25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    McJohn

Grafische kaart iMac "early 2008"

Hallo,

Mijn trouwe iMac heeft na 6 jaar dienst een defecte grafische kaart, een ATI Radeon 2600 Pro.
    Nu ben ik op Internet aan het rondkijken om een nieuwe grafische kaart te kopen.

MacPalace.com komt al eerste in de google resultaten naar boven, maar die site heeft
    héél slechte kritieken. Ik lees overal “fraud, scam”… dus dit lijkt me nie verstandig!

Nu kom ik op een site: macpartsonline.com
    Heeft iemand ervaringen hiermee?

Welke sites zijn aan te bevelen/betrouwbaar om nieuwe onderdelen voor een oudere Mac aan te kopen?
    Bedankt!

Bijdrager
    bassbug

Bijdrager
    McJohn

No can do in België. Heb al naar een Apple store gebeld en die kaart is niet meer te krijgen, ook al contact gehad met een kennis die professioneel mac herstellingen doet en wisselstukken niet te verkrijgen,…

Bijdrager
    Nora Nora

Kijken of je tweedehands een defecte iMac kan kopen waar je de kaart uit kan halen of kijken of je de kaart los nog tweedehands kan krijgen….

Heb je ook de Link bekeken die naar de iMac repair verwijst in het draadje dat voorgesteld werd door @bassbug

Bijdrager
    McJohn

@ Nora, Yup, maar als ik hier in de streek informatie neem om te laten herstellen is het meteen “nee”, omdat er geen wisselstukken te verkrijgen zijn.

Bijdrager
    RobApple

Macpartsonline.com is betrouwbaar, heb er ervaring mee, maar is vaak prijzig.

Koop een andere kaart op eBay:

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313&_nkw=ATI+Radeon+2600+Pro&_sacat=0&_from=R40

Bijdrager
    McJohn

@robapple: You made my day! Bedankt voor je feedback.

Ivm de kaartjes die je me toonde op Ebay,…. been there done, that. Voor een iMac 24″ “Early 2008” ziet de kaart eruit als de uitlaat van een auto, en die zijn moeilijk te vinden!

Geen nood echter, MacPartsOnline biedt zo een kaart aan! Daarom dat ik het even hier wou melden of die site effectief betrouwbaar is! Iets wat mij uitermate pleziert is het feit dat men bij het afrekenen toch de koper verplicht om een serienummer van het toestel in te geven zodat men kan checken dat ik per abuis geen foutief stuk hardware bestel! Akkoord het is idd prijzig, maar als ik hiermee mijn iMac nog een paar jaar leven kan inblazen dan heb ik het ervoor over. Ik heb echt wel rondgebeld naar Apple Stores om te vragen of herstelling mogelijk was, en hun antwoord was meteen “nee, wij kunnen die stukken niet meer bestellen”. Dan hebben ze bij jullie in Nederland meer professionalisme dan hier in België.

Mijn eerste keus was bij MacPalace, maar dan sturen ze emailtjes met de boodschap dat de hardware opeens duurder is geworden, terwijl een andere prijs op hun site staat en als ik erop google dan komt het woordje “fraud” en “scam” wel ERG veel bovenaan de zoekresultaten. Voor mij een geldige reden om nooit zaken met MacPalace te doen.

Hoedanook, ik hou jullie op de hoogte! Kan maybe handig zijn voor andere forumleden mocht er ooit iets voorvallen!
    Keep fingers crossed things go well!:)

Bijdrager
    Nora Nora

Wat een goed nieuws!

Hoeveel vragen ze eigenlijk voor het kaartje? Wanneer je denkt nog jaren met je iMac te kunnen doen, neem dan nog wel in overweging dat na zes jaar gebruik ook andere onderdelen het kunnen gaan begeven.

Verder, als de Mac toch open gaat kan je overwegen om er een kleine ssd in te (laten) zetten waar je het OS en de programma’s op installeert. In een ander Draadje van gisteren wordt gesproken over 130 euro voor een 128 GB ssd. Deze ssd kan je er altijd weer uithalen mocht de machine over enkele jaren echt op zijn. Met deze ingreep kan je nog best een frisse en snelle Mac krijgen.

