18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    WVM

Grammatica spelling office for mac

Beste,

Ik heb het gevoel dat mijn grammatica spelling niet juist is.

Als ik schrijf ‘ik vindt’ verbetert hij niets, ‘ik vondt’ dan weer wel.

Kan ik dit oplossen?

Bijdrager
    iPrincess

http://onzetaal.nl/taaladvies

En vind je het gek dat de spellingscontrole ‘vondt’ fout rekent:cry:

Bijdrager
    Dwee8le

HA! Ik heb precies hetzelfde met Office voor Mac 2011. Als ik spelling op Nederlands zet, dan is “ik vindt” inderdaad goed volgens het programma. Misschien een bugrapport insturen via feedback?

edit: ik heb een bug report ingestuurd en ze een link gegeven naar http://taaladvies.net/:razz:

Bijdrager
    AppleStef

Bij Pages is het hetzelfde verhaal.

Bijdrager
    tarun

“Vindt” bestaat wat betreft spelling en “vondt” niet. Je probleem ligt dan ook bij grammatica en niet spellingscontrole.

Bijdrager
    Wijtze

Kijkt office wel naar grammatica? Want hij vindt klopt wel (met dt) als office alleen naar het woord kijkt is het logisch dat ik vindt goed gekeurd wordt..

Bijdrager
    Dick de Roos

Tja, het lijkt me dat de spellingscontrole alleen let op de woorden.
    Dat ik vindt fout is en hij vindt niet, snapt de gemiddelde compjoeter nog niet denk ik.
    Misschien is enig nadenken niet zo gek.
    Om dezelfde reden wordt vaak “Hij bedoeld” geschreven, waar “Hij bedoelt” bedoeld was.
    Wat in dat laatste geval in elk geval goed gespeld zou zijn.:evil:

Ach ja, taal… :slant:

Bijdrager
    Yggdrasil

Vondt werd ooit goed gerekend. In het vierde jaar van het secundair werd mij verteld dat ‘Gij vondt’ ooit correct was.

Dit geheel terzijde natuurlijk. De enige oplossing die ik heb voor jouw probleem is de dt-regel onthouden en je tekst goed nalezen, dan komt het gegarandeerd goed met jou (en je teksten).

Bijdrager
    csteelooper

Als de Nederlandse taal is geselecteerd, kijkt Word NIET naar Grammatica; alle daarbijbehorende opties zijn niet-beschikbaar in de Voorkeuren als Nederlands is geselecteerd als taal. Dit is overigens niet direct een bug in specifiek de Mac-versie van office, de Windows-versie heeft er eveneens ‘last’ van.

Nou moet ik wel zeggen dat ik die ‘controle’ niet echt mis; Nederlands is een taal die érg lastig machinaal op grammatica te controleren is, mede door het grote aantal uitzonderingen op het al even grote aantal regels.

Ik heb ooit in de een of andere Office versie voor Windows (ik meen Office 95 voor Windows 95) een aangepast spellings- en grammaticacontroleprogramma gehad van Van Dale, dat al héél wat beter controleerde dan de ingebouwde controle van Word, maar nog steeds werden te pas en te onpas fouten gevonden in documenten. Vooral als de zinnen erg lang werden, had het programma er erg veel moeite mee.

Overigens kun je erg makkelijk zien of een gevonden fout een spellingsfout of een grammaticafout betreft: spellingsfouten worden met een rood golfje (in iWork een rode onderbroken streep) aangegeven; grammaticafouten met een groen golfje. Onder grammaticafouten worden fouten verstaan als ‘af gekeurd’ (fout) versus ‘afgekeurd’ (goed) [aan elkaar of los].
    Als deze fout zich in een document zou voordoen, wordt de gehele zin met een groene golvende lijn onderstreept om de grammaticafout aan te geven. In de Nederlandse taal zul je dit echter niet zien omdat het grammaticaprogramma niet (meer) werkt dan wel niet aanwezig is.

[slightlyofftopic]

”Niiiiiickk”

Vondt werd ooit goed gerekend. In het vierde jaar van het secundair werd mij verteld dat ‘Gij vondt’ ooit correct was.

