16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    DaanC

grijs verbodsteken dat niet weg wilt

Beste OMT-ers,

Na al enkele malen de oplossingen voor kleine probleempjes gevonden te hebben op dit forum, heb ik deze keer wat meer hulp nodig:

Ik heb hier een Power Mac G5 (2×1,8Ghz) staan, ik denk uit 2004 of 2005.
    Over de oorspronkelijke 10.3 is 10.5 geïnstalleerd en volledig geüpdatet.
    Er zit sinds een jaar of 5 ook extra RAM geheugen in, aangekocht via een apple reseller.

Eergisteren bleef de mac plots hangen bij het openen van TenFourFox (browser). Nadat ik de Finder aanklikte bleef alles hangen, waarop ik hem na enkele minuten geforceerd heb afgezet met de power button.

Ik startte opnieuw op, waarbij ik het grijze “verbodsteken” te zien kreeg. Na het opstarten in Safe mode leek alles weer ok. Gisteren echter kreeg ik na het opstarten plots de melding dat ik de computer opnieuw moest starten (een donkere waas over de rest van het scherm, en de melding in meerdere talen). Opnieuw opgestart en de problemen bleven weer even weg.

Vandaag kreeg ik meteen het verbodsteken te zien. Opstarten in Safe mode lukt niet. De hardewaretest geeft geen problemen aan. Opstarten van de oorspronkelijke dvd en schijfpermissies herstellen resulteerde opnieuw in de melding dat ik de computer opnieuw moest starten.

PRAM reset en meteen daarna met “x” opstarten zorgde ervoor dat ik wel kon opstarten maar meteen de melding te zien kreeg.

Als laatste ook proberen opstarten vanaf een firewire schijf waarop een kloon staat. Zelfs deze geeft het verbodsteken.

Ter info:
    Ik heb een CarbonCopy en recente timemachine backups van mijn belangrijkste bestanden. De dvd’s van 10.5 heb ik ooit geleend (universele versie) maar de 10.3 dvd’s heb ik dus wel allemaal nog liggen.
    Ik wil liever geen nieuwe installatie uitvoeren die dan plots onderbroken wordt door een foutmelding (cfr. herstel schijfpermissies)

Iemand enig idee waar het probleem precies zit? En wat ik nog kan proberen? Eventueel de airport extreme er eens uit halen? Daar heb ik na een verhuis even problemen mee gehad bedenk ik me net.

Alvast bedankt,
    Daan

PS: de zoekfunctie heb ik al geprobeerd, vandaar mijn misschien onlogische manier van aanpak

Update: ik slaag er ook niet meer in om op te starten vanop de installatieDVD. Nu begin ik zelfs het toetsenbord te verdenken…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Gisteren echter kreeg ik na het opstarten plots de melding dat ik de computer opnieuw moest starten (een donkere waas over de rest van het scherm, en de melding in meerdere talen)

Dat heet een kernel panic en wijst meestal op een hardware fout. (Vaak het RAM geheugen)

Het verbodsbord is ook niet zo leuk want dat wijst op een defecte hd.

Haal om te beginnen even het extra RAM eruit dan kun je zien of het daar aan ligt.
    Maar gezien het plotseling hangen van de Finder en de overige symptomen denk ik dat je interne schijf dusdanig kapot is dat deze een kernel panic veroorzaakt en tevens het opstarten vanaf een andere schijf in de weg zit.

Bijdrager
    DaanC

Het verbodsbord is ook niet zo leuk want dat wijst op een defecte hd.

Dat had ik hier en daar gelezen. Ik zou graag zo zeker mogelijk zijn dat het hieraan ligt, voor ik ze vervang…

Dat de schijf ervoor zorgt dat het opstarten vanaf een andere schijf ook onmogelijk wordt, klinkt ergens wel logisch. Het was vooral hierdoor dat ik twijfelde. Ik kon ze wel gewoon selecteren wanneer ik met option ingedrukt opstartte.

Aan de andere kant, nu maakt het niet meer uit of ik shift, c, option, … gebruik. Ik krijg enkel nog het verbodsteken te zien. Zou dit betekenen dat de schijf steeds meer achteruitgaat dan?

Haal om te beginnen even het extra RAM eruit dan kun je zien of het daar aan ligt.

Het RAM eruit halen maakt niets uit. Of is dit nog een volledig ander probleem?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Moeilijk te zeggen. De kernel panic kan een op zich zelf staand probleem zijn en heeft dan niets met het verbodsbord te maken, maar ik acht die kans erg klein. Ik denk dat het toch gerelateerd is aan elkaar.
    Hoor je het opstartgeluid? Zo niet dan betekend dat dat de z.g.n. POST (Power On Self Test) is mislukt en dat duidt op een hardware fout.

