16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Frank121

Grammatica controle

Ik ben al een tijd opzoek naar een programma (tekstverwerker) met een Nederlandstalige grammatica controle. Naast Abiword (Engels) en een programma dat wel eens waar 4 buitenlandse talen ondersteund ben ik er nog geen tegengekomen. Zover ik weet is er ook nog geen programmeur van Abiword die zich aan dit project heeft gewaagd. Weet iemand toevallig of zoiets bestaat?

Bijdrager
    computer space

Werkt dat niet gewoon in Word? Of is dat PC-only?

Bijdrager
    Peett-

Dat is toch niet controleerbaar lijkt mij? Dat progje kan toch niet weten of het tegenwoordige tijd e.d is.

Bijdrager
    Freek.

Zoek je iets dat de grammatica of de spelling controleert?

Bijdrager
    Peett-

Inderdaad, spellingcontrole zal op bijna elke tekstverwerker zitten maar zoals ik net al zei denk ik dat grammaticacontrole niet lukt.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Peett heeft gelijk, grammaticacontrole kan nooit te vertrouwen zijn. Context is ook belangrijk in de juiste grammatica, en dat kan een simpele controle nooit. Dus je zult het hoe dan ook altijd zelf na moeten lopen.

Bijdrager
    computer space

Zo’n controle checkt enkelvoud/meervoud, verkeerde combinaties van woorden, vervoegingsfouten etc. Beetje gevoel voor Nederlands en je kunt het zelf beter, maar voor de sms-chat generatie misschien niet eens zo slecht om ‘iemand te laten meekijken’ :wink:

Bijdrager
    wjgmspeedy

Dus als je schrijft “me iPod is stuk” zegt die controle “fout, het moet MIJN iPod zijn”. :)

Bijdrager
    computer space

Ik denk dat ie iPod niet kent :oops:

Bijdrager
    Frank121

Zo’n controle controleert inderdaad enkel maar enkelvoud, meervoud, vervoegingsfouten enz. en is zeker niet perfect. Maar als je per ongelijk “word” i.p.v. “wordt” typt wil ik er nog wel eens overheen lezen en een grammatica controle haalt dit soort fouten er wel uit. Zover ik weet is MS word voor de Mac enkel in het Nederlands vertaalt en gebruikt het een Nederlands woordenboek maar de grammatica controle ontbreekt.

Bijdrager
    trabant
    ”Frank121″

Zo’n controle controleert inderdaad enkel maar enkelvoud, meervoud, vervoegingsfouten enz. en is zeker niet perfect. Maar als je per ongeluk “word” i.p.v. “wordt” typt wil ik er nog wel eens overheen lezen en een grammaticacontrole haalt dit soort fouten er wel uit. Zover ik weet is MS word voor de Mac enkel in het Nederlands vertaald en gebruikt het een Nederlands woordenboek maar de grammaticacontrole ontbreekt.

Wat is er mis met ouderwets gedegen taalonderwijs?
    Het is al decennia terug wegbezuininigd door minkukels met “visie” op Onderwijs.
    Dàt is er mis mee.

Gymnasiasten krijgen pas n de derde klas het meewerkend voorwerp; het zijn toch geen debielen die Cato mogen lezen? tijd voor een nieuwe taalstrijd. De bello Batavio…
    :barbu:

*zet stokpaardje weer terug in de hoek*

Bijdrager
    Peett-
    ”Frank121″

Zo’n controle controleert inderdaad enkel maar enkelvoud, meervoud, vervoegingsfouten enz. en is zeker niet perfect. Maar als je per ongelijk “word” i.p.v. “wordt” typt wil ik er nog wel eens overheen lezen en een grammatica controle haalt dit soort fouten er wel uit. Zover ik weet is MS word voor de Mac enkel in het Nederlands vertaalt en gebruikt het een Nederlands woordenboek maar de grammatica controle ontbreekt.

Hoe kan die ontdekken of het ik/hij/zij/meer is? Dat is toch niet mogelijk?

Zoals ik al zei:

”Peett-“

Dat progje kan toch niet weten of het tegenwoordige tijd e.d is.

Hoe kan die ontdekken of het ik/hij/zij/meer is? Dat is toch niet mogelijk?

Bijdrager
    Freek.

Gewoon niet lullen en leren schrijven. Heb je al die onzin ook niet nodig.

Bijdrager
    Peett-

Mja oké, da’s ook weer zo.

Bijdrager
    Frank121

Om te beginnen hebben jullie natuurlijk gelijk. Ikzelf gebruik al tijden OpenOffice.org op de PC en NeoOffice op de Mac en daar zit het ook niet op. Maar het leek mij wel handig bij het schrijven van officiele brieven (in mijn geval een bezwaarschrift).

Bijdrager
    ijsbanaan

hopen dat in de volgende versie van pages een grammatica controle zit

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.