26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    prullenbak

Google.nl als standaard in safari?

Beste allemaal,

Ik heb een vraag, waar ik via google en OMT search geen antwoord op kon vinden. Misschien zoek ik slecht, maar dan kan iemand mij misschien de goede kant op wijzen:

Als ik via safari zoek via het google veld bovenin, gaat ie automatisch zoeken met google.com, dus engelstalig. Als ik gewoon naar http://www.google.nl ga en daarvandaan zoek, vind ik vaak betere resultaten.

Kan ik google.nl als standaard inzetten ipv google.com in safari? Ik weet dat je allerlei zoekmachines kunt kiezen in de voorkeuren, maar niet een andere ‘versie’ van google…

edit: ik bedenk mezelf nu dat ik wél oplossingen had gevonden, maar die veranderen de app zelf ofzo…zijn er geen betere/makkelijkere oplossingen?

Bijdrager
    hansiedejong

Maak eerst een kopie van Safari, voor je dit doet. De werking is niet gegarandeerd bij alle versies van Safari

SLUIT SAFARI EERST AF.
    Maak via de Finder een kopie van Safari door /Applicaties/Safari aan te klikken en APPEL-D aan te slaan.
    Er is nu een kopie gemaakt. De originele Safari gaan we nu aanpassen, en de kopie kunnen we gebruiken mocht er iets mis zijn gegaan.
    Open nu de Terminal

Toets achtereenvolgens de volgende commando’s in (in de terminal). Druk op ENTER na elk commando. Gebruik knippen & plakken om deze commando’s in de Terminal in te geven. De hoofdletters, kleine letters en spaties moeten namelijk EXACT kloppen!

–Let op: bij de tweede regel zal om een wachtwoord gevraagd worden. Geef hier het root of administrator wachtwoord op.

cd /Applications/Safari.app/Contents/MacOS
    sudo sed -e ‘s/http://%@.google.com// http://%@.google.nl//g’ Safari > Safari2
    sudo chmod 755 Safari2
    sudo mv Safari2 Safari

Start Safari nu op en de Google zoekbalk zal nu gebruik maken van Google.nl

Bijdrager
    prullenbak

Ja, die had ik o.a. gevonden. Ik heb het zojuist er toch maar op gewaagd, maar bij stap twee vraagt ie niet om een wachtwoord, maar staat er: “permission denied”

Dus die gaat niet werken, lijkt het.

Bijdrager
    Chorro

Heb je dan wel de volledige rechten op je account op je mac als ik vragen mag?

Bijdrager
    prullenbak

ja, zeker weten.

dat verhaal hierboven (van macwereld) is ook al een oud bericht. Ik gebruik safari 5. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

(en ben ik de enige die dit irritant vind? google.nl geeft duidelijk andere resultaten als google.com…)

Bijdrager
    Swisi

Op Win. 7, Safari 5

Kijk rechtsboven je van het scherm > je zou een soort wielletje zien.
    Klik daarop, in het menu ervan kan je “Voorkeuren…” vinden, klik erop.

Bij het tablad Algemeen kan je startpagina opties ingeven,
    er is een vakje waarin je zelf een website kan ingeven! Geef daar Google.nl in.
    En klik er net onder op “Als startpagina instellen.”

En als het nog niet werkt, geef dan google.nl/ncr in.
    NCR: No Country Redirect

Bijdrager
    Chorro

@prullenbak: Wat is de taal van je OS X? Ik heb OS X int Nederlands en mijn Googlebalkje verwijst dan ook vanzelf naar google.nl.

Bijdrager
    1984

Vink Google aan, en maak je keuze.

Bijdrager
    prullenbak

@siwsl Nope, dat werkt niet. Dat stelt alleen je startpagina in. Die staat bij mij gewoon op google.nl Maar ik wil met het google balk-dingetje zoeken, en die zoekt via google.com

@chorro Nederlands. Alles staat op Nederlands, overal.

@1984 dat heb ik nu bij google.com ook zo ingesteld (stond inderdaad verkeerd) nu krijg ik inderdaad wel nederlandse menuteksten enzo als ik via mijn balkje zoek, maar nog steeds zijn de resultaten en weergave anders dan dat ik gewoon via google.nl zoek…

Bijdrager
    prullenbak

een voorbeeld:

gezocht op “ikea” via http://www.google.nl:

gezocht op “ikea” via mijn zoekbalk:

Bijdrager
    Thoomas

Ik denk dat je dat toch echt gewoon via Google zelf in kan stellen. Als ik namelijk via de zoekbalk op “IKEA” zoek, krijg ik dezelfde resultaten te zien als jij met google.nl (in niet die van de zoekbalk van jou).

Bijdrager
    1984

Ik krijg ook het zelfde, maar je kunt http://www.google.nl: ook je startpagina maken desgewenst.

Bijdrager
    prullenbak

@thoomas..ja, maar waar dan??:D haha

@1984 maar dat is niet wat ik wil. Dat heb ik al, maar ik zit vaak op een site en denk dan “ow ff iets zoeken”….daarnaast vind ik dat “snapback” (of hoe noemde apple dat destijds..) pijltje van die google balk heel handig.

Safari is verder zo’n fijne browser…:(

Bijdrager
    Dick de Roos

Je kunt Google.nl natuurlijk ook gewoon in de bladwijzerbalk zetten.
    >> open Google.nl >> klik op “Bladwijzers” >> “Voeg bladwijzer toe” >> kies voor “Bladwijzerbalk”.
    Klaar!
    Altijd met een klik bij de hand.

