28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    Simonu

Grafische kaarten; welke computer is beter?

Ik heb zojuist van Apple een vervangende Macbook pro retina gekregen (Late 2013, 2.3 Ghz) met onderstaande grafische kaart.

Mijn vorige laptop (Macbook Pro retina medio 2012, 2.3 Ghz) had onderstaande grafische kaarten:

Ik heb het idee dat mijn oude laptop beter was! Klopt dat?

Bijdrager
    Simonu

Geekbench scores van m’n oude laptop:
    http://browser.primatelabs.com/geekbench3/406642

Scores van nieuwe laptop:
    http://browser.primatelabs.com/geekbench3/406643

Bijdrager
    tarun

De specs zijn vrijwel gelijk. Volgens deze review is de Iris vooral zuiniger. Of de kleuren net zo mooi zijn kan je hier niet aan zien. Je nieuwe MBP is zo’n 10% sneller. Dus dat lijkt me prettig.

Bijdrager
    Simonu

Dat snap ik, maar in m’n oude computer heb ik 2x 1024mb

Bijdrager
    Simonu

Cinebench op nieuwe laptop:

Cinebench op oude laptop:

Bijdrager
    Buzz

Ja, het 2012 model heeft een extra grafische chip aan boord. De 2012 en 2013 modellen hebben allebei wel grafische kaart geïntegreerd in de chipset, waarbij de nieuwe (Iris Pro) duidelijk sneller is dan de oude (4000).

De nieuwe 15″ Retina MacBook Pro is ook wat zuiniger en sneller qua CPU, en heeft snellere Thunderbolt poorten. Maar je mist nu dus de extra grafische kaart. Ze hebben je dan blijkbaar een BTO exemplaar van het basismodel 15″ gegeven, met upgrade naar 2.3 GHz, in plaats van het topmodel 2.3. Hoeveel RAM geheugen en SSD capaciteit heb je in de nieuwe machine? Is dat wel hetzelfde gebleven?

Bijdrager
    Simonu

Maar kort samengevat; op grafisch vlak was mn oude laptop beter begrijp ik.

Bijdrager
    Joffry

Ja, dan zou ik toch het topmodel eisen. Dat is de werkelijke opvolger.

Bijdrager
    Simonu

Ik ga inderdaad nog wel even contact opnemen met Apple.

Moderator
    Mac Daddy

Qua grafische kaart vermoedelijk wel ja. Maar ik zie dat je nu met Cinebench de OpenGL test hebt gedaan. Die bekijkt inderdaad de prestatie van de grafische kaart. Maar gebruik je Cinema4D ook voor je dagelijkse werk? Doe dan ook eens de CPU test. Deze zal toch wel beter moeten uitkomen, lijkt mij.
    Cinema 4D gebruikt de grafische kaart als je aan het werk bent. Renderen wordt voornamelijk door de CPU gedaan.

Bijdrager
    Simonu

Zo nu en dan werk ik ook met Cinema4D ja, de CPU test scoort inderdaad wel wat beter dan mn eerdere laptop.

Bijdrager
    SunKeeper

Als je er niet tevreden mee bent, zou je kunnen vragen voor welk bedrag qua bijbetaling je het betere model zou kunnen krijgen.

Let op: Apple is dan niet verplicht op die aanvraag in te gaan omdat ze keurig aan de garantieplicht hebben voldaan. Verwacht er in dat geval dus vantevoren niet teveel van.:)

Bijdrager
    Simonu

@sunkeeper, ik wist van tevoren niet dat ik er qua grafische prestaties op achteruit zou gaan. De beschrijving van het model wat ik zou krijgen geldt als volgt: Allereerst onze excuses voor de problemen die u met uw product ondervonden hebt. Wij willen u graag assisteren door uw MC975N/A, D2,BETTER,BTR, Serial Number: XXXXXXXXXXX (“Origineel Product”) te vervangen met Z0PT: MBP 15.4, RETINA, CTO (“Vervangend Product”).