Hoeveel werkgeheugen heb je eigenlijk in de Mac zitten? En welke programma’s gebruik je?

Hoe dan ook, het blijft altijd afwegen of je een apparaat nog gaat herstellen of niet. Weet dat een nieuwe Mac mini niet heel prijzig is, je kan dan het scherm van je iMac als extern monitor gebruiken. Zie ook:

Mac Mini i7 genoeg qua performance voor illustratie en design?

Ook kan je even op mac mini zoeken op het forum, er is de afgelopen weken veel over geschreven. Zoeken op ‘mac mini’, en dan ‘alle topics’ selecteren en dan ‘2014’ selecteren en vervolgens bij april en mei kijken, vind je veel recente info. De mini begint bij 655 Euro en is in de loop van de tijd eenvoudig uit te breiden met werkgeheugen en ssd. Ik weet niet hoe het zit met de grafische kaart. En wellicht komt er binnenkort een Update, het huidige model is al wat op leeftijd voor een nieuwe computer, en dan komen er wellicht meer tweedehands exemplaren beschikbaar voor een stuk minder.

Het blijft oppassen met het herstellen van hardware die al enigszins op leeftijd is. Hoever ga je hierin…. Maar wanneer het lukt en een goed resultaat geeft, dan is dat natuurlijk geweldig! Ik heb mijn MB early 2008 niet meer een update gegeven, maar ik gebruik ‘m nog wel af en toe en het blijft een heerlijk apparaat! Zoveel jaren met veel plezier mee gewerkt, nooit een probleem of iets. Was moeilijk om toch iets nieuws te kopen, maar goed, het was niet anders.

Bijdrager
    McJohn

@ Nora

Spannend eh!!!! Ja, ik ben zeker tevreden en ik hoop echt dat alles in orde komt!

Ik ging er echt hartpijn van gehad hebben om mijn iMac naar de schroothoop te brengen, en dat meen ik echt! Het toestel is erg bedrijfszeker geweest al die tijd en het falen van de grafische kaart vond zijn oorzaak in het feitdat door oververhitting (verstopping door stof) de koelingspasta was uitgelopen op de kaart zelf. Zowiezo had ik dus een nieuwe kaart nodig en het zoeken naar een vervangstuk is niet zo simpel op zo een oud toestel.

Het prijskaartje van de kaart is met transportkosten van de US naar België: $431.90 (een slordige 315 euro) Reken daarbij nog wat douanekosten ect en we zijn er. Dit kan prijzig en belachelijk klinken maar ik heb het ervoor over! Als ik vlug kijk op de Apple Store dan kost een nieuwe iMac met Fusion Drive me meteen 1800 euro! Akkoord, dan is die iMac gloednieuw, maar nogmaals, ik voel me niet lekker bij het feit dat ik mijn huidige iMac zou moeten wegdoen omdat ik tot voor het falen van de grafische kaart eigenlijk best tevreden was over alles.

De snelheid zit OK (het kan altijd vlugger natuurlijk, maar ik ga echt niet investeren om persé 5 seconden snelheidswinst te halen), de software dat ik hoofdzakelijk gebruik: Illustrator, Photoshop, Aperture, iTunes, Excel 2011 werken prima!

De upgrade naar een SSD schijf stond inderdaad ook gepland samen met het vervangen van de kaart! Ik heb gekozen voor een 500 SSD van Samsung na het lezen van het draadje hier op OMT! Dit was een héél goed artikel en is inderdaad een méérwaarde! Minder kans op falen, sneller + energiezuiniger (alhoewel ik van dat laatste niet zo wakker lig hoor)

Het geheugen van mijn iMac heb ik kort na het installeren van OSX Mavericks, een upgrade gegeven van 4 GB naar 6 GB. Dit is het maximum wat in dat toestel effectief kan en had deze besteld via OWC, een combinatie van 4GB + 2 GB latjes.

