16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    stijnhoofd

Google Reader-vervanger gezocht

Goed. Ik gebruik al sinds jaar en dag Google Reader om mijn RSS-feeds bij te houden. Erg makkelijk, vooral omdat het synchroniseert en ik op mijn mobiele apparaten nooit iets dubbel lees.

Gisteren dacht ik, laat ik eens een goede browser-variant zoeken. Die vond ik in RSS Feed Reader. Ik kon makkelijk mijn Google-feeds importeren. Het probleem is echter dat ik hier niks mee kan op mobiele devices.

Kortom, ik zoek een manier om mijn RSS-feeds ergens onder te brengen zodat ik die eenvoudig kan gebruiken om via mijn MacBook, iPhone en iPad te lezen, zonder dat ik elk artikel nog twee keer als gelezen moet markeren nadat ik hem al heb gelezen.

En ja, ik ben bekend met Feedly, en hoe fantastisch ik dit ook vind op mijn iPad, in mijn browser (Chrome) wil deze niet laden. Eerst synchroniseert hij een minuut of drie, daarna krijg ik een egaal grijs scherm. Helaas:(

Bijdrager
    Raf.be

Ik ben erg tevreden over The Old Reader, zie op http://theoldreader.com/

Bijdrager
    stijnhoofd

Maar daar is geen app van?

Bijdrager
    The JM
    Bijdrager
    tarun

Feedly draait in mijn Chrome prima. Waarom bij jou niet?

Bijdrager
    Raf.be

@stijnhoofd ‘The Old Reader’ is momenteel bezig met de ontwikkeling van een API. Nog even geduld is … Zie ook http://theoldreader.uservoice.com/forums/187017-feature-requests/suggestions/3450349-api

Inactief
    Anoniem
    Geblokkeerd
    Anoniem

Als je vooral online je RRS leest is Feedly erg fijn vind ik. Voor op de Mac vind ik zelf Reeder erg mooi, maar ik merk dat ik eigenlijk (op de Mac) m’n RSS lees met Netnewswire. Die is misschien niet het mooist qua interface, maar qua mogelijkheden vind ik ‘m zelf ’t fijnst werken.

Er zijn er nog veel meer (Leaf bijvoorbeeld), en ook diverse menubalk RSS readers, en voor de iOS apparaten heb je er ook legio.:) Maar dat vergt wat zoekwerk en vooral ook kijkend met je eigen wensen:)

Op de iPad lees ik trouwens al m’n RSS met Reeder, terwijl op de Mac dit dus NetNewsWire is. Op de iPhone lees ik eigenlijk te weinig vanwege ’t wat kleinere scherm:)

Bijdrager
    stijnhoofd

En dat werkt allemaal goed samen, ook na 1 juli? Ik werk nu ook met drie verschillende apps op drie verschillende platforms, maar Google Reader is daarin de bindende factor die bijhoudt wat ik gelezen heb en wat niet.

Bijdrager
    tarun

Je kan op alle platforms Feedly gebruiken. Ook zijn zij bezig om een vervanging voor Google Reader te maken. De bedoeling is dat andere programmeurs daar gebruik van kunnen maken.

Ik gebruik Feedly nu een paar weken. Was even wennen, maar werkt nu erg prettig.

Geblokkeerd
    Anoniem

Feedly werkt inderdaad op alle platforms (via browsers e.d.). Feedly heeft ook naar eigen zeggen contact gehad met ontwikelaars voor het aanbieden van Feedly’s eigen API als vervanger van Google’s RSS-API.

Maar zo’n beetje álle grotere RSS-apps (Reeder, NetNewsWire e.d.) hebben aangegeven dat ook nádat Google stopt met hun Reader, dat al deze apps gewoon blijven werken zoals ze werken. En een aantal van deze ontwikkelaars hebben ook aangegeven dat ze werken aan een oplossing om al je Google Reader feeds over te kunnen zetten naar óf hun eigen opzet, óf (bijvoorbeeld) Feedly’s API.

Dus ik denk dat je je voor nu weinig zorgen hoeft te maken met wat er wel of niet werkt nadat Google ermee stopt. Overigens, als ik op NetNewsWire iets lees, dan zorgt Reeder er niet automatisch voor dat dit artikel ook bij hún als “gelezen” staat. Die apps werken niet samen op die manier. Dat kan ook niet, tenzij je overal en altijd dezelfde app gebruikt (Reeder voor zowel Mac als iOS, of Feedly voor zowel Mac als iOS bijvoorbeeld).

Bijdrager
    tarun

Als de API van Feedly goed gaat werken dan zou het juist wel zo moeten zijn dat als je een feed leest op één apparaat het op de andere apparaten ook als gelezen getoond wordt. Bij mij werkt dat nu wel zo. Ik gebruik Google Reader voor synchronisatie en vervolgens zie ik op alle apparaten (iOS met MobileRSS, OS X met NewsNetWire, Windows met Google Reader in Chrome) hetzelfde.

Geblokkeerd
    Anoniem

Klopt inderdaad:) Ik heb zelf via NetNewsWire alle feeds handmatig toegevoegd omdat ik destijds nog niet wist of (en wie) er een API beschikbaar zou stellen… iets wat o.a. Feedly nu blijkbaar wil gaan doen. Maar als je ervoor zorgt dat je met één API (zoals nu Google Reader dus) werkt, dan zou ’t verder niet uit moeten maken dat je app-A op je ene apparaat gebruikt, en app-B op de andere machine.:)

Bijdrager
    stijnhoofd

Dan denk ik dat ik even geduld moet hebben met Feedly, vooral in Chrome (traaaaaaaag). Ik heb al een backup gemaakt via Google Takeout dus kan overal alles al importeren.

Maar inderdaad Joram, zo werkt het nu wel. Doordat ik in mijn browser en op mijn mobiele devices gebruik maak van mijn Google Reader-account weten de onafhankelijke apps wat ik al gelezen heb en wat niet. Als ik een bericht lees via Feedly wordt dat ook bijgewerkt in mijn GR-account.

Bijdrager
    stijnhoofd

Ja precies, dan maakt het niet uit. Nu alleen nog voor iets of iemand zorgen die mij een API laat maken:)

Bijdrager
    stijnhoofd

Hmm, even een update. Ik gebruikte de afgelopen dagen eigenlijk zonder problemen Feedly op mijn drie devices (zo lang ik het tabblad in Chrome niet afsloot deed hij het op de Mac ook prima), en toen kreeg ik zondag een bericht van Feedly dat ze vanaf dat moment los waren van de Google Reader. Prima, dacht ik, ik zal er wel niks van merken. Maar dat doe ik wel – op elk device moet ik elk bericht verwijderen. En dat is niet erg prettig. Doe ik iets verkeerd? Want ik zou aannemen dat het van dezelfde API gebruik maakt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.