12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

GPU wordt te warm waardoor fps afneemt IMAC 21,5 inch 2011

Beste mensen,

Ik heb een IMAC 21,5 inch uit 2011 met een ATI radeon 6700 M GPU.

Na een amateuristische vervanging van mijn moederbord (zie vorig topic) heb ik problemen met het draaien van grafische applicaties.

Als ik onder windows (!!!!!) een hardware diagnostic tool draai dan blijkt de temperatuur van mijn gpu extreem (onrealistisch) hoog. Hij is statisch rond de 165477 graden celcius.

Dit lijkt me misschien een fout in de temperatuur sensor of iets dergelijks? Maar het vervelende is dat de FPS wel afneemt en het beeld schokkerig wordt.

Is hier misschien een oplossing voor? Bekend probleem? Kan ik dit softwarematig oplossen?

Hoor het graag!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zo’n temperatuur kan natuurlijk nooit — dat is grofweg drie keer de temperatuur van het oppervlak van de zon. Zit de sensor wel goed op z’n plek, hoort er één of andere pasta of zo tussen die er nu niet meer goed tussenzit, of iets dergelijks?

Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

Nee dat lijkt mij dus ook.

Ik heb eerlijk gezegd niet zo een zin om de imac uitelkaar te halen en vraag me dus af of ik de sensor niet softwarematig kan uitschakelen of iets dergelijks?

Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

maar is dit uberhaupt een bekend probleem bij dit type GPU?

Moderator
    Mac Daddy

Die sensor uit? Ben je gek?
    Die sensor zit er juist in dat ie bij extreme hitte zichzelf uitschakeld.
    Waarom doe je een temperatuur meting in Windows? Er zijn ook applicaties voor OS X die dat doen. Wat geven die voor waarden? De applicatie in Windows geeft duidelijk geen normale waarden, maar dat hoeft niet gelijk te betekenen dat de sensor defect is.
    Het zijn nu ook gewoon weer warme dagen in Nederland en dan hebben die computertjes ook meer moeite om zichzelf koel te houden.
    Het zou kunnen dat er iets anders aan de hand is. Toch een defecte sensor, de koelpasta is niet meer goed of iets anders. Maar het kan ook gewoon de hitte zijn.

Je hebt het over FPS. Ik denk dat je het dan over games hebt?

Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

Hi Mac Daddy,

Ik doe de temperatuurmeting in Windows omdat ik hier een gratis applicatie voor kon vinden.

Het gaat inderdaad om het spelen van games, daar vindt na ongeveer 20 min de drop in FPS plaats (tenzij zeer oude games).

Het lijkt samen te hangen met het probleem dat ik in het vorige topic heb beschreven (dus het flikkeren van het scherm). Dit flikkeren is opgelost, door de mac via een thunderbolt -> HDMI op de TV aan te sluiten. Het lijkt er op dat mijn mac tijdens de ‘reparatie’ nieuwe schade heef topgelopen.

Wat adviseer je om te doen? Heb je een tip voor gratis monitor software onder OSx?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

Overigens heb ik voorheen nooit problemen gehad met het spelen van games in de zomer….

Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

****** de oplossing via de HDMI TV opstelling is ook verre van ideaal, aangezien de MAC zelf een vele mater beter scherm heeft dan mijn televisie…

Moderator
    Mac Daddy

Even tussendoor. Je tv zou een zogeheten game modus kunnen hebben, als ie nieuw genoeg is. Dat kan helpen voor de beeldweergave op de tv.

Er zijn ook gratis tools voor Mac OS, maar die zou ik zo niet weten. Hoef je vast niet lang voor te googlen.

