19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Solidrocketbooster

GPU probleem MBP early 2011

Bijdrager
    Ravenshield

Ik ken niets van dit onderwerp, maar misschien eens proberen de drivers bij te werken?
    http://support.amd.com/en-us/download
    zal wel niet veel uithalen aangezien het een verspreid probleem is en het waarschijnlijk aan de hardware ligt en niet aan de onderliggende software.
    Probeer het toch maar eens. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Je zou bijna gaan denken dat alle GPU’s in de MacBook Pro’s kapot gaan. 2007 modellen hadden problemen, 2008 en 2010 van hetzelfde. 2011 ook problemen. En dan gaat het nog maar alleen over de modellen waar ik van weet dat er problemen zijn.

Bijdrager
    Ravenshield

Werkte Apple doen ook al met switchable graphics? Daar hebben ze vaak problemen mee gehad, zelfs tot de 2012 retina’s (bij de 15′ want de 13′ heeft enkel een integrated GPU) omdat de macbook niet kon kiezen welke GPU te gebruiken, dedicated of integrated. Toch een stom probleem voor zo een high-end apparaat.

Bijdrager
    Solidrocketbooster

iFixit

Holy thermal paste! Time will tell if the gobs of thermal paste applied to the CPU and GPU will cause overheating issues down the road.

Het antwoord 28 maanden, ongeveer.

Red Vertical Lines, Image Distortion, Screen Blurring, Freeze, Shift

Bijdrager
    Verdult

Maak jij toevallig gebruik van Mavericks? De intel HD graphics 4000 geeft namelijk problemen in mavericks.

Bijdrager
    Ravenshield

@verdult
    Maak jij toevallig gebruik van Mavericks? De intel HD graphics 4000 geeft namelijk problemen in mavericks.

Mavericks?! naar mijn weten komt die pas binnen enkele weken uit. Of ben je een developerdeve die de GoldMaster version al mag testen op bugs?

Bijdrager
    iamarjen

Yep, een maat van mij heeft diezelfde macbook pro en ook problemen daarmee.
    Daarmee heb ik hem toen geprobeerd te helpen. (lion ipv mountain lion weer geinstalleerd etc, maar niks hielp)
    Welk probleem geeft die van jou?
    Met die van hem kwamen af en toe blokjes op het scherm

Bijdrager
    kaspar128

3 weken terug begonnen de problemen: Blauwe liijnen door het beeld gevolgd door compleet blauw scherm, gevolgd door crash,
    De apple-genius bood een vervanging van het logicboard aan twv 496 euro.
    Ik ben er niet op ingegaan omdat ik het belachelijk vindt dat een apparaat dat ik in 2011 kocht voor 2200 euro, zomaar & spontaan kapot gaat.
    Ik belde wat andere reparatiebedrijven en die blijken allemaal duurder te zijn omdat apple de enige is die de onderdelen(veel duurder dan bij henzelf) aanlevert.
    Een reparateur hoefde ik maar het type(macbook early 2011) te noemen en hij wist al welke problemen ik had.

Na speuren op internet is het nu wel duidelijk dat er iets goed mis is met de zgn ATI/AMD-GPU (AMD 6750M in mijn geval).
    Ik heb een jaar geleden een partitie vrijgemaakt en linuxmint geinstalleerd. Dit systeem werkt in tegenstelling tot OSX nog steeds kraakhelder want het laat de ATI-gpu volledig links liggen (zelfs het dimbare toetsenbord).
    Helaas draait alle software die ik voor mijn werk gebruik niet op linux.
    Ik heb in OSX wat ATI-drivers uitgeschakeld(verplaatst), en nu crasht hij niet meer. Wel nog steeds die koppijnverwekkende blauwe lijnen.

Op een forum had men het erover dat een nieuwe milieurichtlijn de reden was dat de (nu loodvrije)soldeer de hoge temeraturen van deze chip niet zou aankunnen. Of wellicht is, zoals hierboven vermeldt, een teveel aan thermo-paste het probleem…

Whatever & Hoedanook,

de fout lijkt bij apple te liggen en ik vindt het schofterig dat ze dan ook nog geld durven te vragen voor een fix die, volgens vele verhalen op het internet, het maar een korte periode uithoud.
    Er is al een reparatie-programma voor iMac27″ gedupeerden waarbij het ook om een defecte ATI/AMD-gpu zou gaan. En die, wat een toeval, precies dezelfde symptomen vertoont als mijn defecte ATI/AMD-radeon 6750M (blauwe strepen, crash, etc).

Ik hoop dat Apple snel op de proppen komt met een soortgelijk programma voor MBP(early 2011)-gedupeerden want de lijst met slachtoffers groeit behoorlijk.

Bijdrager
    Sarcas

Argh. Mijn MBP early 2011 heeft zojuist de geest gegeven. Ik start hem op, en zie rare lijntjes. Vervolgens crasht hij tijdens het opstarten. In safe/mode een soort blauw scherm. En toen niets meer. Een paar beepjes.

Ellende.

S.

Bijdrager
    SunKeeper

Nu maar hopen dat ze nog een repairprogram gaan opstarten.
    Al vrees ik daarvoor, zelden doen ze dit als betreffende Macs al buiten hun éénjarige (waar ze stug aan vast houden) garantie zitten.

