4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    scd

grijstinten op hv offset papier…

Kan iemand mij op weg helpen met het volgende probleem: ik werk bij een uitgeverij en wij laten regelmatig boeken drukken op houtvrij offset: Bioset, Munken Print… dat soort papier.

Dat papier is minder geschikt voor beelden dan een mc soort natuurlijk, maar het kan wel.

Wat mij vaak opvalt is dat sommige zwartwit beelden, die op het gecallibreerde scherm veel detail hebben, volledig dichtlopen op dit papier. Maar andere beelden, waar óók veel detail in zit, weer niet of veel minder. Wat is daar de reden van? Ik snap waarom het papier dit veroorzaakt, maar het heeft gedeeltelijk ook beslist met de opbouw van de grijstinten van de afbeelding te maken, zegt mijn oog. Alleen, is dat ook bij te sturen somehow?

Dus is er bijvoorbeeld iets aan te doen in Photoshop? Zo ja wat? Zijn er misschien plugins die dit soort “moeilijke” beelden kunnen verbeteren?

BVD!

Bijdrager
    EagerB0bNerd

verbaast me wel een beetje dat er niemand bij jullie uitgeverij is met die kennis. Dus dat jullie boeken gaan drukken zonder de juiste inbstellingen, en er dan achterkomen dat de beelden dichtlopen.

Dat beelden dichtlopen is logisch, je krijgt een flinke puntverbreding op dat zuigende papier. Oplossing is je beelden om te zetten naar het juiste profiel.

Hier een handleiding

Voor bioset en Munken print kan je geschikte kleurprofielen krijgen bij Munken

Moderator
    Night

Juist. Een goed kleurprofiel (al is de naam misleidend, omdat het om zwart/wit materiaal gaat), ook wel ICC profiel genoemd, is van essentieel belang.

Dit zorgt ervoor dat het beeld zoals jij dat op je gekalibreerde scherm ziet, ook in uiteindelijke druk er zo uit zal gaan zien. Binnen dat profiel wordt rekening gehouden met de zuigkracht van het papier en zal de tinten aanpassen zodat het eindresultaat voorspelbaar wordt. Verder raad ik aan om het raster niet te fijn te kiezen (fijner dan 150 lpi moet je niet willen gaan). Op HVO soorten kan dit onvoorspelbare resultaten opleveren, doordat de papiervezel parten kan gaan spelen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als het goed is is er in je kleurenprofiel ook voorzien in een profiel voor de grijstinten.

Je kan ook zelf aangeven dat je het “zwart” profiel van je kleurenprofiel wilt gebruiken. Dit screenshot is voor krantendruk. Als ik een preview op het scherm (soft proof) ziet het er vrijwel exact uit als het eindresultaat. (grauwe kleuren, grijs papier en geen echt zwart maar een soort grijs)

kleurinstellingen photoshop

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 10 uur geleden door  EagerB0bNerd.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.