7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    aspers

grijswaarden PDF maken in InDesign

Hoi,

Ik heb een PDF bestand aangeleverd gekregen, bestaande uit meerdere pagina’s. En ik moet hier een zw-w certified PDF van maken voor krant. Nu bleek bij de eerste check dat er op diverse pagina’s FC kleuren zitten (lijkt dus grijs waarden maar bestaat uit CMYK).

Heb even gezocht in InDesign (CS4) of ik bij het exporteren van de PDF de kleruen kan omzetten naar grijswaarden. Maar kon dit niet vinden.

Voor de duidelijkheid, ik heb niet de originele bestanden. Enkel PDF’s. Deze moet ik nu op spread zetten en dus als zw-w PDF aanleveren.

Ik kan ze wel allemaal openen in Photoshop, maar daar worden ze zeker niet beter van!

Bijdrager
    Flatchoo

Kan je nog contact opnemen met de maker van de bestanden? Dan adviseer ik om die persoon de originele bestanden te laten bewerken. Daarna kan hij ze opnieuw aanleveren. Je kan natuurlijk ook om de originele bestanden vragen inclusief koppelingen,fonts etc waarna je de bestanden zelf bewerkt. Weet je natuurlijk zeker dat het meteen goed gaat.

Bijdrager
    aspers

Nee, dat is niet te doen. Is allemaal via-ivia knutselwerk. Als ik die moet gaan uitleggen wat ze moeten doen…. zucht. Alleen de gedachte al!

Bijdrager
    johnkeates

Wat je kan doen is ze her-exporteren met de PDF Preset die je wil hebben, en dan die PDF ‘afdrukken’ naar een EPS of ander PDF bestand, waarbij je dan grijswaarden aan zet.

Bijdrager
    BenDover

Voor acrobat bestaan er wel wat extensies, bijv quite a box of tricks.

Misschien dat je de PDF via ‘preview’ kan exporteren als z/w en deze weer kan certificeren?

Bijdrager
    P-Five

Als je een PDF maakt via de Adobe Distiller kun je via het Print menu van CS4 bij Output kiezen voor Composit Gray. Je moet dan de PDF opnieuw in een Indesignpagina importeren. Bij de Adobe Distiller moet je dan wel het profiel voor kranten kiezen (NewspaperAds_1v4)… Alle kleuren worden met dat profiel naar zwart omgezet volgens de specificatie voor krantendruk dus maximaal 84% zwart.

Bijdrager
    johnkeates

Dat is inderdaad een betere oplossing.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.