Maar over gamen de gpu en Mac. Macs zijn niet gemaakt om te gamen. Als je fps droppen tijdens het gamen, zou het kunnen zijn dat je GPU een bottleneck bereikt. Hierbij krijgt deze het te warm en gaat ie zijn prestaties verlagen om te blijven werken. Apple computers hebben vaker last van zogeheten bottle necking. Het nadeel is dat er weinig is af te stellen aan de manier waarop een iMac zijn onderdelen koelt, maar Macs hebben vaker de neiging om de GPU en CPU tot zijn maximum temperatuur op te voeren dan betere prestaties. Een stillere Mac is beter dan een loeiende zullen we maar zeggen.
    (Meer over GPU bottleneck.)

Je hebt er na 20 minuten last van, omdat de GPU dan een aardig hoge temperatuur heeft bereikt. En uiteraard bij nieuwere titels, want die vragen meer van de machine.

Maar terug naar je volledige probleem. Het nadeel van een niet goed presterend beeldscherm is dat het 2 dingen kan betekenen. 1: Het beeldscherm is het probleem. 2: Het is een GPU probleem.
    Bij jou is dat nog niet gelijk vast te stellen, want je GPU geeft nu ook problemen. Problemen die lijken op bottlenecking, maar wel iets wat je eerder niet merkte. Het is een ietwat oudere iMac. Het zou dus zomaar kunnen dat de koelingspasta niet meer zo goed zijn werk doet en je het daarom nu pas merkt.

Je spreekt wel over een reparatie, maar het enige wat je hebt gedaan is een beelscherm aansluiten toch? Of is de iMac ook open geweest?

Softwarematige oplossingen zijn in dit geval lastig. Een iMac is nu eenmaal aardig gesloten en de mogelijkheden om met software hier iets aan te doen zijn er niet veel, maar daarnaast zullen dat ook geen oplossingen voor de lange baan zijn.

Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

Mac Daddy,

De reparatie staat in dit topic beschreven:

Imac 2011 21,5 inch beeldscherm flikkert

Wat betreft het gamen: het gaat om counterstrike source en age of empires 2. Dit draaide geloof ik vroeger al op mijn pentium 3, dus lijkt me sterk dat de imac hier moeite mee zou moeten hebben. In het begin draait bijvoorbeeld CS source op ongeveer 180 FPS. Voor de reparatie had ik geen enkel probleem om deze spellen te spelen. Sterker nog toen speelde ik veel zwaardere spellen zoals GTA IV en Crysis. Allen zonder probleem…..

Daarbij: de extreem (onrealistisch) hoge temperatuur geeft hij al aan zodra windows, en de mac, net zijn opgestart. De temp is ook volstrekt statisch en verhoogt niet tijdens het spelen van spellen…..

Maar goed, misschien toch maar eens het scherm eraf halen en kijken of er wat los zit, of bekneld oid?

Moderator
    Mac Daddy

Reparatie verhaal gelezen. Klinkt niet al te best bij zo’n iemand. Maar goed.
    Je moederbord is vervangen door een tweedehands (of is het refurbished?) en sindsdien heb je dus het flikkerende scherm. En nu merk je de GPU problemen. Gezien de GPU op het moederbord vast zit, zou het dus ook een bijkomend probleem kunnen zijn.

Als je het aandurft, dan zou ik eens via iFixit een reparatiegids opzoeken en de iMac eens openmaken. Kijken of je losse contacten ziet o.i.d. Dan ook gelijk naar de sensoren kijken.

Heb je deze iMac? https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_21.5%22_EMC_2428
    Ik kon even niet zo snel een iMac uit 2011 vinden met een 6700 GPU namelijk.
    Als je naar onder scrollt zie je allerlei repair guides. Ook eentje voor de GPU. Lijkt erop dat dat toch een los onderdeel is. Wellicht zit daar een los contact en een sensor die niet goed werkt?

Moderator
    Night

Heb je ook al eens aan stof gedacht? iMacs zijn echte stofhappers en zeker bij oudere Macs is het van belang om bij symptomen van oververhitting de stofzuiger of het befaamde spuitbusje met perslucht ter hand te nemen.

Verder kun je een 14 dagen free trial van iStats gebruiken om realistische waarden te verkrijgen

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Night.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.