9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    nieuwsgroepen

GPS coordinaten toevoegen in iPhoto, gaat niet probleemloos

Hallo,

Als voorbereiding op een vakantie probeer ik GPS coordinaten toe te voegen aan de foto’s welke ik in iPhoto beheer. Nu heb ik via een omweg (windows) de GPS data aan de exif toe gevoegd, als ik deze foto’s vervolgens importeer in iPhoto 09 en ik selecteer de (i) info button in de foto, dan zie ik nog geen kaart van de foto lokatie. Pas als ik op “plaats foto” heb geklikt en daarna zoek op kaart krijg ik de juiste lokatie te zien, vervolgens moet ik nog op “wijs toe aan foto” klikken wil het bewaard blijven. Overigens gaat het op dezelfde manier als ik GPS getagde foto’s uit mijn nokia heb geimporteerd, dus de windows bewerking wil ik niet als schuldige aanwijzen.

Hoe krijg ik iPhoto zover dat deze in een keer het goede kaartje laat zien?

Ander probleem is hoe ik GPS info kan toevoegen aan reeds ge├»mporteerde foto’s, ik heb de originelen al vervangen door originelen met GPS data in de Exif, maar iPhoto 09 weigert het om dit te zien. Opnieuw importeren heeft ook consequenties, dan verlies ik alle albums die ik met deze foto’s heb gemaakt. Heb al diverse keren de data base opnieuw opgebouwd, maar wat ik ook doe de GPS info blijft onzichtbaar, ook als ik kies voor toon uitgebreid foto info. Handmatig aanpassen is geen optie, het gaat om enkele duizenden foto’s waarvan wel GPS data beschikbaar is maar nog niet in de Exif staat.

Iemand dit probleem al eens uitgeplozen?

Dank alvast voor het meedenken,

Arjan

Bijdrager
    nieuwsgroepen

ps. Als ik dit probleem opgelost heb dan ga ik een mac oplossing zoeken voor het koppelen van de GPS coordinaten aan de Exif, die oplossing is er maar op dit moment even ondergeschikt aan het huidige iPhoto probleem.

Bijdrager
    Ir.Bob

Niet direct het antwoord op je vraag (ik gebruik geen iPhoto meer), maar met iPhoto’s grote broer Aperture kan je heel gemakkelijk GPS data toevoegen uit GPX-tracklog bestanden. Als dit de enige functie is waarvoor je Aperture gaat gebruiken is het misschien een beetje duur (ÔéČ60), maar Aperture biedt veel meer mogelijkheden dan iPhoto. Zeker als je in RAW fotografeert.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Bob,

ik heb Aperture al een paar keer gebruikt, maar iedere keer kom ik weer terug bij iPhoto voor het huis tuin en keuken archiveren. Misschien als uiterste mijn iPhoto library importeren in Aperture, gps toevoegen en dan weer exporteren naar iPhoto.

Bijdrager
    Ir.Bob

Als ik e.e.a. Google, dan kom ook telkens het probleem tegen dat bestaande foto’s niet ge-geotagged kunnen worden in een iPhoto library en in places verschijnen. Kortom in dit geval denk ik dat het niet gaat lukken met je bestaande foto’s. Nieuwe foto’s geotaggen is niet zo’n probleem, er zijn diverse tools (sommige gratis) die van GPX de co├Ârdinaten kunnen toevoegen, waarna je ze kan importeren naar iPhoto.

Mag ik vragen wat de redenen zijn geweest om terug te switchen van Aperture naar iPhoto? Voor het organiseren en archiveren zijn beide programma’s toch nagenoeg gelijk?

Bijdrager
    nieuwsgroepen
    Ir.Bob op 29 april 2011

Mag ik vragen wat de redenen zijn geweest om terug te switchen van Aperture naar iPhoto? Voor het organiseren en archiveren zijn beide programma\’s toch nagenoeg gelijk?

Aperture heeft voor mijn gebruik te veel toeters en bellen. Voor gewoon maandelijks archiveren en de foto’s toe te voegen aan diverse albums voldoet iPhoto ruimschoots en is voor dit doel door zijn eenvoud ook makkelijker in gebruik.

Bijdrager
    Ir.Bob
    nieuwsgroepen op 29 april 2011

Voor gewoon maandelijks archiveren en de foto\’s toe te voegen aan diverse albums voldoet iPhoto ruimschoots en is voor dit doel door zijn eenvoud ook makkelijker in gebruik.

Behalve dan dat iPhoto in z’n GPS functie heel beperkt is;-)

Bijdrager
    nieuwsgroepen
    Ir.Bob op 29 april 2011

Behalve dan dat iPhoto in z\’n GPS functie heel beperkt is;-)

Dat zou een reden kunnen zijn om over te stappen op aperture, maar op dit moment vind ik aperture ook nog niet prettig werken icm gps toevoegen aan bestaande foto’s. Maar ik blijf proberen.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Mijn eerste probleem lijkt te zijn opgelost in iPhoto 11, de foto’s die een GPS lokatie in hun Exif hebben laten nu in een keer de juiste plek op een kaartje zien. Dus alle computers maar upgraden naar de laatste iPhoto.

Het tweede probleem om bestaande foto’s van GPS coordinaten te voorzien is nog niet opgelost, we zoeken verder.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.