10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Boris-Ja

Grafiek in Numbers

Beste!

Ik ben bezig met een profielwerkstuk. Ik heb de frequenties gemeten die bij een bepaalde spankracht van die trillende snaar hoort. Dit heb ik netjes in een paar tabellen in Numbers gezet.

Nu wil ik graag de frequentie tegen de spankracht uitzetten. (Het zou een evenredig verband moeten zijn.)

Ik krijg het alleen voor elkaar om een grafiek met twee lijnen te krijgen:

Kan iemand me uit de brand helpen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Boris

Bijdrager
    Boris-Ja

Op de x-as moet de spankracht staan, en op de y-as de frequentie.

Zodat je één lijn krijgt die het verband tussen spankracht en frequentie geeft.

Dus zodat je kan aflezen: bij een spankracht van 40N hoort een frequentie van 740Hz.

Bijdrager
    IJurriaan

Koop iCreate of mail ze….Good Luck.

Gr. iJ

Bijdrager
    Boris-Ja
    ”IJurriaan”

Koop iCreate of mail ze….Good Luck.

Gr. iJ

Staat het in dat tijdschrift dan? Of wat bedoel je?

Bedankt

”Yaris”

Is dat geen correlation chart? Dat is in Numbers niet mogelijk. Maar kijk eens of je iets kunt doen met de functie CORRELATIE.

Nee volgens mij niet:P

Bijdrager
    sven-

Natuurkunde als profiekvak zeker?
    Ik vind Excel voor dit soort zaken toch wat meer geschikt dan Numbers.

Bijdrager
    Boris-Ja

Ja ik denk dat ik het dan ook maar op school ga doen. Daar lukt het me met Excel wel.

En inderdaad, natuurkunde als profielvak.

Bijdrager
    Buzz

Andere software is inderdaad handiger hiervoor, maar je kan in Numbers wel een eind verder komen hoor:

Je moet ervoor zorgen dat de twee kolommen die je tegen elkaar wil uitzetten naast elkaar hebt staan in je tabel (eventueel is het handig om ze naar één nieuwe aparte tabel te kopieren). Vervolgens selecteer je beide kolommen, en kies je voor “Insert->Chart->Scatter”. Je ziet dan alle punten ongeveer op één lijn staan, met de eerste kolom als X-as en de tweede als Y-as. De best passende lijn erdoor getrokken krijgen lukt alleen dan weer niet in Numbers.

Bijdrager
    Boris-Ja

Bedankt Buzz, ik had dit al gezien. Ik vind dat het resultaat een beetje melig is (je ziet een diagram met hele grote dikke blauwe punten), maar het is iets.

Je hoeft overigens de kolommen niet naast elkaar te hebben. Je kan de twee rijen ook zo selecteren:

1. Klik het bovenste veld van de eerste kolom aan.
    2. Houd shift ingedrukt, en klik op het onderste veld in de eerste kolom.
    3. Houd command ingedrukt, en klik op het bovenste veld van de tweede kolom.
    4. Houd shift ingedrukt, en klik op het onderste veld van de tweede kolom.

Toch bedankt:-) Ik zal het op school nog beter uitwerken, maar ik heb nu al een beeld van de grafiek.

Bijdrager
    Buzz

Kijk, dat is weer een handige tip terug wat betreft het selecteren van de twee kolommen!

Je kan met de Inspector de punten nog kleiner maken, gek genoeg door de lijndikte te veranderen. Erg mooi worden dit soort grafieken niet nee, en je hebt jammergenoeg weinig controle over. De grafieken lijken qua vormgeving gemaakt voor business presentaties, met maar weinig datapunten, en niet voor wetenschappelijk onderzoek, met heel veel datapunten.

Bijdrager
    Boris-Ja

Ja klopt ja, het zijn echt van die typische business presentatie plaatjes. Daarvoor vind ik ze wel allemaal heel mooi:-)

Maar voor wetenschappelijk onderzoek ga ik toch liever voor die straight-forward dingen van Excel.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.