5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    MyAppleLife

Green Screen belichting, waar?

Hoi, ik heb net een green screen gekocht/gemaakt. Nu nog de belichting… Heeft iemand een idee waar ik voor een niet al te dure prijs toch goede lichten kan kopen? Het is voor film. Dank.

Bijdrager
    Demon Hunter

Setje RedHeads, zit je op zo’n €500,- a €600,- voor meestal drie lampen, barnsdoors, statieven en draagtas. Denk ook aan dimmers en filters(diffuser en blauwfilter). Bijvoorbeeld avprofshop.nl heeft zo’n setje van vier lampen:

http://www.avprofshop.nl/product/100734/1/3052/4x-300-watt-lichtkit.html

Als je meer te besteden hebt zo ik kijken naar 4- en 6-bank verlichting en een HMI.

Bijdrager
    Anillusion

Omdat shots bepalen wat voor licht je nodig hebt en je niet alles in huis kunt hebben huur ik eigenlijk altijd licht. We hebben wel zelf een basis setje van 2 4banks omdat we die eigenlijk altijd wel kunnen gebruiken, maar vaak huren we licht bij.

Je moet in dit geval je belichting in 2 dingen opsplitsen. Greenscreen belichting en onderwerp belichting. In de plaatsing van je licht moet je er voor zorgen dat de green screen geen last heeft van de onderwerp belichting en de onderwerp belichting niet van de green screen belichting. Zorg dus voor voldoende afstand tussen de twee.

Verder moet je één kleurtemperatuur kiezen en daar al je licht en camera op aanpassen. Dus of daylight (HMI) of tunksten (indoor). Persoonlijk zou ik voor daylight gaan bij greenscreen omdat daglicht-blauw en greenscreen-groen lekker dichtbij elkaar zitten in het kleurspectrum. Maarja, daar zit een prijskaartje aan.

Voor green screen belichting raad ik absoluut Kino Flo’s of andere merken 4 of 6 banks aan. Waarom? Omdat je je Green Screen zo egaal mogelijk moet zien te krijgen. Zet er een Red Head op en je gaat hotspots krijgen, ook al zet je er maximale frost difusie op. Als je geen egale green screen hebt dan ga je absoluut problemen krijgen in post. Overigens zijn er voor Kino’s ook speciale chromakey lampen om het groen nog beter aan te lichten.

Voor de voorgrond moet je gaan kijken naar het beeld wat je in post in plaats van je green screen wilt gaan zetten en daar moet je naar matchen. Van welke hoek komt het licht, hoe hard of zacht is het licht. En die informatie gebruik je dan om je key en fill light te bepalen. Dan heb je nog een rimlight om je onderwerp nog net iets meer los te maken van de achtergrond. Vooral voor haren is dat belangrijk.

Dus mijn tip: kijk naar wat je nodig heb en huur je licht voor je vermogens uit gaat geven aan zaken die je misschien maar een paar keer gebruikt.

Bijdrager
    1234

lekker huren inderdaad, behalve als je echt een vaste chromakey set wil hebben.

Bijdrager
    Tjerker

En schiet je greenscreen bij voorkeur rechtstreeks de computer in (uncompressed) dan kun je het beste keten, meteen testen en op je scopes zien of je genoeg separatie hebt tussen groen en de rest.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.