/Spotlight/OpenMetaSpotlight.mdimporter/Contents/Resources/schema.xml’
    27-08-09 12:03:34 sudo[152] root : TTY=unknown ; PWD=/ ; USER=root ; COMMAND=/usr/libexec/StartupItemContext /usr/bin/open -a /Library/Application Support/iStat Server/DiskTool.app
    27-08-09 12:03:34 /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder[116] StatusMonitor::volumesChangedCallBack returned -47
    27-08-09 12:03:38 mdworker[157] (Error) Import: Can’t parse schema file ‘/Applications/Fresh.app/Contents/Library/Spotlight/OpenMetaSpotlight.mdimporter/Contents/Resources/schema.xml’
    27-08-09 12:07:10 ntpd[26] time reset +1.197312 s

Moderator
    unSOUND

Data die bij OS X hoort kan niet geopend of gevonden worden, zowel onderdelen van Spotlight als van de Bootcache… Dat is dus vrijwel zeker een probleem met de harde schijf, en dat kan een hardwarematig defect zijn, of een B-tree fout, wat soms nog te herstellen is met een grondige format.

Bijdrager
    Applefiel

Ik heb net met Schijfhulpprogramma m’n Mac HD gecontroleerd. Hij deed het nu wel. Hij zegt dat alles in orde is…

Kan dat van die HD nog steeds die niet aangesloten externe HD zijn? Logisch dat ie die niet kan vinden met Spotlight.

Moderator
    unSOUND

Dat zegt helaas weinig. Een defect hoeft niet continu te zijn, en kan dus van tijd tot tijd de kop opsteken…

Bijdrager
    hokkie

ugh… clean install… ugh :innocent:

Moderator
    unSOUND
    ”hokkie”

ugh… clean install… ugh :innocent:

Op een defecte HD ?

Bijdrager
    Applefiel

Oke, dus wat moet ik nu?:)

Bijdrager
    hokkie

Try before it die

Kan hij toch eerst proberen? Of wil je hem gelijk een nieuwe hdd laten aanschaffen?

Formatteren die boel, installeren, laten stressen of een aantal dagen laten proefdraaien en dan verder zien. Backups maken na de herinstallatie!

Moderator
    unSOUND

Ik zou persoonlijk wel eerst de HD formatteren, en daarna nog eens de schijf helemaal laten overschrijven met nullen…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.