7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ashley.noise801

grafische kaart 13 en 15 inch

Hallo allemaal!

Momenteel heb ik een 13 inch MBP van begin 2011. Ik zit op een gedeeltelijk grafische opleiding, waarbij ik vrijwel constant in Photoshop, Illustrator, InDesign en iMovie zit. Daarnaast heb ik ook vaker Final Cut Pro en Adobe Premiere Pro open staan.
    Ondanks dat ik erg tevreden ben met mijn MBP’tje, zijn er toch wat complicaties. Hij oververhit bij het werken in Final Cut Pro. Inmiddels gebruik ik het programma al niet meer. In het algemeen is het exporteren van video’s uit alle bewerkingsprogramma’s een probleem. Ook merk ik duidelijk dat hij langzaam wordt als ik te lang in adobe programma’s ben aan het werken en alles tegelijk heb openstaan. Ook spellen spelen zoals de Sims gaat niet van harte, maar dat is bijzaak. Mijn werkgeheugen is al uitgebreid naar 8 GB overigens.
    Een luxeprobleempje dus; mijn grafische kaart zou niet gemaakt zijn om deze processen zo vaak en zo lang uit te voeren. Een jaar geleden kreeg ik al spijt dat ik de 15 inch niet had genomen. Ik had geen verstand van computers(nog steeds minimaal), en had alleen ogen voor de 13 inch.

De nieuwe 15 inch met retina scherm is in prijs verlaagd en samen met mijn studentenkorting en het inruilen van deze laptop kom ik op een redelijk prijsje uit; 1400 euro.

De grote vraag is of dit geen miskoop gaat worden. Gaat de 15 inch het echt beter doen? Worden mijn ‘problemen’ opgelost?
    Ik heb wel al verteld gekregen door een Ivizi medewerker dat ook deze erg warm kunnen worden. Hij zei dat dit door het switchen tussen schijven zou komen(?). Hij gaf wel aan dat de grafische kaart in de goedkoopste 15 inch uitvoering echt veel beter was, dat mijn problemen verholpen zouden zijn.

Mijn grootste problemen zijn dus het werken in Adobe programma’s. Hij wordt traag en oververhit bij een aantal programma’s en handelingen.
    Met andere woorden: is de investering het waard tegenover de grafische kaart?
    De overige voor- en nadelen zijn te verwaarlozen.

Bijdrager
    maximiliaan

Ik heb ook studentenkorting. Maar waar haal je de korting vandaan dat het maar €1400 wordt?

Bijdrager
    Baron Van Dedem

Ik heb een 13″ MacBook Pro media 2012 en doe op school de zelfde dingen die jij doet. Achter af zou had ik ook een 15″ genomen, simpelweg omdat ik veel meer scherm wil en nu meer op een extra beeldscherm werk. Maar qua prestaties heb ik geen enkel probleem. Zelf in programma’s als Avid Media Composer en Autodesk loopt het als een trein.

Bijdrager
    ashley.noise801

@maxpusch Ik lever, als ik het doe, mijn 13 inch in. Daar krijg ik nog een flinke som geld voor terug!:)

@Baron Van Dedem Om mij heen zie ik ook ontzettend veel studenten met een 13 inch. Een aantal hebben soortgelijke problemen. Een groot aantal hebben niks. Mij stoort het gewoon dat hij constant begint te blazen. Na een tijd heb ik een programma geinstalleerd waarmee ik de temperatuur in de gaten kon houden, en die liep toch wel hoog op. PS, ID en AI vallen mee, daar heb ik vaak dat strandballetje in. Maar video bewerken is of een hel of onmogelijk.

Bij de apple store vertellen ze je uiteraard dat de 15 inch beter is en dat al mijn problemen magisch zijn opgelost. Maar is dat wel echt zo? Is het dus die 1400 kostbare eurootjes waard? Of koop ik iets wat na een jaar dezelfde problemen gaat vertonen?

Bijdrager
    Baron Van Dedem

Een andere vraag, hoe kom je aan een 15″ voor € 1400,- ?

Bijdrager
    AppelJuice

Ik zit ook een beetje te dubben of ik voor de snelste 13″ MBR ga (2,6GHz met extra 8GB) of meteen maar zal doorschieten naar de 15″ (2,3GHz met de extra grafische kaart erin) Momenteel heb ik een unibody MacBook late 2008. Hierop draaien we ook wel wat grafisch intensieve games opzich nog op redelijk acceptabele snelheid. (Trainz Simulator en Farming Simulator etc.) Ik vermoed dat deze dan op een 13″ MBR al helemaal goed zullen moeten draaien. M.a.w. gaat deze extra grafische kaart echt een heel groot verschil maken om de meerprijs te kunnen rechtvaardigen? De instapper 15″ zie ik dan weer niet zitten (8GB en 256 SSD vind ik te mager) Jammer dat hier de extra kaart weggelaten is. Zijn er mensen die deze ervaring hebben met de vorige 13″ en 15″ MBR?

Bijdrager
    Xcode

@AppelJuice
    De 9400M in je huidige MacBook is geen vergelijk met de Iris graphics in de 13-inch retina MacBook Pro, dus daar ga je geen problemen mee krijgen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.