@Niiiiiickk: Dat klopt; dat was omstreeks de 15e/16e eeuw, maar toen werd ‘ik’ ook nog met ck geschreven, dus ‘ick‘ kijk bijvoorbeeld maar eens naar oude versies van de tekst van het Wilhelmus. Werkwoordsvormen als ‘gij vondt’ waren er langer, ondermeer door de sterke invloed van het Duits op het toenmalige Nederlands (die was toen veel sterker dan nu). Tot in de jaren ’70 werd ‘jullie hebt’ bijvoorbeeld ook algemeen geaccepteerd, waar we nu ‘jullie hebben’ gebruiken. Dit laatste voorbeeld is ook weer een regelrecht Germanisme, afgeleid van ‘ihr habt’.[/slightlyofftopic]

Bijdrager
    WVM

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Als eerste, ik heb geen probleem met de d/t regel:) Ik vroeg me gewoon af waarom ik vindt en hij vind … juist gerekend worden.

Bijdrager
    nebilem
    iPrincess op 25 oktober 2011

En vind je het gek dat de spellingscontrole \’vondt\’ fout rekent:cry:

Jij bent oplettend:)

Bijdrager
    Yggdrasil

@ csteelooper: Bedankt voor die informatie! Ik zie die stof momenteel ook in Nederlandse Letterkunde aan op school. Enorm interessant, de tweede Germaanse klankverschuiving enzovoort…

/off-topic

Bijdrager
    iPrincess
    nebilem op 25 oktober 2011
    iPrincess op 25 oktober 2011

En vind je het gek dat de spellingscontrole \\\’vondt\\\’ fout rekent:cry:

Jij bent oplettend:)
    Ik mag nog wel eens een foutje maken in de Nederlandse taal, maar over het algemeen ben ik zeer scherp hier in.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Niiiiiickk op 25 oktober 2011

Vondt werd ooit goed gerekend. In het vierde jaar van het secundair werd mij verteld dat \’Gij vondt\’ ooit correct was.

Dat zou dan toch echt om het werkwoord vonden moeten gaan, wat dat ook moge betekenen, niet de verleden tijd van vinden — of je moet het hebben over een tijd waarin er geen officiële spelling voor het Nederlands was, want toen mocht je alles schrijven zoals je dat zelf leuk vond.

Niiiiiickk op 25 oktober 2011

De enige oplossing die ik heb voor jouw probleem is de dt-regel onthouden en je tekst goed nalezen, dan komt het gegarandeerd goed met jou (en je teksten).

Dat is inderdaad het beste advies: vertrouw niet blind op de controle die je computer uitvoert, maar lees zelf je tekst na (ook op een forum :)). Andersom ook: als de computer een woord onderstreept betekent dat niet automatisch dat het fout is en anders geschreven moet worden — hoezeer veel mensen dat ook denken tegenwoordig.

Bijdrager
    sedikit

Wat weer een oude en steeds weerkerende discussie. Er zijn alleen programma’s die de spelling controleren . Het controleren van de grammatica is heel andere koek. Veel gecompliceerder. Denk alleen maar aan de vervoegingen van werkwoorden, opbouw van zinnen e.d.: ontelbare mogelijkheden en uitzonderingen. Het voorbeeld van de TS is weliswaar gecontroleerd op spelfouten, maar het programma heeft geen flauw idee of het nou verleden tijd, derde persoon enkelvoud e.d. moet zijn of niet. En een programma dat zoiets wèl kan, bestaat eenvoudig niet, en zal er voorlopig ook niet zijn. De illusie dat het wèl bestaat, en dus ten onrechte, is mooi waar te nemen in allerlei vertaalmachines, zoals b.v. die van Google:
    http://translate.google.com/#nl|id|
    Nederlandse teksten die je leest in buitenlandse spam zijn meestal met “vertaal”machines gemaakt: lachwekkend krom!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat wil weer niet zeggen dat er geen pogingen gedaan zijn om grammaticacontrole in te bouwen. Ik kan me nog herinneren dat dat in Word opdook (met een groen golflijntje in plaats van een rood) en dat ik dat heel erg snel uitschakelde omdat het totaal onbetrouwbaar was, en daardoor behoorlijk storend.

Bijdrager
    Dwee8le

Wat ik trouwens wel frappant vind, is dat er in Word wel gezegd wordt dat er op grammatica gelet wordt terwijl dat dus niet zo is.

Bijdrager
    FERDINANDE

allemaal quatch, de antwoorden zijn naast de kwestie

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.