8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac-i

Grafiek in Excel

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een rapportage in excel, waarbij ik een lijst met alle landen van de wereld heb staan, met daarnaast bij sommige landen een getal en bij de rest een 0.

Is er iemand die weet, hoe ik op basis van deze gegevens een grafiek kan maken, zonder de landen waar een 0 achter staat?

Hoor het graag!!

Groeten!

Bijdrager
    Yaris

In Excel heb je de mogelijkheid om te filteren, zie http://www.contextures.com/xladvfilter01.html

Filter de landen waar een getal achter staat, zet het resultaat in een aparte range in je spreadsheet en maak daar je grafiek mee.

Klinkt misschien niet heel duidelijk, maar bekijk de link en experimenteer dan in je spreadsheet.

Bijdrager
    Mac-i

Yaris!!!

Geweldig, dat is eigenlijk precies wat ik zocht!!! Superbedankt voor je hulp.

Groet,
    Philip

Bijdrager
    Turbanus

Yaris is geweldig!:wink: :lol:

Bijdrager
    Obi

Andere methode:
    Je kunt ook mbv een pivot tabel een grafiek maken.
    Zo kun je condities in de pivot veranderen die meteen zichtbaar worden in de grafiek.

voor wie het interessant vind..instructie filmpjes over gebruik vn oa geavanceerde pivot functies in excel.

http://www.datapigtechnologies.com/ExcelMain.htm

obi

Bijdrager
    OMT-fan

Obi,

Kun je hier iets meer over vertellen (of laten zien) ben er erg benieuwd naar.
    Pivot tabels (draaitabellen) snap ik, maar daar weer een grafiek van maken?????

Bijdrager
    Obi

2 Methoden:

Pivot maken en de graph functie van de pivot gebruiken (zie menu balk met pivot functies)
    Je hebt dan meteen een grafiek. Voordeel; de pivot selecties staan in de grafiek, je kunt direkt het effect van een selectie zien. Nadeel is wel dat de grafiek zo voor mij het net niet is, vaak staat net de y en de x as data niet helemaal goed. Je moet iets beter van te voren nadenken over hoe je de pivot tabel inricht. En ik vind het achteraf wijzigen van de ‘pivot graph’ een groter probleem als bij methode 2.

Andere methode.

Maak een pivot en gebruik de standaard graph methode.

selecteer een cel net onder het actieve pivot en bouw vanaf daar met de graph wizard (oid) de gewenste grafiek op, waarbij de truuk is dat de label data en de data zelf, via de ‘source’ data bepaald worden.

Nadeel: je bent wat langer bezig source data en labels te bepalen.
    Voordeel, wat meer flexibiliteit, je kunt wat sneller aan ‘rapid prototyping’ doen, er is wat grotere vrijheid om snel de pivot te wijzigen met bv compleet andere data sets.

Let wel op dat je de pivot zo instelt dat ie ook “lege” data weergeeft en dat de layout van de pivot ongewijzigd blijft.

Als je namelijk een selectie in de pivot maakt en de layout van de pivot verandert, dan komt er onzin in de grafiek te staan.

En je kunt zelfs dynamisch de koptekst in een grafiek ‘live’ laten aanpassen met de data selectie die je in de pivot maakt.

HTH

2cts

obi

Bijdrager
    OMT-fan

OK, bedankt. Ik ga er eens mee stoeien

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.