Zowiezo zal de aankoop van een nieuwe Mac ooit onvermijdelijk zijn, en ik zal héél goed overwegen welk toestel het dan zal worden. De huidige Mac Mini nu kopen zou denk ik niet verstandig zijn. Als ik dan toch investeer moet het meteen met SSD/Fusion Drive zijn, en ik had gelezen dat mogelijks nieuwe Mac Mini’s worden voorgesteld op WWDC 2014. Zowiezo vind ik het concept van de iMac super, maar als ik een beetje doorinvesteer in een 21,5″ iMac met véél ramgeheugen en fusiondrive dan flirt ik met 2000 euro! Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar een computer is niet HET belangrijkste in het leven en ik wil mijn verdiende centen zo nuttig mogelijk investeren.

Hoedanook, kaartje is besteld! Totzover ben ik tevreden van MacPartsOnline, de order plaatsen verloopt keurig en professioneel, en de site lijkt me betrouwbaar! De overall rating op Internet is positief, dus laten we nu nog hopen dat de levering effectief ook zo is!

Het is een risico natuurlijk, maar ik heb het ervoor over. Als ik nu nog een paar jaar kan verderbollen, dan ben ik méér dan tevreden!:)

Ik hou jullie op de hoogte!

Bijdrager
    Nora Nora

Wow, heftige investering zeg! Ik had persoonlijk een mini of 11″ Air gekocht en de iMac als scherm gebruikt. En wanneer ik dan een nieuwe iMac ga kopen, dan kan ik de mini/Air nog goed verkopen.

Maar goed, het zal niet meer dan 200 euro schelen uiteindelijk, dus het is natuurlijk ook een leuk project. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen!

Veel succes!

Bijdrager
    McJohn

Thanks! Ik hou je op de hoogte!

Goh heftige investering,….. ja… daar heb je een punt enerzijds,…anderzijds is het te zien hoe je het bekijkt. Nu ga ik voor een nieuwe kaart + een SSD schrijf van 500 GB met het idee dat ik x-aantal jaar zoetjes ben. Ik geef er echt niet om dat bv. OSX Mavericks het laatste OS zal zijn dat dit toestel zal aankunnen. Ik ken mensen die nog vlotjes werken met een G5 iMac met Leopard en die niet te klagen hebben. Die kaart is inderdaad duur, maar het is niet anders. Een Macbook Air zou ik persoonlijk nooit voor mijzelf kopen. Mijn verlangen zou naar nieuwe Mac zou gaan naar Mac Mini of 21,5″ iMac,…waarbij de laatste de voorkeur krijgt, maar dan zit je voor een beetje specs aan minimum 1000 euro en met de iMac bijna aan 2000 euro.

Als je dan toch investeert in nieuw mag je niet persé krenterig zijn maar moet je dan wel zorgen dat je wederom voor een poosje verder kan, maar dat investeren in nieuw wil ik nog een tijdje uitstellen omdat ik gewoonweg voel dat er nog mogelijkheden zijn met mijn huidig toestel.

Bijdrager
    computer space

Geen geld meer aan uitgeven! Ditch the Bitch!
    De Radeon 2600 is een te oude kaart. Ondersteunt geen OpenCl, geen hardwareversnelling FinalCut, geen full-hd video decoding etc.
    Vandaag de dag is een 9400M echt het absolute minimum voor softwaresupport. Ook is het geen ideale machine voor een SSD (sata 3GB/s ipv 6), en kun je maar tot 6GB ram.

Instapmini met Dell U2412M is zo’n beetje de goedkoopste deal met fantastisch scherm (veel fijner dan 21 inch imacscherm door extra hoogte). Ben je helemaal actueel (2x sata 6 bay, USB3, Thunderbolt, snelle Wifi, HDMI, 16GB max) en ruim 2x zo snel.

Bijdrager
    stel maar

Is het een 20″ of een 24″ iMac? De heatsink is anders tussen die twee. Ik weet niet of die erbij zit bij die ±€300.
    Als de machine nog aan je eisen voldoet zou ik het ook proberen te repareren.
    Ik weet niet wat je met de oude kaart wilt doen, maar als je hem toch weggooit ben ik er eventueel wel in geïnteresseerd.
    Ik ben in iedere geval benieuwd hoe het verder gaat lopen.

