12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    TypeWriter

GPS tracking

Ik probeer de GPS tracking van de iPhone uit en kom toch tot vreemde resultaten.
    Eerst de theorie.
    De iPhone gebruikt zowel GPS (satelliet) als GSM en Wifi om de locatie te bepalen. Als je een GPS-locatie hebt, zie je dat aan het blauwe speldeknopje en de pulserende cirkeltjes. De lichtblauwe halfdoorlatende schijf laat zien hoe nauwkeurig deze bepaling is. Gebruikt de iPhone geen GPS, dan zie je alleen een open blauwe cirkel, niet bijster nauwkeurig natuurlijk.

Nu de praktijk.
    Ik reisde gisteren en vandaag met de trein van Utrecht CS naar Amsterdam. Precies dezelfde route, dezelfde tijd (7:10), dezelfde weersomstandigheden en plaats in de trein. En dezelfde iphone.

Gisteren pikte ie de GPS tracking al voor Breukelen op maar raakte hem bij Amsterdam ZO kwijt om hem niet meer terug te krijgen.

Vandaag pikte ie de GPS tracking pas in de buurt van Abcoude op, maar hield hem vast tot in de binnenstad van Amsterdam.

Dat is wel erg variabel en ik vraag me af waardoor dit veroorzaakt wordt. De Tomtom geeft toch altijd een goede lokatie…. Bovendien: waarom gebruikt ie vaak geen GPS terwijl die satelliet er echt wel hangt?

Bijdrager
    Lesliedec

indoor werkt een TomTom sowieso ook niet zo goed…bij vele nieuwe wagens, die gebruik maken van thermisch beschermend glas hebben deze GPS toestellen ook een externe antenne, buiten de wagen, nodig.

Moest je bij wijze van experiment op het dak van de trein gaan zitten, dan denk ik dat je meer succes zal hebben.

Inactief
    Anoniem

Zie hem al zitten met zijn iPhone… :P

Bijdrager
    KarelWillem

Zelfde omstandigheden en zelfde plek in de trein zou toch dezelfde resultaten moeten geven.

Bijdrager
    wouwout

maar is het dan ook dezelfde trein? Nieuwere treinen hebben mogelijk warmtewerende ramen, die het signaal verslechteren.

Bijdrager
    BenDover

GPS satellieten bewegen toch rond de aarde dit in tegenstelling met TV satellieten?

Hoe de ramen gemaakt zijn scheelt ook.
    Binnenshuis heb ik hier met een MIO gps ook geen ontvangst achter de ramen, dit komt door het HR++ glas.

Bijdrager
    TypeWriter

Ja, het was dezelfde trein (zo’n dubbeldekker) en ik zat beide keren op de bovenverdieping aan het raam, rechts. Er ik reed vooruit, en er zaten geen mensen met een Windows laptop naast me (misschien dat daar een slechte invloed van uit gaat).
    Het dak heb ik nog niet geprobeerd en die raampjes gaan erg lastig open.

Effe serieus: dat van die satellieten klopt natuurlijk wel. Ze cirkelen rond, en de ene keer heb je er 3 en de andere keer 4 in ‘beeld’. Maar ze staan wel telkens in andere posities aan de hemel.

Als dat de oorzaak is, ligt het misschien aan de wijze waarop de GPS ontvanger in de iPhone is gemonteerd. En dat is geen goed nieuws natuurlijk.

Is de iPhone eigenlijk al door TNO onderzocht?

HE

Bijdrager
    Joostxxx

Mijn collega heeft net een nieuwe iphone gekocht, maar wist mij te vertellen dat de iphone geen contact maakt via GPS.

Ik heb er even naar gekeken, maar kon helaas niks van programmatuur vinden wat de gps aan zou moeten sturen (meeste apparaten waar GPS op zit hebben een programma waarop je kan zien hoeveel satellieten er zijn)

Klein detail, zijn iphone abo gaat pas in januari in….Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om te zien over hoeveel satellieten je Iphone op een bepaalt moment beschikt?

Thx,
    Joost

Bijdrager
    sasquatch
    ”Joostxxx”

Mijn collega heeft net een nieuwe iphone gekocht, maar wist mij te vertellen dat de iphone geen contact maakt via GPS.

Ik heb er even naar gekeken, maar kon helaas niks van programmatuur vinden wat de gps aan zou moeten sturen (meeste apparaten waar GPS op zit hebben een programma waarop je kan zien hoeveel satellieten er zijn)

Klein detail, zijn iphone abo gaat pas in januari in….Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.

Volgens mij heeft de iPhone 3g altijd gps functionaliteit, ongeacht of je abonnement in is gegaan of niet

Bijdrager
    tommy666

GPS-sattelieten zijn echt wel geostationair hoor (hangen dus stil ten opzichte van bepaalde punten op aarde),hoe zou je anders op een efficiënte manier een positiebepaling kunnen uitvoeren?

Bijdrager
    BenDover
    ”tommy666″

GPS-sattelieten zijn echt wel geostationair hoor (hangen dus stil ten opzichte van bepaalde punten op aarde),hoe zou je anders op een efficiënte manier een positiebepaling kunnen uitvoeren?

GPS-sattelieten zijn NIET geostationair.
    zie
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gps

Bijdrager
    TypeWriter
    ”tommy666″

Zeker niet! Er zijn meen ik 32 GPS satellieten, die zodanig in lage banen om de aarde cirkelen dat er altijd 3 of 4 ‘in beeld’ zijn.
    Het probleem met wegvallende tracking wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat er iets tussen jou en een of meer van de satellieten zit, dat het signaal domweg tegenhoudt, een flatgebouw bijvoorbeeld. Midden in de stad heeft de positiebepaling trouwens wat minder zin, je kunt ook gewoon een straatnaambordje lezen.

Dat het in de trein minder goed werkt dan in de auto (Tomtom!) kan komen doordat een trein dikkere ruiten en dikker plaatstaal heeft dan een auto en dus het signaal sterker dempt. En binnenshuis is het vaak helemaal niks.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.