Ik kan aan ‘MBP 15.4, RETINA, CTO’ niet afleiden om welke specificaties het precies gaat. Ook kan ik op de website niet duidelijk zien wat de specificaties van de grafische kaart van het vervangende model zijn.

http://store.apple.com/nl/buy-mac/macbook-pro

Uit ‘Intel Iris Pro Graphics’ kan ik niet afleiden om hoeveel VRAM geheugen het dan gaat.

Bijdrager
    SunKeeper

De Iris Pro kan maximaal 1GB (1024MB) van het RAM van de Mac gebruiken als grafisch geheugen.

Het is echter zo dat Mavericks het videogeheugen dynamisch toewijst, dus de werkelijke grootte van het videogeheugen varieert constant aan de hand van wat je op dat moment doet. Zo is er een perfecte verdeling tussen RAM als RAM gebruiken en RAM als videogeheugen gebruiken.

Bron Mactracker.

Bijdrager
    Photovidy

Ik zou hier snel over contacten, ik was vanmiddag in de apple store voor mijn macbook pro mid 2010, overigens uitstekend geholpen. Maar er zat een man naast me en die kreeg ook een nieuwe aangeboden, maar die zag al snel waarschijnlijk op de doos dat er andere specs op stonden. En heeft uit eindelijk toch een iets betere gekregen dan zijn vorige! Dus de kans dat het jou ook lukt zal wel groot zijn.

Bijdrager
    Simonu

Thanks voor je reactie; als het goed is wordt ik vandaag teruggebeld door de persoon die het vervangende model heeft samengesteld. Hopelijk valt er nog wat te regelen!

Bijdrager
    Joffry

@simonu: al wat positiefs van Apple gehoord ?

Bijdrager
    Simonu

Ben vooralsnog niet teruggebeld, ik schrijf zodirect even een mailtje.

Bijdrager
    Joffry

Tweakers zegt overigens, dat de Iris Pro-gpu sneller is dan de Nvidia GT 650M.

Bijdrager
    RamonV

Dat snap ik, maar in m’n oude computer heb ik 2x 1024mb

Voor de duidelijkheid, in je oude Mac waren deze 2 grafische kaarten niet tegelijk aan het werk. Je had dus 1 x 1024mb VideoRAM of 1 x 1024mb Gedeeld RAM. In plaats van of de ene of de andere grafische kaart te gebruiken gebruikt de nieuwe (het basis model) 1 grafische kaart met 1024 gedeeld RAM. Dit lijkt een achteruitgang maar de interne grafische kaart is net zo krachtig als de externe nvidia kaart. Je moet eerder blij zijn dat je een snellere, zuinigere en (in mijn ogen) mooiere Mac hebt gekregen.

Bijdrager
    Simonu

@ramonv; hoe komt het dan dat ik met bijv. Cinebench zo’n 50% slechter scoor op de nieuwe mac?

Bijdrager
    Joffry

O.K. RamonV, probeer dus de nieuwe machine met extra Nvidia kaart te krijgen, eerder zal je niet tevreden zijn en daarin geef ik je gelijk.

Bijdrager
    Simonu

Vooralsnog geen reactie van Apple, voicemail ingesproken en tweemaal gemaild sinds dinsdag (…)

Bijdrager
    Simonu

Word morgen teruggebeld (…)

Bijdrager
    TBITW

@simonu Hoe heb je een vervangend model gekregen? Was het voor tijdens een reparatie?

Bijdrager
    Simonu

@tbitw, ik snap je vraag niet?

Bijdrager
    TBITW

@simonu, ik vroeg me af waarom je een andere laptop krijgt. Want ik moet mijn laptop naar reparatie brengen maar kan eigenlijk niet zonder (vanwege school).

Bijdrager
    Simonu

Update:

Na een hoop gedoe is Apple het met me eens dat onderstaand model beter past bij wat ik had. Ik behoor de nieuw ontvangen computer terug te sturen, en krijg onderstaand model teruggestuurd.

15-inch MacBook Pro met Retina-display
    Hardware
    2,3-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,5 GHz
    16 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
    512 GB PCIe-flashopslag
    Intel Iris Pro Graphics
    NVIDIA GeForce GT 750M
    met 2 GB GDDR5-geheugen
    Verlicht toetsenbord (Nederlands) Gebruikershandleiding (Nederlands)

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.