Bijdrager
    RobApple

@mcjohn
    Het prijskaartje van de kaart is met transportkosten van de US naar België: $431.90 (een slordige 315 euro) Reken daarbij nog wat douanekosten ect en we zijn er.

Videokaart: Euro 315,00 + 21% B.T.W. + inklaringskosten € 11,00 = € 392,15 in huis ongeveer.

EveryMac-iMac 24″ Early 2008 videokaart:
    Video Card: Radeon HD 2600 PRO VRAM Type: GDDR3
    Details: ATI Radeon HD 2600 PRO graphics processor — using PCI Express — with 256 MB of GDDR3 video memory. A NVIDIA GeForce 8800 GS graphics processor with 512 MB of GDDR3 video memory also was available as a build-to-order upgrade for US$150.

MacSyss (andere naam, is echter hetzelfde bedrijf als Macpartsonline.com)
    APPLE iMAC 24INCH EARLY 2008_2.8GHZ_6GB RAM 320 HD_ATI RADEON 2600_256MB-002
    http://www.ebay.nl/itm/APPLE-iMAC-24INCH-EARLY-2008-2-8GHZ-6GB-RAM-320-HD-ATI-RADEON-2600-256MB-002-/161301734559?pt=UK_Computing_Apple_Desktops_CV&hash=item258e55249f&_uhb=1
    Euro 489,65 + Euro 48,97 = Euro 538,62 komplete iMac 24″ 2.8GHz HDD320 GB 6GB geheugen met 3 maanden garantie.

Advies: zou de videokaart beslist NIET bestellen, is erg prijzig.

Een goedkopere videokaart voor iMac 24″ 2008 (let op geschikt voor iMac/Mac edition, geen Windows kaart kopen) is mogelijk wel te vinden, zoniet, dan maar een geheel komplete iMac 24″ voor € 147,00 meer inclusief videokaart. Veel meer waar voor je geld.
    Alternatief: NVIDIA GeForce 8800 GS Mac edition graphics processor with 512 MB of GDDR3 video memory.

Wellicht beter is wachten tot 2 juni WWDC, mogelijk wordt er een nieuwe Mac mini geïntroduceerd. Zoniet, ga je weer verder.

Bijdrager
    McJohn

Even een updatestory!

In alle eerlijkheid, de videokaart was halverwege deze topic reeds besteld bij MacPartOnline.

Algemene indruk van MacPartsOline: SCHITTEREND!!

– Feedback van de site op mijn vragen: super!
    Ze reageren (wanneer online) héél direct via hun chatsysteem, vriendelijke feedback.

– Snelheid van versturen van pakket: super!
    Ik had het kaartje zondagmiddag besteld en donderdagmiddag netjes geleverd op het afleveradres. Het pakket was prima te volgen via FedEX Tracksysteem. Voor een pakketje dat uit Californië komt is dit vrij vlug! Ik had eerder gerekend op het einde van de maand!:-)

Er zijn geen extra kosten mee gemoeid. Er moesten geen douanekosten of dergelijke worden bijbetaald bij aflevering van pakket.
    Dus de prijs dat ik van MacPartsOnline heb ontvangen via hun automatische systeem in dollar is hetgeen ik normaal zal moeten betalen.

– Onvangst pakket: super! (volgens derden)
    Een goede kennis die als IT’er aan de slag is heeft de kaart ontvangen en heeft mij laten weten dat deze mooi verpakt zat.

De meningen zullen denk ik altijd wel variëren denk ik of het al dan niet nog waard is om een iets oudere iMac nog leven in te blazen. Naar mijn gevoel is het mij nog altijd waard omdat ik, losstaand van het allereerste technische euvel met dit toestel, er bijzonder tevreden over ben.

