30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Fostar82

Groene pixel – terugbrengen of niet

Hoi allemaal,

Zaterdag was het zo ver, ik ging mn nieuwe 17″ intel imac ophalen bij Bossina in Groningen.
    Na een aantal uurtjes van puur mac-genot viel mij een groene pixel op bovenin het scherm. Na het downloaden van pixeltester kon ik idd bevestigen dat er een pixel is die altijd groen aan staat.
    Nou vraag ik me af of ik ermee terug moet gaan. Aan de ene kant vind ik dat zon gloednieuw duur ding gewoon 100% in orde moet zijn. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik hem voor zo’n klein mankementje weken kwijt ben.
    Heeft iemand ervaring hiermee?

Bijdrager
    MarcelK

Je kunt een product naar mijn weten altijd binnen 7 dagen ruilen. Dus…

Bijdrager
    Geedee

Ervaring niet, maar ik vind wel dat je terug moet. Mss zijn ze wel bereid om je een nieuwe te geven gezien de korte tijd in jouw bezit.

Moderator
    unSOUND

Zo’n machine hoort inderdaad 100% in orde te zijn. Gelijk terug gaan.

Mochten ze moeilijk doen: Je mag altijd binnen 7 of 8 dagen het product omruilen, zonder reden, daar heb je recht op. Dus als ze moeilijk gaan doen over pixels, gewoon je geld terug vragen en een nieuwe kopen…

Bijdrager
    Yaris

Een groene pixel is een slapende pixel en kun je misschien zelf herstellen, zie http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=59486

Bijdrager
    Geedee
    ”Yaris”

Een groene pixel is een slapende pixel en kun je misschien zelf herstellen, zie http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=59486

Akkoord, maar een nieuwe Mac mag volgens mij ook geen slapende pixels hebben. Terugbrengen lijkt me de beste optie.

Bijdrager
    @iMen

terug brengen, je betaalt voor iets wat goed is, en niet voor een mac met een dode pixel. en volgens mij mag je hem binnen 14 dagen zonder reden terug brengen en je geld terug vragen. terug brengen dus:o :(

Bijdrager
    Meek

zeker terug brengen, ik heb het ook gehad, en de naam ‘consumentenbond’ een paar keer laten vallen heb ik uiteindelijk een nieuwe gekregen, geloof me je gaat je alleen maar irriteren aan die pixel.

Bijdrager
    tijn22
    ”unSOUND”

Mochten ze moeilijk doen: Je mag altijd binnen 7 of 8 dagen het product omruilen, zonder reden, daar heb je recht op. Dus als ze moeilijk gaan doen over pixels, gewoon je geld terug vragen en een nieuwe kopen…

wat een flauwekul! Het ruilen van een aankoop is een SERVICE en geen recht! De winkelier is hier vrij in om dit wel of niet te doen. Het is wel een RECHT als je het product op afstand hebt gekocht (postorder: via de Apple Store op internet dus).

Het enige wat je kunt doen is teruggaan, en lief vragen of je hem wel mag ruilen voor een ander exemplaar. Leg de verkoper rustig uit dat je dit niet had verwacht van een kwalitatief hoogstaand product als je iMac. En helemaal niet direct gaan dreigen met de consumentenbond enzo, ik heb dat vaak genoeg meegemaakt bij KPN, en die naam alleen was voor mij al een reden om niet meer met de klant in discussie te gaan.

Bijdrager
    Kjelle_ve

het gaat niet om een dode maar een slapende pixel. Even over wrijven en hij doet weer nromaal. Als hij zwart word => Terug brengen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    aToMac

Ik weet niet wat de policy is bij Apple. Maar veel LCD schermen hebben een dode pixel garantie vanaf minimaal 5 pixels. Dat was tot een paar jaar geleden, weet niet hoe daar nu mee omgegaan wordt.

Bijdrager
    Byron

Ik had het op mijn powerbook die ik toen net een week had.. Heb ff opgezocht en moest toen de bak uitzetten, aanzetten met me vinger gedrukt op de plek waar de pixel zit, zodat de vloeistof zich weer kan herstellen bij het aanzetten van het scherm, en dat was gelukt.. Denk alleen dat dat met een imac wat lastiger gaat, omdat je niet echt makkelijk bij het scherm kan..

Bijdrager
    Apple Centre Bossina

Beste Fostar82,

Neem aub even contact met ons op. Dan overleggen we even over een goede en snelle oplossing.

Apple Centre Bossina

Bijdrager
    GoingStrong

De reactie boven mij is veelbelovend (mits die echt van AC Bossina is).

Een maat van me kocht laatst een LCD-scherm, en bij de kassa kreeg hij een A4-tje mee waarop met veel woorden stond dat een zwarte pixel echt een dode pixel is en recht geeft op ruilen (uitzondering was geloof ik als ie aan de rand zit) maar een groene, rode of blauwe pixel iets anders is en dat betekende: niet om te ruilen.

Maar goed: de reactie van Bossina is hopelijk echt en dan komt het allemaal wel goed neem ik aan! :)

Bijdrager
    Marius1976
    ”tijn22″

wat een flauwekul! Het ruilen van een aankoop is een SERVICE en geen recht! De winkelier is hier vrij in om dit wel of niet te doen.

Jawel het is wel een recht. Je kunt namelijk op grond van een aantal factoren een koop ontbinden.
    ‘Redelijkheid’ is het sleutelwoord. Je kunt geen complete nieuwe auto omruilen omdat er een klein schilfertje van de lak af is. Dat moet dan uiteraard hersteld worden.

De vraag is in hoeverre het een redelijke eis is, dat klant een nieuwe computer wil, omdat 1 pixel slaapt/dood is.

