27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Bianca84

Grondig huishouden zonder programma’s te wissen

Hallo,

Ik ben nog een echt broekie in de mac en apple wereld. Heb nu ongeveer een jaar een iMac G5 en wil graag eens even grondig gaan huishouden omdat ik het idee heb dat er veel onnodige zooi op mijn schijf staat. Ik wil mijn systeem dus weer helemaal clean hebben of iig zo clean mogelijk. Nu zou het de meest ideale oplossing zijn dat ik gewoon de hele boel formatteer en opnieuw installeer toch? Probleem is echter dat ik bepaalde programma’s/applicaties niet kwijt wil omdat ik de installatiesoftware er niet van heb. Nu is mijn vraag hoe ik dit t beste aan kan pakken. Ik ben namelijk nog niet zo kenner van het systeem en weet dus niet goed wat ik wel of niet zomaar kan verwijderen wanneer ik handmatig zou verwijderen. Ik heb het idee dat er met name in de verschillende bibliotheken (op hd, in system en in gebruikers) eens flink moet worden gepoetst.

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Moderator
    unSOUND

Het is geen Windows hoor…

Schone installatie uitvoeren omdat je het idee hebt dat er onnodige dingen op staan is een oplossing zoeken voor een probleem wat zich alleen tussen je oren bevind. Het is niet nodig.

Laat je Mac af en toe ’s nachts aan staan, of herstart hem zo nu en dan eens… dat is genoeg. OS X houdt zelf zijn “rommel” in de gaten, en ruimt dat zo nu en dan zelf op. Als je echt problemen hebt is het een ander verhaal, maar als het puur is om jou een goed gevoel te geven….

Bijdrager
    Lexis
    ”Bianca84″

Hallo,

……blabla…..nog niet zo kenner van het systeem en weet dus niet goed wat ik wel of niet zomaar kan verwijderen wanneer ik handmatig zou verwijderen. Ik heb het idee dat er met name in de verschillende bibliotheken (op hd, in system en in gebruikers) eens flink moet worden gepoetst.

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Ik zou sowieso niets uit je bieb verwijderen. Daar staan vaak belangrijke onderdelen, en als je die zomaar weggooit kan je een probleem hebben. Je kunt wel overbodige talen verwijderen met een bepaald programma(‘s), misschien dat iemand dat nog kan noemen. Scheelt toch vaak zo’n 400 mb, en ik neem aan dat je niet alles in het koreaans gaat zitten bekijken.

Bijdrager
    Nikita

Talen en de printerbestanden inderdaad. Daar zijn genoeg programmaatjes voor te vinden waarmee je die kan verwijderen. Scheelt vooral schijfruimte hoor, het zit verder niet het OS in de weg…

En inderdaad niet op eigen houtje in de Bibliotheek mappen gaan zitten snoeien, want daar staan teveel belangrijke dingen (ook minder belangrijke dingen maar die neem ik altijd maar voor lief…). :)

Moderator
    unSOUND
    ”Bianca84″

Ik heb het idee dat er met name in de verschillende bibliotheken (op hd, in system en in gebruikers) eens flink moet worden gepoetst.

En daar moet je nou JUIST met je handjes uit blijven. De bibliotheken zijn niet bedoeld voor levende zielen, OS X zwaait daar de scepter. Daar dingen weghalen/verplaatsen kan er juist voor zorgen dat je Mac zich raar gaat gedragen, of helemaal niets meer doet.

En laten we niet vergeten dat je dit wilt doen niet omdat je Mac zich raar gedraagt, maar puur omdat jij zelf het idee hebt gekregen dat er opgeruimd moet worden… If it ain’t broken, don’t fix it.

Bijdrager
    proud

maar ik vraag me af; als ik een programma wil verwijderen dat ik toch niet gebruik (maar wel ooit downloadde) welke file ik dan moet verwijderen zodat er niet nog honderden mapjes van dit programma in mn bibliotheek staan enzo… ?

Bijdrager
    Leander

Zin in een Grote Voorjaarsschoonmaak?
    Wanneer je geen Mac-problemen hebt kan je je de moeite besparen om alles opnieuw te installeren. Een beetje rommel kan niet veel kwaad hoor. Je kan eventueel een onderhoudsprogramma laten draaien zoals OnyX om bijvoorbeeld oude logs en caches te wissen.