Noem me gerust een idioot, maar ik weiger iets te dumpen waar ik doorgaans nog best tevreden over ben. Akkoord, het toestel is technisch achterhaald, maar uiteindelijk lig ik er echt niet wakker van. Voor hetgeen ik thuis uitspook op mijn Mac is dit prima! Ik ben geen mens dat altijd het nieuwste van het nieuwste moet hebben, want je mag claimen wat je wilt, een Mac kopen met een beetje specs is zowiezo niet goedkoop. Ik voel er niks voor om bv. nu een Mac Mini te kopen. Als ik dan toch zou kopen, dan tracht ik wel zo nieuw mogelijk te kopen en dat is de Mac Mini op het moment van schrijven niet meer. Ik heb thuis nog een Mac Mini uit 2007 staan waar ik nu op tokkel en ondanks dat deze echt wel slow is zou ik zelfs nog op latere termijn overwegen om daar maximale ram in te proppen.

Die SSD lijkt me geen foute investering. Er zijn genoeg filmpjes op YouTube te zien waar mensen een SSD in een iMac early 2008 hebben ingebouwd en daar best tevreden over zijn. De snelheid is behoorlijk prima tov een gewone HDD.

Ik hou jullie op de hoogte,… of het nu slecht uitdraait of niet:)

Bijdrager
    Nora Nora

Heel goed hoor, dat je je eigen plan trekt! Ik hoop dat je nog jaren naar alle tevredenheid kan genieten van je iMac en ik begrijp jouw kant van het verhaal heel goed. Doch, ik wilde ook de andere opties belichten zodat je je keuze in perspectief kon plaatsen.

Nu, veel succes met het plaatsen van de nieuwe kaart. Hij zal weer gaan draaien als een zonnetje!

Bijdrager
    McJohn

Ziezo! De patient is weer thuis en werkt PERFECT!!! De grafische kaart zat mooi verpakt in een doosje met 2 stukjes mousse aan boven en onderkant ter bescherming! Het was wel een hels karwei om die kaart te vervangen. Het moederbord moet eruit en als je daarmee begint zit je met een handvol kleine vijsjes! Een 2 uurtjes werk aan gehad met die kerel die hem wou herstellen (waarvoor mijn superieure dank!!!)

Meteen ook even de binnenkant schoongemaakt en klaar is kees!

Eind juni staat de upgrade naar de SSD om het programma!

Bijdrager
    Nora Nora

Goed nieuws! Gefeliciteerd! Veel plezier ervan!

Bijdrager
    McJohn

Yup! Werkt super!! Tot zover geen klachten en ben er al 2 uur vollen bak mee bezig!
    Bedankt voor je feedback hoor Nora, en de andere ook. Alle meningen worden gerepecteerd, maar uiteindelijk moet ik doen wat ik denk dat goed is!:)

Bijdrager
    Nora Nora

Gelijk heb je!

Bijdrager
    McJohn

Ziezo! Zoals ik had geschreven hierbij een updatestory van de nog geplande update!

Vandaag heeft iemand voor mij de Samsung 840 EVO – 500 GB SSD geïnstalleerd in mijn iMac! Hooray!

Works like a charm! Het installeren van software gaat vlug en het OS voelt ook iets meer responsief aan! Zo was ik bezig met Office 2011 te installeren en dacht ik nog even zoet te zijn alvorens mijn serienummer in te geven, maar de installatie was véél vlugger voorbij dan ik gewend ben!

Wel heb ik moeten een tooltje installeren dat de fans controleert voor de schijf zelf! Dit is blijkbaar een gekend euvel en heb volgende tool daarom geïnstalleerd: SSD Fan Control Werkt prima! Heb deze nu ingesteld op dezelfde snelheid als de optical drive.

Op het Internet is heel wat te doen ivm de boottime van een computer voor en na een SSD upgrade! Ik kom nu uit op iets van 25 seconden. Niet dat het nu zoveel rol voor mij speelt, maar wou dit toch even “met eigen ogen zien”.