Bijdrager
    Soulshaker

Kijk je moederbord ook eens na
    Met de G5 zijn er veel moederbord problemen bekend , vooral die met waterkoeling

Bijdrager
    DaanC

Het opstartgeluid is er nog steeds.

Geen waterkoeling voor zover ik weet. Ook geen idee wat ik aan het moederbord zou moeten zien. Fysiek of door de hardwaretest?

Ik zal morgen nog eens proberen een hardwaretest uit te voeren. Dat lukt momenteel niet meer (opstarten met C of D geeft geen effect. Het beeld gaat gewoon over naar het verbodsteken)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zijn inderdaad bepaalde G5 modellen geweest die problemen hadden met het moederbord, maar dan had je dit waarschijnlijk al in het begin moeten merken. Bovendien: bij een probleem met het moederbord klinkt het opstart geluid niet.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

ik heb precies hetzelfde gehad…..HD kapot…Nieuwe er in gezet en hij loopt weer goed….

Bijdrager
    DaanC

Ik heb zonet de HD eruit gehaald en in een case van een externe HD gestoken. De schijf mount gewoon (linux).

Ik kan zonder problemen in de map “shared” bestanden openen. De andere mappen geven een “geen permissie” waarschuwing, maar dat lijkt me wel logisch aangezien deze met wachtwoord beveiligd waren?

Dan toch niet de HD? Of maakt dit niet zoveel uit?

Zou het helpen om de schijf aan een andere mac te hangen en daar schijfproblemen of permissies te herstellen? Of kan ik de HD nu uitsluiten? Ergens wel jammer dan… Een nieuwe HD leek me nog gemakkelijk, snel en redelijk goedkoop
    op te lossen:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op welke wijze was hij aangesloten?
    Als het niet de schijf zelf is, dan misschien de kabel in je Mac.

Heb je al geprobeerd om met de HD er uit op te starten vanaf die kloon?

Bijdrager
    DaanC

De schijf was extern aangesloten aan een laptop via USB

Heb je al geprobeerd om met de HD er uit op te starten vanaf die kloon?

Net geprobeerd. Zelfde resultaat als met de oorspronkelijke HD er in, nl. het verbodsteken (en de fans die hard gaan blazen)

Wat me opviel was dat ik kon kiezen tussen de hardewaretest-disc en de kloon, maar enkel met de muis. De pijltjes van het toetsenbord werkten niet. Daarna wel “enter” gedrukt, maar ik weet niet of dit nog nodig was na de muisklik, mss was er een beetje vertraging.

Ik zal op deze manier opnieuw een hardewaretest uitvoeren, mss geeft dat deze keer wel resultaat? Vorige keer werkte het keyboard nog. Het lampje van de shiftlock-toets gaat wel nog steeds even aan in het begin. Wie weet is de schade al wat vindbaarder… (uitgebreide hardwaretest loopt)

Bijdrager
    DaanC

(uitgebreide hardwaretest loopt)

maar geeft aan dat er geen problemen gevonden zijn.

Bijdrager
    DaanC

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

In een Switch winkel gokten ze ook op het moederbord, maar ze wilden hem zelfs niet binnen nemen wegens te oud.

Is het nog de moeite om bvb een moederbord te zoeken (bvb dit hier op ebay) en zelf te proberen installeren?

Of spaar ik die 45 euro beter voor een nieuwe aankoop? (onder het motto “alle beetjes helpen…”)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Tsja… het is natuurlijk een oud beestje he? Ik heb hier zelf ook een oude ‘early 2005’ PowerMac G5 staan die ik niet meer gebruik sinds ik in 2010 een iMac kocht. Dat was nog niet eens het high-end model en die was al vele malen sneller dan die G5 vooral met de graphics. Ik zou je verlies accepteren (tenslotte heeft hij het lang vol gehouden dus hij is dubbel en dwars terug verdiend) en een nieuwe Mac kopen want zelfs als je deze gerepareerd krijgt ben je toch altijd onzeker over hoelang het duurt voordat er weer wat stuk gaat.
    Volgens je profiel is dit ook tevens je enige Mac dus bij aanschaf van een nieuwe na zoveel jaar ga je een enorme sprong vooruit in technologie en natuurlijk het OS.

Er is wel een minpuntje: aangezien Lion geen oude PPC software meer ondersteund heb je niets meer aan programma’s die ‘PPC only’ zijn.

Bijdrager
    DaanC

Ja, dat houdt me wel wat tegen… Om over de emotionele waarde nog maar te zwijgen:)
    Dan zal ik me maar eens gaan verdiepen in de topics die imacs, macbook pro’s en mac pro’s vergelijken.

Bedankt voor de hulp

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt natuurlijk ook gaan zoeken naar een niet al te oude 2e hands waar 10.6 Snow Leopard op staat. Die draait nog gewoon PPC software. Ik draai ook 10.6 en ook voor mij betekent de overstap naar Lion dat ik een flink deel van mijn software ineens kwijt ben.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.