Wanneer je wel besluit tot een schone herinstallatie (clean install) dan zou ik eerst van de ge├»nstalleerde software een lijstje maken met bijbehorende webadressen zodat je ze na installatie opnieuw vanaf internet kan installeren. Je hebt toch wel activeringscodes van die prog’s bewaard?

Bijdrager
    Bianca84

Oke oke..

Bedankt voor de reacties tot nu toe.. maar kan t dan zijn dat.. wanneer ik een harde schijf heb van 152 GB waar enkel het OS X op staat, een aantal programma’s (Indesign, Photoshop Illustrator, Capty, FCE HD..) (om precies te zijn 2GB aan apllicaties) en verder met enkele foto’s en enkele videobestanden toch nog maar 111 GB over heeft..?

Moderator
    unSOUND

OS X is vanuit de fabriek met alle opties en iLife al zo’n 13 GB. Nu heb je het over zo’n 2 GB aan applicaties, maar Adobe is vaak alleen al zo’n 2 GB. Een deel daarvan staat in je map met programma’s, en een deel in de Library. Dus als je de grootte van je Programma-map opvraagt, heb je slechts een deel van je software… Kijk maar naar GarageBand, iDVD en iMovie, die zijn niet groot, maar hebben allemaal nog zo’n 2 GB per programma aan extra’s in de Library staan.

Het kan dus heel goed zijn dat je verloren schijfruimte gewoon bestanden van Programma’s zijn, die je ook echt nodig hebt. Wat wel kan, is dat je bijvoorbeeld muziek en/of foto’s dubbel op je Mac hebt staan. Veel mensen downloaden muziek, voegen die toe aan de iTunes bibliotheek, maar laten dan het originele bestand staan… idem met foto’s. Dat kan wel de nodige GB’s in beslag nemen. Ook de map van sommige Download Programma’s zoals Poisoned bevat verborgen bestanden ( halve downloads ) die ruimte in kunnen nemen…

Bijdrager
    Esquare

Met programma’s als Whatsize, JDiskReport en Disk Inventory X kun je vrij gemakkelijk nagaan waar de ruimtevreters op je schijf zitten. Maar zo lang er nog meer dan 100 GB vrij is, zou ik me daar niet al te druk over maken, eigenlijk.

Bijdrager
    Nikita
    ”proud”

maar ik vraag me af; als ik een programma wil verwijderen dat ik toch niet gebruik (maar wel ooit downloadde) welke file ik dan moet verwijderen zodat er niet nog honderden mapjes van dit programma in mn bibliotheek staan enzo… ?

Dat valt wel mee hoor. Hooguit dat er een voorkeuren bestandje ergens staat, maar dat werkt in elk geval bij lange na niet zo vertragend als resten van programma’s in het Register van Windows (OSX heeft dus ook geen Register).

Bijdrager
    SCW

En als je programma’s verwijderd die je niet meer nodig hebt, kun je altijd AppZapper gebruiken (waarbij dit misschien ook wel handig is). Ook kun je hiermee bekijken welke mappen allemaal bij zo’n programma horen.

Bijdrager
    AST

offtopic: wat zijn de namen van de proggies om de talen mee weg te gooien? 400mb is mij op mijn macbook met 60gb een hele hoop, omdat ik altijd max 3gb vrij heb.

Bijdrager
    Esquare
    ”AST”

offtopic: wat zijn de namen van de proggies om de talen mee weg te gooien? 400mb is mij op mijn macbook met 60gb een hele hoop, omdat ik altijd max 3gb vrij heb.

Jouw probleem is niet die 400 MB, maar de rest van die 57 GB. Maar deze bijvoorbeeld: http://monolingual.sourceforge.net/

Bijdrager
    AST
    ”Esquare”
    ”AST”

Jouw probleem is niet die 400 MB, maar de rest van die 57 GB. Maar deze bijvoorbeeld: http://monolingual.sourceforge.net/%5B/quote:b6036ce12e%5D

Dank voor de link. Hoe bedoel je een probleem:) het komt omdat ik een hoop muziek en foto’s heb. Daarbij heb ik ook nog bootcamp met XP draaien. Tsja, het kost nu eenmaal ruimte

Moderator
    unSOUND

Wat ook opruimt zijn de GarageBand samples, de iMovie geluiden en de iDVD thema’s… Sommige iDVD thema’s zijn een paar honderd mb per stuk… dus als je er een paar weg gooit die je niks vind…

Bijdrager
    Esquare
    ”AST”

Hoe bedoel je een probleem:) het komt omdat ik een hoop muziek en foto’s heb. Daarbij heb ik ook nog bootcamp met XP draaien. Tsja, het kost nu eenmaal ruimte

Ja, maar dan helpt die 400 MB je ook niet (lang). Tijd voor extra schijfruimte!