Overall, ben ik tevreden!:-)

Bijdrager
    KimHee

Hoi John,

Ik weet niet of dit bericht via onemorething in je box komt, daarom ben ik zo vrij je mijn verhaal ook te mailen op het mailadres dat bij je gegevens vermeld wordt.
    Ik heb het zelfde probleem met mijn Imac uit 2008 (zomer) als jij had. Ik heb hem vanmorgen bij MacRepair in Amsterdam gebracht voor onderzoek. En ik denk dat hieruit gaat komen dat de geheugenkaart stuk is en vervangen moet worden. Ik vermoed dat er sprake is geweest van oververhitting. Ik hoor de ventilator al heel lang niet.
    In 2012 heb ik de harde schijf laten vervangen en toen heb ik deze waarneming al besproken. Maar er was verder geen probleem uit het onderzoek naar voren gekomen. Dat is dan dat.
    Verder heb ik hetzelfde gevoel over mijn iMac als jij beschrijft. Ik ben er al zes jaar super tevreden over, ik werk er graag op. En ik wil er eigenlijk nog helemaal geen afstand van doen. Aan de andere kant ben ik wel genoodzaakt een verstandige beslissing te nemen. Ik ben onvoldoende onderlegd om zelf hardware reparaties uit te voeren en ik ken ook geen mensen waarmee ik zo’n klus op me kan nemen. Financieel is ook wijsheid nodig. Dus voor ik die weg insla wil ik me nog wat beter informeren.
    Jij hebt de klus geklaard en waar ik bijvoorbeeld benieuwd naar ben is hoe intensief jij je iMac gebruikt? Ik heb die van mij de afgelopen zes jaar bijna 24/7 aan gehad. ‘ s Nachts laat ik hem meestal in de snooze stand. Verder werk ik er gemiddeld 8 uur per dag op. Ik doe er veel research op. Al met al een vrij intensief gebruik. Ik ben benieuwd hoe intensief jouw gebruik is en als je me kunt helpen hiermee, heel graag!
    Vriendelijke groet,
    Kim
    Verstuurd vanaf mijn iPhone

Bijdrager
    McJohn

Hoi! Heb je een uitgebreid privebericht gestuurd!

Bijdrager
    KimHee

Ik had overigens geen probleem met mijn iMac tot ik upgrade deed. Toeval of niet; vrijdag twee weken geleden heb ik Maverick’s geïnstalleerd. Daarna heb ik ook nog het versleutel systeem geactiveerd. Twee grote klussen. Op Zat/zo en de mnd ochtend deed hij het goed. Werkte supersnel zelfs. Ik kon aan kleine dingen merken dat het nieuwe systeem een verbeterde versie was van het oude. Helaas was de vreugde van heel korte duur. Of het een
    met het ander te maken heeft? Zelf denk ik van wel. Dat is dan gebaseerd op een werkrelatie van zes jaar en een intuïtief begrip van mijn Mac opgebouwd over deze tijdsspanne. Ik denk niet had ik die upgrade maar niet gedaan. Op die manier kun je tenslotte wel bezig blijven!!

Bijdrager
    McJohn

Voor het zelfde geld was er iets defect aan een bepaald onderdeel van het logic board dat enkel wordt aangesproken bij herinstallatie van het OS en is het door te weinig koeling daar destijds fout gelopen en is het nu pas boven water gekomen. Wie zal het zeggen. Het zijn allemaal speculaties waar ik natuurlijk ook geen technische kennis van heb en waar je mogelijks nooit echt een antwoord op zal hebben. Resultaat blijft in alles scenario’s hetzelfde, maar het klinkt wel héél logisch dat een defecte ventilator niet bepaald… gezond is.

Zoals gezegd…. zo een dingen zijn nu éénmaal sneu, en in mijn geval heb ik de lieve Heer zijn naam rijkelijk aanprezen in de wetenschap dat ik een overwogen beslissing had genomen toch nieuw leven aan het toestel te geven. Maar troost je… wij zijn niet de enige op deze planeet die NU met een defecte Mac zitten. Mijn iMac is trouwens ontdaan van alle onderdelen en de werkende onderdelen worden voor een prikje verkocht op de 2dehandsmarkt. Zo haal ik tenminste IETS van mijn gedane kosten terug en maak ik mogelijke iemand anders er nog gelukkig mee.

Om je even een idee te geven,… een refurbished logic board bij MacPartsOnline kost meer dan 1000 euro! Mjeh,… nieuwe Mac dan maar hoor!:)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.