22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Nora is back

GPS Apple Watch 2

Is er een reden voor Apple om niet een GPS-chip in de volgende Apple Watch te plaatsen? Neemt die heel veel stroom of zo?

Ik heb niet zo’n vertrouwen in die plaatsbepaling via WiFi. Zeker niet tijdens het sporten, dan ben je echt niet altijd in de buurt van WiFi.

Bij mij staat een GPS-chip echt op eenzame hoogte bovenaan het verlanglijstje.

Is er een duidelijke technische reden voor Apple om het niet te doen?

Bijdrager
    Spinozo

Er zit al een WiFi chip in dus ren snel naar de winkel. De eerste generatie die je koopt is altijd de beste, daarna worden het maar kleine verbeteringen.

Bijdrager
    KarelWillem

Bij mij staat een GPS-chip echt op eenzame hoogte bovenaan het verlanglijstje.

Dat bedoel je vast.

Bijdrager
    Nora is back

:) Ja, dat bedoel ik. Ik pas het even aan.

Bijdrager
    KarelWillem

GPS vreet stroom. En echt lekker lang doet die batterij het al niet.

Bijdrager
    Shmoo

Andere fabrikanten doen het ook dus qua batterij zal het wel meevallen.

Ik denk dat het vooral iets te maken heeft met het feit dat ze bij Apple willen dat de Apple Watch een toevoeging tot je iPhone blijft. Ze willen denk ik voorkomen dat een Apple Watch gaat functioneren als standalone device.

Bijdrager
    Shmoo
    KarelWillem op 16 januari 2016

GPS vreet stroom. En echt lekker lang doet die batterij het al niet.

Dat valt allemaal wel mee..
    De meeste mensen die klagen over de batterij zijn 9/10 keer mensen die zelf geen Apple Watch hebben en het vergelijken met een ander device als de iPhone. Ik denk dat de batterijduur het laatste is waar ik mij druk over zou maken. Aan het einde van de dag heb ik meestal nog ergens tussen de 64 – 58% batterijduur over wanneer ik ‘m op de ladder leg. Ga ik hardlopen ( workout app vreet ook veel stroom ) dan zit ik meestal op ongeveer 45% stroom over. Voldoende marges dus voor slijtage en mogelijke overige functies.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat andere fabrikanten het ook doen wil niet zeggen dat GPS geen stroom vreet.

Ga maar eens lekker een eindje lopen met Runkeeper aan op je iPhone.
    Of een eindje navigeren in de auto zonder je iPhone aan het stroom te hangen.

Dan zie je de boel echt behoorlijk veel sneller leeg lopen.

Bijdrager
    Odie

Heerlijk, altijd die speculaties en mensen die zich afvragen waarom Apple iets wel of NIET doet terwijl we überhaupt nog geen hol weten van het al dan niet komen van een Apple Watch2. Misschien vallen de verkopen van de 1 wel zo tegen dat Apple vakkundig de Watch om zeep helpt en zich op een nieuw project gaat storten.

Bijdrager
    GoeieDag

Ga maar eens lekker een eindje lopen met Runkeeper aan op je iPhone.
    Of een eindje navigeren in de auto zonder je iPhone aan het stroom te hangen.
    Dan zie je de boel echt behoorlijk veel sneller leeg lopen.

Ligt toch wat anders KW. Het stroomvretende effect van wat jij noemt, wordt veroorzaakt door de app zelf. Zoals TomTom, die de accu idd binnen een uur of zo leeg trekt: deze is continue aan het bereken en herberekenen, informatie aan het tonen en continue het beeld updaten; dat is de killer.

Ik kwam er laatst achter dat de GPS chip altijd lijkt te werken, zelfs in Airplane Mode geeft ie de GPS positie door. Dat is sinds iOS 8.3 het geval, blijkt na wat zoeken.

Dus het argument van ‘de stroomvretende GPS-chip’ gaat niet op, want deze vreet dus blijkbaar (tegenwoordig) geen stroom.

Bijdrager
    KarelWillem

Laat ik het anders stellen: als de chip voortdurend aan het werk wordt gezet (en dat is bij navigatie het geval), dan is het een stroomvreter.

In alle andere gevallen wordt de GPS positie alleen doorgegeven of gebruikt, als daar echt ‘om gevraagd wordt’.

