13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Mike de Wildt

GPS en Bluetooth van slag

Hi,

ik heb al maanden last van een niet goed functionerende GPS (denk ik), maar begrijp niet hoe dit kan. Ik heb in de algemene instellingen de privacy en locatiegegevens gewist maar dit heeft niet geholpen helaas.

Het probleem kan ik het best beschrijven wanneer ik apps als google maps of flitsmeister gebruik. Google Maps weet wel waar ik nu ben, maar zodra ik een routebeschrijving start is hij van tijd tot tijd compleet het spoor bijster en begint mijn locatie op de kaart te verspringen en de richtingspijl alle kanten uit te slaan. Flitsmeister doet niets en geeft aan na enkele minuten dat ik waarschijnlijk niet meer aan het rijden ben.

Sinds vorige week merk ik ook op dat mijn bluetooth constant uitvalt – althans, de verbinding met mijn UE bluetooth speakerbox. Dat kan natuurlijk aan dat apparaat liggen, maar die heb ik net een paar dagen in gebruik (nieuw).

is er een verband tussen beiden? Heeft iemand suggesties hoe ik één of beide problemen zou kunnen oplossen?

groet

Mike

Moderator
    Night

Lokatiebepaling wordt gedaan door een combinatie van GPS, WiFi en telefoonontvangststations.

Je kan je Locatiebepaling eens uit- en weer aan zetten (Settings > Privacy > Location Services)
    Datzelfde kan je doen voor je WiFi en Bluetooth (deze kunnen desgewenst ook helemaal gereset worden; zie plaatje)

Zorg ook dat je de betreffende app (Google maps en FM) toestemming geeft om gebruik te maken van Location Services. (zie onderaan)

Bijdrager
    Mike de Wildt

Hoi, dank voor je reactie. Die stappen had ik inderdaad al doorlopen. Dat maakte helaas geen verschil. Zoals gezegd heb ik vervolgens alles gereset via instellingen > algemeen > stel opnieuw in > herstel locatie en privacy

dat lijkt ook niet te helpen

Bijdrager
    KarelWillem

Je kunt nog één ding doen, en dat is volledig Herstel van je iPhone (via iTunes).

Doet het probleem zich dan nog steeds voor, dan lijkt me de weg naar de winkel van aankoop de beste.

Moderator
    Night

Inderdaad. Als een volledig herstel (zorg wel dat je in iTunes eerst een backup maakt) niet helpt, kan de GPS chip defect zijn.

Bijdrager
    Mike de Wildt

hmm dat is wel bizar… denk je dat ik aan de genius bar daar een afspraak voor kan maken en zullen daar kosten voor worden gerekend? Heb niets bijzonders (bij mijn weten) met de telefoon gedaan dus kan me niet voorstellen dat het door mijn gebruik van de telefoon komt.

Bijdrager
    KarelWillem

Als er onder garantie iets aan je telefoon gaat mankeren valt dat onder… juist, garantie.

Is je garantieperiode voorbij, dan zullen ze er uiteraard geld voor gaan rekenen.

Bijdrager
    brabant

Mike,

ik had twee weken geleden exact hetzelfde. Na contact met Apple kreeg ik in Den Haag een nieuwe iPhone, want de antenne van de gps is niet te repareren. Deze zit aan het moederboard vast. Aldus de reactie van de jongen aan de Genius Bar.
    Ik had nog wel garantie.
    Die er je voordeel mee.

Bijdrager
    SunKeeper

Om welke iPhone gaat het hier? Garantie?

Sinds de iPhone 5S is GPS in de motion coprocessor geïntegreerd, in oudere iPhones zit het ‘los’ op de chip.

Dus als het een 5S, 6, 6S, 7 of SE is, kijk dan of je gyroscoop en bewegingssensor wel normaal werken, dat wordt precies door hetzelfde onderdeeltje verzorgd als GPS.

Of Bluetooth daar ook op zit durf ik niet te zeggen, misschien wel.

Bijdrager
    Mike de Wildt

Het gaat om een iPhone 6 die ik nu bijna twee jaar heb.

Bluetooth lijkt ook onderdeel van het probleem. Ik heb (doordat mijn autoradio gestolen is) een losse box gekocht voor in de auto en om de paar seconden valt de muziek weg. Niet omdat de box stopt, maar omdat bluetooth wegvalt. Heb het getest door op mijn iPad en Macbook muziek af te spelen en met en zonder wifi maar komt enkel bij de iPhone voor.

Ik heb een afspraak gemaakt bij de genius bar later deze week!

thanks voor alle tips!

Bijdrager
    brabant

Mike,

vergeet je aankoopbon niet mee te nemen. iPhones ouder dan 1 jaar hebben dat bewijs nodig. Moet wel een particuliere aankoop zijn hoor.
    Succes

Bijdrager
    Mike de Wildt

Ik kreeg bij Apple nul op rekest omdat daar de telefoon niet is gekocht, maar bij Typhone. Zij zijn helaas failliet dus via Vodafone winkel opgestuurd naar Dynafix. Zij claimen nu dat er geen garantie op het toestel zit terwijl deze nog geen 24 maanden oud is.

Ik mag kiezen om de telefoon terug te laten sturen a 36 euro onderzoekskosten of laten vervangen voor 350 euro.

Apart. Lijkt mij dat er twee jaar garantie op zit.

Bijdrager
    KarelWillem

Garantie bij een failliete winkel is hetzelfde als géén garantie.

Zo had ik ooit een speaker gekocht bij V&D, die electronica leverden via Dixons.
    Yep… twee keer failliet zelfs.:) Dan sta je toch gewoon met lege handen met je speakertje van een jaar.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.