8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    brouw139

grafiek met leeftijdsverdeling in numbers

voor mijn werk wil ik graag een grafiek maken met de leeftijdsopbouw van ons donateursbestand.
    ik heb de leeftijden met een formule kunnen uitrekenen.

heb nu een bestand met 1200 records
    maar HOE fix ik nou een grafiek die aangeeft dat er x mensen zijn die 35 zijn, x mensen van 54 etc.

in excel zou je dat doen met een pivot of draaitabel of evt samenvatten denk ik… Maar het kan toch ook wel in Numbers? toch?

ben benieuwd!

j.

Bijdrager
    Blieper

Heb je de zoekfunctie ook geraadpleegd

Bijdrager
    brouw139

ah.. dan denk ik dat mijn zoektermen niet goed genoeg waren… merci!
    (ik geloof dat ik het na vluchtig bekijken nog niet snap,. maar ja.. ik doe dit dan ook nooit.. ik ga er zo eens rustig naar kijken)

Bijdrager
    brouw139

hm, ik denk dat ik het snap, of juist niet….
    jouw linkje geeft, lijkt me, resultaat op een bepaalde voorwaarde… “het aantal mannen dat jonger is dan 40”
    (De functie AANTALLEN.ALS retourneert het aantal cellen in een of meer verzamelingen dat aan de opgegeven voorwaarden voldoet (Ć©Ć©n voorwaarde per verzameling).

ik wil graag (zonder dat van tevoren te bepalen) uit 1200 records met een reeks van leeftijden variƫrend van 33 tot 99 een overzicht van het aantal mensen per leeftijd
    ik ga niet 60+ categorieĆ«n (of per leeftijdsgroep van 10 jaar) definiĆ«ren…
    (waarbij elke leeftijd een categorie is.. en binnen een leeftijd heb je dus verschillende aantallen

of sla ik de plank mis?

Bijdrager
    lord anubis

bedoel je zoiets?

zoek naar excel voorbeelden. Vergelijk de opdracht/functie namen met die van Numbers. Veel komt toch overeen.

je kan bij het voorbeeld wat je eerder kreegĀ =AANTALLEN.ALS(A2:A13; “>12”) de voorwaarde “>12” zelf opbouwen als tekst. Je haalt dan ‘>’ uit een veld en ’12 uit een ander veld, die je gebruikt ( samenvoegt “>”&B12) als leeftijd test ingave. Zie de 12 en de 5 als antwoord in regel 12. Op deze manier kan je dan ook een leeftijd groep creeren.

Lukt dit dan kom je vanzelf er achter hoe je een matrix kan maken met een leeftijd en het bijbehorende aantal pers.

Tip je maakt dan een veld met een start leeftijd en een eind leeftijd. en een kolom met de leeftijden

en een kolomĀ gekopieerde formules die allemaal hetzelfde doen als je eerder gemaakt heb, maar dan relatief zo iets als

Heb je dit dan gebruik je die twee kolommen als input van je grafiek.

Bijdrager
    brouw139

aaawraaait, daar kan ik het wel weer even mee doen. dank!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zet je leeftijden en de statistieken erover in aparte tabellen, niet zoals in het voorbeeld hierboven op de Excel-manier in Ć©Ć©n tabel. Ik zou het zelf zo doen denk ik:

Bijdrager
    pruus

In excel kun je daarvoor de draaitabelfunctie gebruiken. Ik heb wel iets gevonden wat je zou kunnen proberen. Volg de link :https://devinthefastlane.wordpress.com/2017/01/23/how-to-mimic-pivot-table-or-categories-in-number-3/

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.