Runkeeper is een een voorbeeld van een app waarbij de GPS chip actief moet blijven (want mijn route wordt genoteerd). De app zelf doet daarbij een stuk minder actief mee, want die staat meestal gewoon op zwart en hoeft dus geen schermen te verversen e.d. Uurtje rennen met scherm op zwart en Runkeeper zo inactief als maar kan: en toch een flinke mindering van batterij.

Bijdrager
    rammes

Uurtje rennen met scherm op zwart en Runkeeper zo inactief als maar kan: en toch een flinke mindering van batterij.

mijn ervaring is echt anders (iphone 6) ik gebruik runkeeper 3x per week om te sporten (langer dan een uur). Na een 1.5 uur is er maar 10% van de acculading af. Tip. runkeeper werkt overigens ook in flightmode.

Bijdrager
    KarelWillem

Zie je, ik moet toch weer vaker gaan lopen.:)

10% op een lading van 1810mAh (iPhone 6).
    Een Apple Watch heeft daarentegen 205mAh. Do the math.

Bijdrager
    GoeieDag

Laat ik het anders stellen: als de chip voortdurend aan het werk wordt gezet (en dat is bij navigatie het geval), dan is het een stroomvreter.

Denk het niet; die chip geeft voor een continue plaatsbepaling af. Het is vervolgens wat een app met die locatievoorziening gaat doen, weet ik uit eigen testen.
    Afijn, genoeg erover.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is het onderwerp van dit topic.

Shmoo op 16 januari 2016

Andere fabrikanten doen het ook dus qua batterij zal het wel meevallen. …

Andere fabrikanten hebben dan ook accu’s die minimaal twee keer zo veel capaciteit hebben dan dat dingetje van de Apple Watch.

Iemand met een Apple Watch die die hele dag met scherm ‘aan’ kan lopen? (kan dat überhaupt wel?)

Ik heb een LG G Watch, die twee volle dagen (48 uur dus) werkt met het scherm continue aan. (En ja, die mist een heleboel sensors en andere extra’s die de Apple Watch heeft.)

Geblokkeerd
    Anoniem

Die sporthorloges van Garmin kunnen uren GPS gebruiken met hele kleine batterij. Dagelijks 2 uurtjes GPS zou geen enkel probleem moeten zijn. Apple zal er wel geen losstaand apparaat van willen maken. Sukkels.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik denk ook wel dat de afhankelijkheid van een iPhone het speerpunt blijft in de ontwikkeling van de Apple Watch.

Bijdrager
    GoeieDag
    Usain op 17 januari 2016

Apple zal er wel geen losstaand apparaat van willen maken. Sukkels.

Je doet eerst een aanname, en meer is het niet, want weet er geen donder van af wat ze bij Apple voor hebben, en vervolgens scheld je ze uit omdat jouw aanname in één keer een feit zou zijn. Ik weet wel wie de sukkel hier is…

Geblokkeerd
    Anoniem

Ojja want die sukkels slaat natuurlijk alleen om de aanname dat Apple er geen losstaand apparaat van wil maken? Die sukkels slaat op heel Apple.

Bijdrager
    Spinozo

Ik verwacht wel GPS in de volgende versie. En een FaceTime cameraatje. Apple Watch 2 wordt daarmee deels standalone, alleen het laden van apps zal nog via de iPhone moeten, en internet via 4G. Een 4G chip komt pas in versie 3.

Bijdrager
    Shmoo

Kun je rekenen? Dan rekenen er maar niet op.

Los daarvan denk ik niet dat de Apple Watch 2 al zeer binnenkort op de markt komt maar dat deze gewoon gelanceerd zal worden tijdens het iPhone 7 event.

FaceTime is helemaal niet zo populair als dat je denkt, het heeft totaal geen meerwaarde op de Apple Watch. Een camera inbouwen, de verhoudingen van het display die totaal afwijkend zijn, de bandbreedte van dataoverdracht en/op minder stabiele netwerken het is allemaal gedoe waar je niets aan hebt en als het fout gaat is Apple de boeman..

FaceTime is onzin op je horloge. Het is voor kinderen die verstoppertje willen spelen maar bang zijn in het donker of dat ze nooit meer gevonden worden.

Bijdrager
    Niels

De Apple Watch is onzin om je pols, maar dat terzijde, als er al een Apple watch 2 komt zal dit slechts een kleine update zijn qua processor, verwacht geen nieuwe functies.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.