5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Svartvatten

Grapje van externe HD?

Vaak, niet altijd, krijg ik om de zoveel minuten een melding dat de externe HD niet juist verwijderd is, terwijl ik gewoon aan het werk ben.

Het gebeurt onregelmatig, soms een hele tijd achter elkaar en dan weer een hele middag niet. Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik er aan doen?

De schijf is de hele tijd gewoon benaderbaar.schermafbeelding

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 dagen, 13 uren geleden door Pete.Z.
    Bijdrager
    Dydefox

Jep, had ik ook een tijdje. Ik neem aan dat je andere poorten hebt geprobeerd en schoongemaakt, want dat was bij mij de oplossing. Er wil ook nog wel eens een probleem zijn bij oudere USB drives waarbij een time out ontstaat tijdens de check op verbinding.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Staat de hd op een USB hub? Als er op een hub verschillende apparaten staan aangesloten dan kan het gebeuren dat er te veel ampère wordt getrokken. Er ontstaat dan een onstabiele situatie.

Maar ook een drive die op zijn laatste benen loopt kan voor dit symptoom zorgen. Dus als dit een vrij oude drive is die voorheen goed werkte zou ik hem vervangen.

Bijdrager
    Svartvatten

Dank, @csteelooper voor je uitgebreide antwoord eergisteren. Jammer dat je reactie hier verwijderd is maar ik heb er wel wat aan gehad.

Ik heb, zoals in mijn reactie aangegeven, de USB kabel nu direct op de MacBook aangesloten en het probleem doet zich nu 2 dagen niet meer voor.

Voor de leergierigen onder ons bijgaand de reactie van csteelooper:

Je schrijft dat de schijf gewoon benaderbaar is. Kijk in dat geval wel uit met data er naar toe schrijven, want iedere keer als het OS een dropout waarneemt is de cache weg en in íeder geval de data die op dát moment wordt weggeschreven, corrupt. Mogelijk wordt daarbij zelfs andere data, die voordien al aanwezig is op de schijf, gecorrumpeerd.
    Ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad met een iOmega schijf (of eigenlijk meerdere schijven van hetzelfde type) waarbij het uiteindelijk een probleem was met de voeding. Dat lag echter niet aan de vervangbare adapter, maar aan een probleem met het controller board, waarop iOmega later ook een recall heeft doorgevoerd.
    In het geval van bus-powered schijven is Western Digital nogal een beruchte als het om dit soort problemen gaat. En helaas wordt Seagate ook nogal eens getroffen. Let wel dat het hierbij vooral om ‘traditionele’ schijven gaat en niet om SSD’s, maar zo te zien is de jouwe ook geen SSD, want anders was-ie hoogstwaarschijnlijk geen 6TB groot.

Kortom: vooral níet negeren, maar goed in de gaten houden. Eventueel kun je onafhankelijk van de voedingsbron (bus of AC) toch een andere USB-poort proberen, maar in het geval van AC gaat dat weinig soelaas bieden vrees ik.

Alle overige reageerders, dank voor tips o.a. over schoonmaken poorten, wankele voeding bij teveel ampères etc.

Bijdrager
    Svartvatten

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 29 juli 2020 om 04:04</p>
    Staat de hd op een USB hub? Als er op een hub verschillende apparaten staan aangesloten dan kan het gebeuren dat er te veel ampère wordt getrokken. Er ontstaat dan een onstabiele situatie.

Maar ook een drive die op zijn laatste benen loopt kan voor dit symptoom zorgen. Dus als dit een vrij oude drive is die voorheen goed werkte zou ik hem vervangen.

Drive is nog niet zo oud, nov. 2018. Op de hub is veel aangesloten, 9 van de 10 poorten zijn bezet. Ik heb hem nu directe aan de MacBook gehangen. Lijkt nu al paar dagen opgelost. Dank voor tip.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.