25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    iMirk

iMac start niet meer op

Hallo,

Ik heb een heel groot probleem.
    Mijn iMac wilde gister opeens niet meer opstarten maar bleef hangen op een blauw laadscherm met de hele tijd een ronddraaiend dingetje.
    Ik heb toen instinctief een paar keer een PRAM reset gedaan, alle kabels eruit en de aan/uit knop 5 seconden ingedrukt gehouden en toen heb ik geprobeerd in de safe-modus op te starten. Hierna kreeg ik alleen een wit/grijs scherm met het Apple logo, een ronddraaiend dingetje en een soort van laadbalk. Op ongeveer 1/4 van de laadbalk viel de computer opeens uit. Dit doet hij nog steeds de hele tijd als ik hem op probeer te starten.

Toen ik probeerde een clean install te doen van de cd, gaf hij aan dat Mac OS X niet geïnstalleerd kan worden op mijn Mac.
    Ik weet redelijk veel van Apple en troubleshooting af voor een 15 jarige, maar nu heb ik echt dringend hulp nodig! Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Het is trouwens een early 2008 iMac 2,66 GHz en 2gb ram.

Alvast heel erg bedankt,
    Mirk Zwart

Edit: Ik heb de Apple hardware test uitgevoerd en die geeft aan dat er niets aan de hand is.
    Als ik een clean install probeer te doen zegt ie dat ik deschijf moet opruimen. Zou eerst formatteren/wissen en daarna opnieuw installeren werken?

Bijdrager
    Hansi2124

Het kan zijn dat je hd of geheugen kapot is. Hoor je misschien wat piepjes als je de iMac aan zet?
    En heb je de AppleHardwareTest al uitgevoerd?

Bijdrager
    paradoxdesign

Heb je al een diskcheck gedaan? Opstarten met cmd ‘S, dan intikken: fsck /fy
    (na controle Mac opstartten dmv intikken “reboot” [enter]

Bijdrager
    iMirk

Nee ik hoor geen piepjes of andere rare geluiden
    En de Apple hardware test gaf aan dat er niets mis was met de hardware

Bijdrager
    Hansi2124

Of SMART Utility downloaden en even laten draaien.

Bijdrager
    iMirk

Hoe kan ik SMART utility downloaden als m’n Mac niet aangaat?
    Hij vindt bij de Diskcheck wel een paar dingen maar hij zegt aan het einde:
    “Disk full error
    ** The volume disk Macintosh HD could not be repaired.
    /dev/rdisk0s2 (hfs) EXITED WITH SIGNAL 8″
    Iemand een idee?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, domme zet van mij :sealed:
    Ik denk dat dat betekent dat je hd naar de …. is. Heb je misschien nog ergens een programma zoals DiskWarrior om je hd te herstellen?

Bijdrager
    iMirk

Op een cd-rom?
    Nope jammergenoeg niet
    Als m’n HD naar de ….. Is wat moet ik dan doen?
    Naar een apr gaan en vragen of ze hem kunnen repareren of is een nieuwe Mac goedkoper?

Bijdrager
    Hansi2124

Een nieuwe Mac is niet goedkoper, nee;-)
    Je kan kijken of je zelf genoeg kennis hebt om een nieuwe hd in te bouwen; dat is het goedkoopste. Anders kan je dat het beste door iemand laten doen die er wel verstand van heeft (kennis of zo) of bij een APR, maar dan wordt het wel wat duurder….

Bijdrager
    iMirk

Hè jammer:p
    Ja snap ik nou dat word ff nadenken over wat ik ga doen
    Ik ga denk ik eerst ff naar de apr in Haarlem om ff wat te vragen over kosten enzo…
    Het rare is vooral dat ik geen idee heb wat er gebeurt is.
    Het werkte opeens niet meer…

Bijdrager
    Hansi2124

Dat heb je wel vaker met dingen die kapot gaan…..
    Succes in ieder geval.

Bijdrager
    iMirk

Ja daar heb jij weer gelijk in:D
    In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp!

Bijdrager
    paradoxdesign

Eeh…de diskfull error misschien? Lijkt me niet iets dat je zou moeten negeren..
    Wanneer een HD vol is kunnen er geen tempfiles worden aangemaakt, geen logfies..virtueelngeheugen…need I go on? Kan me ook zo indenken dat fsck het ook niet doet op een volle disk..ik zou zeggen, boot nog eens in single user mode (cmd s) en delete vanuit de unixshell eens wat muk?

Bijdrager
    Hansi2124

Mmmmm, daar heb ik overheen gekeken… Je hebt gelijk. De hd staat waarschijnlijk te vol.

Bijdrager
    paradoxdesign

Les 1 voor een systeembeheerder;
    “Lees eens de boodschappen die je computer op je af vuurt”

(echt een gouden tip)

Laat maar weten of dat wat oplost voor je..

Bijdrager
    iMirk

Oh oke,
    Maar er is nog 7GB vrij zou dat te weinig zijn?
    Hoe kan ik dingen verwijderen vanaf single user mode?

Bijdrager
    iMirk

Trouwens fsck werkt wel en hij zegt dat de schijf hersteld moet worden maar dat dat niet kan.

Bijdrager
    iMirk

Ik ben de schijf nu aan het formatteren ik ga kijken of het werkt…

Bijdrager
    michelvdb

fsck is niet genoeg er ontbreekt -fy

<br />
    fsck -fy<br />

Bijdrager
    iMirk

Ja dat heb ik gedaan en dan vind ie allerlei fouten maar aan het eind zegt ie dat ie niet kan herstellen

Bijdrager
    1984

Dat begint toch wel een terugkerend probleem te worden, als het dat al niet was…
    site:onemorething.nl iMac start niet meer op

Bijdrager
    paradoxdesign

Nou, klinkt idd als een stukkende HD…ik zeg vervangen het apparaat..misschien een leuke ssd als vervanging?:) of een hybride van seagate…Is nog altijd goedkoper dan een nieuwe mek..

Bijdrager
    iMirk

Ja nou ja dit is de 2e keer al is dat natuurlijk ook teveel. Ik zat te denken aan een FireWire 800 externe HD als bootdisk of zou dat niet werken?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, dat werkt wel, maar dat schijnt langzamer te werken dan een interne hd.
    Je hebt er wel minder werk aan natuurlijk……

Bijdrager
    iMirk

Ja dat laatste is het vooral ik ben nogal huiverig om het zelf te doen en m’n garantie is al lang verlopen dus ja. Het langzamer werken stap ik wel. En eSata? Dan moet ik weer zo’n omzetapparaatje hebben zeker?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.