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar ik weet zeker dat er wel degelijk dergelijke rechten bestaan voor de klant.

Of er zonder meer een expliciet omschreven omruilrecht bestaat weet ik niet. Ik zou wel eens een linkje willen waar zulke dingen ECHT duidelijk staan. Ik vind de site http://www.staiksterk.nl niet uitmunten in duidelijkheid of volledigheid, en bovendien doet die site het slecht op de mac.

Wie?
    Marius

toevoeging:
    die site blijkt geupdate te zijn.

Check deze link ook:
    http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=1536

Bijdrager
    tijn22

Om even mijn reactie weer in balans te brengen : unSOUND suggereert dat je het recht hebt om altijd, zonder opgaaf van redenen, een product mag omruilen in de winkel. Dat is dus niet waar!

Moderator
    unSOUND

Binnen de eerste week wel.

Bijdrager
    Marius1976
    ”unSOUND”

Los van het vraagstuk wie er nou gelijk heeft, nogmaals de vraag:

Heb je niet ‘toevallig’ ergens een site waar dit staat. Dit recht kan ik namelijk nergens terugvinden, en het zou best een lekker gevoel zijn, om bij elke volgende eventuele aankoop te weten waar of dat dit recht terug te vinden is.

Bedankt alvast,
    Marius

Moderator
    unSOUND

Ik heb het niet van een site, het werd mij verteld door een medewerker van een AppleCentre. Toen ik na een maand met mijn laptop ( voor een ander defect ) terug ging, noemde ik de defecte pixel die ik had. Daarom kreeg ik te horen dat ik dat beter de eerste week had kunnen melden, want dan had ik gewoon een andere gekregen.

Los daarvan is het ook meerdere keren gezegd bij de diverse programma’s zoals Kassa, de kat in de zak, en dergelijke.

Bijdrager
    RDNZL

Eén keer gehad, na aankoop in Rotterdam, een paar weken later: groene pixel.

Via Woerden verholpen, zelf daarheen gebracht, klaar terwijl u wacht.

Superservice.

Bijdrager
    Marius1976

Ok, dat is op zich al heel goed om te weten.

Maar toch “Van horen zeggen bij…. <lijst>” maakt natuurlijk minder indruk dan wanneer ik zou kunnen oplepelen dat het op de site van het ministerie van justitie staat, of in dat en dat wetboek ofzo.

Marius

Bijdrager
    aToMac

Weet je zeker dat je het niet over de colportagewet hebt? Want dan kan je altijd binnen 8 dagen teruggeven. Maar in een winkel iets kopen valt hier niet onder.

Bijdrager
    tijn22
    ”unSOUND”

Kom op, dit is basis consumentenrecht. Een koop is een koop. Als je handelsbekwaam bent (en dat ben je als je 23 bent), dan is een koop een mondelinge overeenkomst, en zit je er aan vast. Het is dan niet meer mogelijk om dit weer ongedaan te maken, tenzij de winkelier dit als service biedt. Nergens in de Nederlandse wet staat aangegeven dat je binnen een x aantal dagen een mondelinge koopovereenkomst kunt terugdraaien.

Voor koop op afstand (dat is postorder / telefonisch / aan de deur of via internet) bestaat er de colportagewet, waar wel in staat aangegeven dat je zonder opgaaf van reden binnen 8 dagen (alle dagen meegeteld) van je koop kunt afzien, zonder opgaaf van reden.

En ook bij een defect is een winkelier niet verplicht om een product te vervangen of terug te nemen. Hij mag dit gewoon repareren. Ook dat valt onder de noemer service. Hij moet wel binnen een redelijke termijn met een oplossing komen. Als hij dat niet doet, dan is de winkelier wel verplicht om de aankoop ongedaan te maken, en het aankoopbedrag terug te betalen.

Nogmaals, dit gaat volgens het Nederlandse recht, en heb je vroeger op school geleerd met economie.

Bijdrager
    RDNZL

Gewoon bellen en het verhaal uitleggen.

Tegen mij zeiden ze ook: dode pixel garantie vanaf minimaal 5 pixels.

Ik zei toen: mooi verhaal – hij is een paar weken oud!

Toen gingen ze overstag – ik moest alleen wel zelf langs Woerden rijden.

Bijdrager
    JaaPJuM

Nou, hier komt hij dan: voor mensen die op internet spullen kopen is er de wet “kopen op afstand” waarin de 7 dagen bedenktijd staan beschreven waar iedere consument nu ook mee in normale winkels schermt. Deze wet geld alleen bij kopen op afstand (dus internet)

Kijk deze pagina maar eens.

http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/

Dus tijn22 heeft het echt bij het juiste eind, wat ik als Combi verkoper ook al wist.

Succes

Moderator
    unSOUND
    ”tijn22″

en heb je vroeger op school geleerd met economie.

Niet als je economie na het eerste jaar hebt
    laten vallen voor Biologie en Scheikunde…

:wink:

Enige wat ik op school heb geleerd bij Economie is
    hoe een hypotheek en een spaarrekening werkt… that’s it.

Bijdrager
    macses

had er ook een op mn splinternieuwe macbook vandaag, even ‘rubben’ en hij was weg

Bijdrager
    GoingStrong
    ”macses”

had er ook een op mn splinternieuwe macbook vandaag, even ‘rubben’ en hij was weg

Maar kan dat ook als je zo’n glossy scherm hebt? :?

Bijdrager
    J.
    ”GoingStrong”
    ”macses”

Maar kan dat ook als je zo’n glossy scherm hebt? :?

Ja ik geloof van wel… Het scherm is gewoon hetzelfde, alleen de toplaag is mat of glossy… De pixels van het scherm zelf blijven daardoor gewoon hetzelfde.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.