Ik hoop dat de mijne nog normaal blijft doen. *klopt ondertussen hevig op houten tafel af*
    En ik ga de AMD-GPU ook niet ontzien, als die dood gaat dan gaat ie. Dat ga je niet voorkomen door de GPU niet meer te gebruiken.

Bijdrager
    Sarcas

Vanochtend m’n MPB naar icenter teruggebracht. Ontzettend onhandig dat ze geen oude klantgegevens meer hebben. Ontzettend onhandig dat ergens in de loop van de afgelopen 3 jaar de aankoopbon heb kwijtgemaakt. Gelukkig heb ik een digitale versie in mn mail staan. Jammer dat mijn mail op mijn MBP staat. Gelukkig heb ik een TimeMachine backup. Jammer dat ik daar zonder mijn MBP niet bij kan. Hier zit een wijze les in…

Ontzettende mazzel dat na het intypen van mijn serienummer op https://selfsolve.apple.com blijkt dat ik nog een paar maanden applecare heb! Mhuwhahaha! Dan toch weer spijtig dat de medewerker van mening was dat ik toch echt een fysieke aankoopbon nodig had. Maar dan weer prettig dat na enig doorvragen toch niet het geval bleek te zijn.

Wat een ochtend. Spanning. Drama. En de cliffhanger ‘We bellen u zodra we meer weten’. Ik kan niet wachten… De komende dagen maar eens kijken wat ik zonder m’n macje ga doen. Het feit dat ik hierover na moet denken geeft al aan dat ’s avonds achter de computer zitten misschien te veel gewoonte was geworden. Mijn vrouw heeft al gemeld zich te verheugen op een Goed Gesprek of wellicht het Afmaken van Klusjes in Huis. Er gaan geruchten over Samen Wandelen. Ik verzoek het forum om met mij te duimen dat de gedachte aan Ikea niet bij haar opkomt. Alvast mijn dank.

S.

Bijdrager
    SunKeeper

:lol:

Heb je wel geluk met AppleCare, scheelt weer een honderdtje of vijf zes. Succes met wachten.:)

Bijdrager
    Martijnisfijn

Vriend van me had pcies zo’n macbook pro van begin 2011 met ook een verrotte videokaart. Hij had veel geklaagd bij Apple maar die gaven er geen garantie op en in de winkel kreeg hij een reparatie-bedrag van ruim 700 euro gepresenteerd. Na veel NEE van Apple was hij zo teleurgesteld in Apple dat hij geen Apple meer wilde; hij had toen die defecte macbook pro bij http://www.macdefect.nl verkocht voor 300 euro en met nog zo’n bedrag erbij heeft hij nu een samsung laptop gekocht met 3 jaar garantie erop bij de mediamarkt.
    tjsa hopelijk heeft Apple geen defecte GPU’s in die nieuwe retina’s ingebouwd wat dan ben ik over een paar jaar de sjaak… (misschien toch maar applecare erbij kopen)

Bijdrager
    inoxx

Net mijn MacBook Pro early 2011 laten maken ivm GPU problemen. Dit laten doen bij Monitron. Monitron heeft de GPU los gesoldeerd en weer vast gesoldeerd (reball). Ook gelijk de gehele binnenzijde schoongemaakt. Kosten? Ik heb € 136,50 betaald. Mocht de chip wel stuk zijn, dan kunnen ze die bij Monitron ook vervangen indien nodig.

Totaal ben ik de MacBook 3 werkdagen kwijt geweest (woensdag ‘s ochtends gebracht en vrijdagmiddag weer opgehaald). Dus nog snel gemaakt ook!

Bijdrager
    Nora Nora

En weer een schone MB;)

Heeft geen van de posters hier juridische stappen ondernomen tegen Apple? Al is het maar via een rechtswinkel. Wanneer je nog binnen je twee jaar zit én je kan veel vergelijkbare zaken voorleggen dan kan wellicht best nog wel eens een kans maken.

Bijdrager
    inoxx

Haha schoon is hij zeker! Wordt ook meteen minder heet. En gaat dus ook weer langer mee op de accu.

Wat betreft juridische stappen, mijn MacBook is net de 3 jaar gepasseerd. Het eerste jaar is het logic board nog onder garantie vervangen. Maar nu werd dat toch wel wat moeilijker. Maar wellicht dat andere dat wel kunnen doen.

Bijdrager
    Nora Nora

…. Hadden kunnen doen …. Het is nu wel wat laat. Of je moet bewijs hebben van dat je binnen de twee jaar al bent begonnen met Apple aan te spreken. Het is duidelijk een aantoonbare productiefout!

Ik begrijp nooit waarom mensen zich zo makkelijke laten afschepen:roll: Apple kan nog wel meer zeggen, en zo vaak als ze willen nee zeggen, maar dat zegt nog niets over hun verplichtingen naar de consument, hier in NL.

Bijdrager
    Ampie
    inoxx op 11 juli 2014

Haha schoon is hij zeker! Wordt ook meteen minder heet. En gaat dus ook weer langer mee op de accu.

Wat betreft juridische stappen, mijn MacBook is net de 3 jaar gepasseerd. Het eerste jaar is het logic board nog onder garantie vervangen. Maar nu werd dat toch wel wat moeilijker. Maar wellicht dat andere dat wel kunnen doen.

Enig idee of er bedrijven zijn in Belgie die dit ook voor deze prijs doen?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.