12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    black_eye

Groot install. probleem OSX

Ik heb een install probleem. Probeer OSX opnieuw te installeren omdat ik mijn adminpassword kwijt ben. Ik heb een originele DVD, die probeer ik op te starten met C ingedrukt.
    Lukt niet, hij boot gewoon door. Ik probeer op install OSX te klikken. Lukt niet, ik weet het ww niet om opnieuw op te starten. HD wissen, kan niet. Ik heb die rechten niet en weet het f**king ww niet meer.

Hoe kan ik dit oplossen?

Bijdrager
    imar

Eerste tip:

Heb je jezelf een hint gegeven in System Preferences > Accounts?

Als dat niet helpt:

Probeer met de DVD in je Mac op te starten met Command + Option + Shift + Backspace. Dan zou hij moeten booten vanaf de DVD.
    Kies danb vervolgens uit het Apple Menu > Erase password.

Moderator
    Strifer

reset wachtwoord via schijfhulpprogramma (of was het de installer?)… ik weet alleen niet of dit werkt, want misschien moet je daarvoor wel opgestart zijn met de cd/dvd…

of is dat een user wachtwoord en niet root??

Bijdrager
    jeroenimo

Allereerste is het een beetje overdreven om OSX opnieuw te installeren omdat je je wachtwoord vergeten bent .

Werkt je systeem nog wel en kun je via de Systeemvoorkeuren ook de opstartschijf selecteren?
    Zo ja selecteer dan de opstartdvd (die je er in gestopt hebt uiteraard)
    C ingedrukt houden zou gewoon MOETEN werken . Alleen als de openfirmware beveiliging er op staat wil dat niet Maar dan word je nog steeds om een wachtwoord gevraagd .

Probeer het pram anders eens te zappen door :apple: alt p en r ingedrukt te houden en em 3 keer te laten boingen.

Zodra ie vana dvd boot is er de optie om je wachtwoord te resetten ….
    Iets minder omslachtig dan OSX opnieuw te installeren dacht ik;)

Bijdrager
    black_eye

Bedankt voor de tips, helaas werken ze niet. Hij weigert te booten van DVD of CD.
    Ook het opstart medium kan ik niet aanpassen. Hij blairt meteen om het ww.
    Heel irritant.

Het enige dat ik nu nog kan bedenk is het formateren van de HD. Kan dit als je geen admin rechten hebt. Of moet ik de HD eruit sleutelen en hem een andere Mac formatteren?

Iemand nog een tip?

Bijdrager
    jeroenimo

Het opstarten vanaf een DVD of CD zit niet staat niet op de harde schijf maar in het rom geheugen van de computer .Dus een andere harde schijf installeren zal niks uitmaken
    Wat je nog wel kan proberen is de computer vanaf een externe harde schijf op te laten starten en dus dan de schijf formatteren . Maar dat lost je probleem niet op .
    Ook Target mode is een mogelijkheid (t ingedrukt bij opstarten) en dan de computer als harde schijf te benaderen via een firewire kabel..

Maar het blijft raar dat je niet vanaf CD of DVD kan opstarten want dat moet gewoon kunnen tenzij er een open firmware beveiliging geinstalleerd is .

Bijdrager
    Pbook

Als je een draadloos keyboard hebt is er kan ja het niet werkt. Die drivers worden pas na het booten geladen. Probeer het in dat geval een met een USB keyboard.

Pbook.

Bijdrager
    black_eye

Je raadt het nooit. Het ligt aan het toetsenbord. Ook op mijn PB doet hij het niet. En natuurlijk heb ik hier geen reserve Mac toetsenbord liggen. Dat wordt wachten tot maandag of werken die commando’s ook vanaf een windows TB. Ik heb al een sweex van de buren getest en die doet het ook niet

Bijdrager
    Robsappeltjes

Gelukkig, ik begon bijna te denken dat je een DVD in een CD-Rom speler gestopt had :P :evil:

:apple: Robsappeltjes :apple:

Bijdrager
    Woziak
    ”black_eye”

Je raadt het nooit. Het ligt aan het toetsenbord. Ook op mijn PB doet hij het niet. En natuurlijk heb ik hier geen reserve Mac toetsenbord liggen. Dat wordt wachten tot maandag of werken die commando’s ook vanaf een windows TB. Ik heb al een sweex van de buren getest en die doet het ook niet

Een windoos toetsenbord moet ook gewoon werken… :)

Bijdrager
    zabbadak

Je kunt ook proberen op te starten met Option (alt) ingedrukt. Dan krijg je een keuze uit de beschikbare opstartschijven, waaronder dus die dvd.

Bijdrager
    tonie

Als die sweex het niet doet dan ligt het niet aan het toetsenbord. Ik zou de HD loskoppelen en de DVD erin laten, kijken of ie dan wel van cd/dvd start.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.