15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Groot kleurverschil Mac & Windows

Hi,

Ik ben erachter gekomen dat er een dramatisch groot kleurverschil zit tussen mijn PowerBook G3 en een windows PC.

Net in PhotoShop een heel site design gebouwd, op de ma zijn het mooie blauwtinten, maar op windows is het verdomme paars! Kan ik weer overnieuw beginnen.

Is er een manier om dit kleurverschil te reduceren, of om te checken hoe dit er in windows uit zou zien? Ik denk zelf dat het voornamelijk te maken heeft met de instellingen van mijn monitor. Als ik het bestand nml. naar een tweede monitor sleep zie ik al een klein kleurverschil.

Heeft iemand hier een oplossing voor??

Bijdrager
    artimachead

De profiel instelling voor de monitor doet een hoop maar, het grote verschil tussen Mac en PC zit hem in de de gamma instelling. Standaard staat de Mac en PhotoShop op gamma 1.8 en een PC op 2.2.
    Je kan daar verschillende keuzes in maken. Of je Mac instellen op gamma 2.2 of er tussen in gaan zitten en gamma 2.0 instellen.
    Persoonlijk vind ik dat een keuze die je maakt op basis van het werk dat je met je Mac doet.

Bijdrager
    Flipstra

in photoshop kan je onder ‘view’ > ‘proof setup’ kiezen voor windows rgb, als je daarnaast nog websafe kleuren gebruikt voor basiskleuren kan er niet veel mis gaan

Bijdrager
    Jan-Willem

in classic was er zo’n leuk klein proggie dat met F-nogwat van de ene gamma naar de andere gamma instelling veranderde.

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Het viel achteraf allemaal nog wel mee.
    Vooral op mijn tweede monitor zag het er erg beroerd uit, maar windows lijkt ongeveer dezelfde kleur weer te geven.

Om nog even op die gamma waarden terug te komen, waar kan ik dat wijzigen? Ik wil namelijk wel graag even uitproberen of alles goed insteld staat en wat de beste gamma waarde is. Zeker gezien het feit dat alle know-no’s nog op Windows zitten zal ik me daar toch op moeten aanpassen…

Bijdrager
    Mmmarco

Hoi P, zie je systeemvoorkeuren -> beeldschermen ->2e tabblad, kalibratie knop. Lanceer zo de beelscherm-kalibrator assistent en doorloop het hele verhaal. Je komt vanzelf gamma ed tegen.

Bijdrager
    HOMER

Het is bij webdesign altijd aan te raden zoveel mogelijk gebruik te maken van websafe kleuren. In photoshop is het heel makkelijk aan te vinken bij je kleurkeuzepalet…

Het nadeel is dat je palet nogal beperkt is, maar wel veilig.

Bijdrager
    RDNZL

Oud topic maar toch nog even reageren…

Dat oude Classic-progje bestaat nog en werkt prima op Mac OS X Panther: GammaToggleX.

Zie: http://www.thankyouware.com/gammatoggle.html

Met GammaToggleX kun je met een hot key tussen drie verschillende gamma-instellingen togglen.

Briljant.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Het is niet nodig of zinvol om gebruik te maken van verschillende gamma instellingen, en al zeker niet van een programmaatje om daartussen te gaan switchen.
    Gamma 1.8 op de mac is echt van héél lang geleden, en er is geen enkele reden om daarop terug te vallen *

calibreer je monitor gewoon (met een hardware calibrator) op gamma 2.2
    Converteer beelden die je op het web wilt gebruiken en die in een andere kleurruimte staan (bijv AdobeRGB) naar sRGB
    Nu zien je beelden er, ook zonder colormanagement, redelijk uit zoals op een windows PC.

*de reden dat Apple gamma 1.8 destijds gebruikte was om een (grijs) weergave te simuleren die enigzins overeenkwam met de allereerste laserwriter.

Bijdrager
    stocto

Mijn foto’s (Nikon D2x, Apple 30″, CS3, sRGB) zijn op windows wel goed van kleur, maar zijn te donker in vergelijking met mijn Mac.
    Volstaat het mijn schermhelderheid te verlagen, of de gamma aan te passen?
    Ik ben nu niet thuis en weet niet op welke waarde die gamma staat. Waarschijnlijk de standaardwaarde, want ik heb ze zelf nooit aangepast.
    Vermoedelijk kan calibratie hier ook helpen, maar is het de aanschaf waard (voor dit probleem)?

Bijdrager
    Dick de Roos

Als je serieus in de weer bent met foto’s (gezien jouw aanduiding CS3 heb ik de indruk van wel) is een hardware-calibrator zeker aan te bevelen.
    Helderheidsverschillen kan met de eerder genoemde gamma-instellingen te maken hebben.

Bijdrager
    stocto

Bedankt voor je antword, Dick.

Heb ondertussen de gamma verhoogt naar 2.2 en plots zien mijn afgewerkte foto’s er uit zoals bij mijn cliënten windows gebruikers: te donker.

Wat nu gedaan? Werkt je cliënt met Windows, gamma 2.2 en werkt ie op mac gamma 1.8? Dat kan toch geen oplossing zijn?

Ben ik de enige met dit probleem?

Even vermelden dat de helderheid van mijn scherm op het maximum staat.

Bijdrager
    stocto
    ”EagerB0bNerd”

Gamma 1.8 op de mac is echt van héél lang geleden, en er is geen enkele reden om daarop terug te vallen *

Toch staat elke mac standaard op 1.8 …

Bijdrager
    sven-

Ik vind die gamma instelling van 1,8 echt vreselijk. Verander ‘m altijd gelijk naar 2,2:)

Bijdrager
    Dick de Roos

Misschien is dit draadje interessant om te lezen.
    Bij Kamera-express of even verder zoeken bij Colormanagement, heb je een keuze uit hardware (Ik heb zelf de Spyder 3 Pro. Kost ongeveer Euro 115).
    Op deze site heeft Deskman een test van de duurdere Spyder.

En ter info: De Spyder gaat er van uit dat je de Gamma voor het kalibreren op 2.2 zet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.