Bijdrager
    1984
    prullenbak op 31 augustus 2010

@1984 dat heb ik nu bij google.com ook zo ingesteld (stond inderdaad verkeerd) nu krijg ik inderdaad wel nederlandse menuteksten enzo als ik via mijn balkje zoek, maar nog steeds zijn de resultaten en weergave anders dan dat ik gewoon via google.nl zoek...

Je kunt je zoekopdracht verfijnen door te klikken “pagina’s geschreven /uit Nederland”

Het voorstel van @Dick de Roos is ook wel handig , komt overeen met de site als startpagina maken zoals eerder vermeld, met dat verschil dat je er bepaalde zoekopdrachten kunt plaatsen in de bladwijzer “zoeken”

Bijdrager
    prullenbak

@dickderoos dat is net zo min een optie als google als startpagina instellen. Ik doe veel via nieuw tabblad en meteen zoeken (cmd+t en dan tab om naar google te gaan) ik ben dat zo gewend en dan zou t fijn zijn als ie goed zoekt…

@1984 ja, maar waarom doet ie dat niet gewoon vanzelf vanuit het google veld in safari zelf?

Ik heb het trouwens even gecontroleerd op mijn laptop thuis, en hier geeft ie wel gewoon de ‘goede’ resultaten. Is dit gek of is dit gek…

Anyway, Ik heb door dit probleem vandaag op mijn werk safari al tijdelijk ingeruild voor Chrome…Maar daar wordt ik ook niet echt vrolijk van. Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag, anders ga ik maar eens een paar dagen browsers proberen:P

Bijdrager
    arnout

Vreemd probleem zeg….
    Bij mij openen alle zoekresultaten die ik in het google venstertje rechtsboven in Safari of in de adresbalk van Safari in tik gewoon in google.nl hoor.
    Zoeken op “Ikea” levert in alle gevallen hetzelfde resultaat op.
    En het maakt ook niet uit of ik wel of niet sta ingelogd bij Gmail/google accounts, ik krijg zonder uitzondering google.nl

(Het lukt mij dan weer niet te zoeken via google.com, wanneer ik dit als home pagina instel gaat ie vanzelf naar google.nl, maar dit terzijde…)

Bijdrager
    prullenbak

Jep…t is ook echt heel gek. Zeker aangezien ik het alleen op de iMac op mijn werk heb…Ik ga maar eens proberen of safari opnieuw installeren en plist bestanden enzo weggooien helpt. Wie weet…

Edit: En ook dat hielp niet:( Ik ga ondertussen trouwens wel langzaamaan wennen aan Chrome, dus er is licht aan t eind van de tunnel:P

Bijdrager
    1984
    arnout op 01 september 2010

(Het lukt mij dan weer niet te zoeken via google.com, wanneer ik dit als home pagina instel gaat ie vanzelf naar google.nl, maar dit terzijde…)

Vandaar dat ik 80% van de tijd Firefox gebruik, bied zoveel meer mogelijkheden dan Safari

Bijdrager
    prullenbak

@1984

Tja…biedt wel veel meer mogelijkheden, maar t werkt ook aanzienlijk minder fijn.

Alhoewel die in de grote iedere-twee-dagen-een-andere-browser-test ook mee mag doen:P

Vandaag was dus de tweede dag chrome, en die ligt iig al goed in de race;)

Bijdrager
    1984

Er waren een periode terug wat problemen dat Firefox niet zo soepel liep(opstarten) . maar momenteel loopt Safari niet zo soepel, wat voor ergernis zorgt.

Bijdrager
    prullenbak

hmm..tja, t was op zich niet zo mijn bedoeling om hier een safari vs firefox topic van te maken, ofzo. Dus dat moeten we dan ook maar niet doen he:p Ieder zijn voorkeur. En mijn voorkeur ligt bij safari, maar op deze computer even niet meer vanwege dit vreemde probleem…

Bijdrager
    iCreatedTech

@Prullenbak

Ik heb de oplossing! Zelf had ik ook last van dit probleem.

Open Safari en ga naar Safari –> Stel Safari opnieuw in…

Ik had deze opties aangevinkt:

En klik vervolgens op Stel opnieuw in

Hierna gebruik Safari’s zoekbalk Google.nl!

Bijdrager
    jantjuh14

@iCreatedTech

Bedankt, het werkt!!

Ik zocht al een tijdje naar de oorzaak van dit ‘probleem’. Ik geloof dat het na een update werd veranderd naar google.com Als je eenmaal gewend bent om het zoekvakje te gebruiken voor google.nl en dit veranderd naar de engelse versie is het bijzonder irritant!

Bijdrager
    Ipatrick

heb me steeds mateloos geërgerd dat die google search box steeds zoekt google.com, Vandaag merk ik echter dat dit in mijn beheerdersaccount werkt met google.be (in tegenstelling tot mijn dagelijkse, niet-beheerdersaccount)
    Dit terwijl instellingen (in beide accounts) in het Nederlands en op Belgisch staan.
    Echter lukt het me niet om de dagelijkse account naar google.be te zetten met de tips vermeld in deze thread, heb weliswaar geen zin om te gaan klooien met terminal.
    Iemand enige raad?

Bijdrager
    Jupilerke13

@icreatedtech Thnx! het werkt!

jantjuh14 op 18 juli 2011

@iCreatedTech

Bedankt, het werkt!!

Ik zocht al een tijdje naar de oorzaak van dit \’probleem\’. Ik geloof dat het na een update werd veranderd naar google.com Als je eenmaal gewend bent om het zoekvakje te gebruiken voor google.nl en dit veranderd naar de engelse versie is het bijzonder irritant!

Klopt, kheb vandaag geüpdatet en dat gebeurde bij mij ook

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.