9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    ckafe

Graag minder talen in InDesign

Omdat ik regelmatig met documenten werk waarin meerdere talen voorkomen, maak ik steeds tekstvakken voor de betreffende taal. Ik zou echter graag een groot aantal talen uit de lijst verwijderen om minder te hoeven scrollen. Of kun je ook van taal wisselen door middel van een voorkeurtoets?

Bijdrager
    Blieper

Dat regel je toch in je Alineastijlen neem ik aan, begrijp wat je bedoelt, of een tekstkader als objectstijl aanmaken en daar de nationaliteit aan geven kan ook, zijn suggesties;-)

Bijdrager
    ckafe

Ik ga voor de tweede oplossing. Had een stille hoop dat ik gewoon een heleboel talen kon verwijderen en zo minder kilometers hoef af te leggen met de muis.

Bijdrager
    Blieper

Ja, ik maak in Mijn Alineastijlenvenster meestal aparte mappen per taal, Bv Ned, Duits, Eng of Int en begin ik in het Nederlands op te maken en alle stijlen die je dan opmaakt gebaseerd op de Bodytekst is dan later makkelijker te corrigeren als de klant een ander lettertype wil of iets dergelijks. Is de Nederlandse tekst klaar dan kun je diezelfde stijlen gebruiken in je andere taalmap en dan hoef je alleen de taal te veranderen en je bent klaar. Dit is namelijk ook nodig voor het op de juiste manier van afbreken van woorden… enz.

Bijdrager
    ckafe

Ik ga ermee aan de slag. Als amateur heb ik (gelukkig) niet met klanten te maken, maar wil gewoon een soort grammaticale pdf maken met meerdere talen en hyperlinks in de inhoudsopgave. Die hyperlinks heb ik al enigszins onder knie. Inmiddels ben ik begonnen aan verschillende mappen met alineastijlen.

grazie mille8-)

Bijdrager
    Blieper

Soms kan het ook handig zijn als je verschillende lagen aanmaakt voor de verschillende talen, dat kan je schelen in de opmaak qua layout als je veel foto’s en dergelijk hebt geplaats…

Je hebt dan natuurlijk maar een taal zichtbaar door ze één voor één zichtbaar te maken en de opmaak te doen.
    Het enige voordeel hierbij is dat je dus maar 1x de layout hoeft aan te passen;-)

Bijdrager
    ckafe

Macteach en Blieper hartelijk dank voor jullie uitgebreide hulp.
    Ik ben een InDesign document aan het maken waarin Italiaanse en Nederlandse teksten staan.
    Soms moeten ze vet, soms italic en soms vet italic. Door steeds twee aparte tekstvlakken te maken met bepaalde taaleigenschappen voorkom ik dat er fouten sluipen in de Italiaanse teksten, vandaar mijn verzoek. Inmiddels heb ik een aantal verschillende stijlen gemaakt, maar het idee van taalwissels vind ik top. Ook handig dat erbij staat hoe je die moet maken.

Tante grazie!

Bijdrager
    Blieper

Graag gedaan, mocht je nou enkele woorden Italiaans hebben of zinsdelen, dan is het overwegen waard om met Tekenstijlen te gaan werken dan kun je namelijk enkele woorden met de Italiaans tekst koppelen met de tekenstijl, maar goed dat is weer een stap verder.

Alineastijlen zijn zoals het woord zegt voor de gehele alinea en tekenstijlen zijn voor hetgeen je selecteert en daar deze stijl aan geeft…

Succes in ieder geval

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.