Bijdrager
    AST
    ”unSOUND”

Wat ook opruimt zijn de GarageBand samples, de iMovie geluiden en de iDVD thema’s… Sommige iDVD thema’s zijn een paar honderd mb per stuk… dus als je er een paar weg gooit die je niks vind…

Ja precies. Die imovie en idvd thema’s nemen idd vrij intens geheugen in. 1.5 gb. Ik heb ze net weggegooid. Bedankt voor de tip!:lol:

Bijdrager
    CyberCiska

wow oud topic maar wel heel handig. Ik heb ook maar 70g op mijn macbook en zo’n 55 g aan software. Dus altijd maar ene beetje leeg, en al mijn foto’s en films etc op een externe hd staan. Voor mij is een beetje extra ruimte dus ook geen overbodige luxe. Als je programma’s wist uit je programma map, blijft er dan nog rommel over op je book? En kun je die met onyx weg krijgen? of begrijp ik m verkeerd?

Bijdrager
    Trat

Klinkt alsof je echt weet wat je doet. Zou als eerste Onyx naar de prullenbak slepen.

Bijdrager
    Pieterr
    ”CyberCiska”

Voor mij is een beetje extra ruimte dus ook geen overbodige luxe.

Misschien nog een optie om de harde schijf in je MacBook te vervangen voor een groter exemplaar?

Meer info:
    How do you upgrade the hard drive in the “White and Black” MacBook?
    http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf

Bijdrager
    CyberCiska

ik heb onyx nog niet geinstaleerd, wilde eerst jullie mening. want ik heb er zelf niet zoveel verstand van. Groter geheugen heb ik idd al eens n gedacht en gevraagd bij de mac retailer. maar die vertelde mij dat dat zo duur werd (inbouwkosten) dat ik beter een externe hd kon kopen of een nieuwe mac.

helaas niet over nagedacht bij de aanschaf van mijn book dat ik zoveel ruimte nodig zou hebben, puur om er op te draaien wat ik wil.

Bijdrager
    G-Force

…kon kopen of een nieuwe mac.

Wat een idioot… Zelf inbouwen is veel goedkoper en heel makkelijk.

Bijdrager
    Pieterr
    ”CyberCiska”

die vertelde mij dat dat zo duur werd (inbouwkosten)

Als je het niet zelf wilt doen heb je misschien nog wel een handig vriendje, buurjongen of neefje die het voor je wil doen. Apple heeft de volledige instructies aangeleverd. Iemand die een IKEA kast in elkaar kan zetten zou dit ook moeten kunnen.;-)

Bijdrager
    CyberCiska

hmm dat moet mij idd zelf ook wel lukken, dacht dat het vel ingewikkelder zou zijn. machines open maken klinkt toch eng. Binnenkort maar eens een weekendje uitrekken. Al mijn programma’s die ik niet op een instalatie cdtje heb staan. kan ik die gewoon kopieren van mijn HD naar een externe HD en dan daarna weer op mijn nieuwe HD? Of is dat iets te simpel gedacht en moet ik toch op zoek naar nieuwe software voor mijn macromedia pakket en office (word, xl, ps,lr,fl, dw etc etc).

Bijdrager
    Trat

Die pakketten heb je toch gewoon op de bijbehorende installatie-schijven staan?

Bijdrager
    Pieterr
    ”CyberCiska”

Al mijn programma’s die ik niet op een instalatie cdtje heb staan. kan ik die gewoon kopieren van mijn HD naar een externe HD en dan daarna weer op mijn nieuwe HD?

Het handigst is het als je een “bootable clone” maakt met (de trial versie van) SuperDuper of Carbon Copy Cloner van je oude schijf naar de nieuwe schijf. Daarna kun je de schijven verwisselen en heb je precies terug wat je al had. Plus meer vrije diskruimte. Het enige wat je extra nodig hebt is een doosje (of cradle) om de nieuwe (en later: oude) schijf in te stoppen.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.