8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    mersed

Google Drive (native sync)

Dag allen,

Heb een vraag over Google Drive en het lokaal installeren hiervan.

Sinds 1 jaar ongeveer gebruik ik een Macbook. Tot die tijd altijd met Windows gewerkt. Nu ben ik benieuwd naar de impact van Google Drive op de prestaties en batterij duur. Neemt het veel geheugen en processorkracht in beslag en loopt de accu (veel) sneller door leeg?

Op het moment gebruik ik iCloud Drive voor de synchronisatie van mijn documenten en allerhande bestanden. Waaronder mijn administratie. Alles wat thuis binnenkomt wordt ingescand. Op de Macbook werkt het perfect. Maar in de regel laat ik die thuis omdat ik hem niet voor mijn werk gebruik. Als ik op werk iets wil doen, kan ik er niet lekker mee werken op icloud.com. En op een iPhone 7 plus gaat het ook net niet. Terwijl in de browser met Google Drive vind ik behoorlijk goed werken.

Dus de vraag; als ik Google Drive lokaal installeert; heeft het een geringe of grote impact?

Svp niet bashen:-D Het is een serieuze vraag dus ook serieuze antwoorden. Ik sta open voor suggesties. Maar betekent niet dat ik alles overneem:wink:

Bijdrager
    Shmoo

Het zal waarschijnlijk gewoon werken zoals elke ander app ook. Wanneer deze niet aan het werk is (syncen) zal dit heel weinig impact hebben op je batterijduur. En zelfs wanneer deze wel aan het sycnen is zal dit gewoon te verwaarlozen zijn, tenzij je natuurlijk 4 uur bestanden aan het syncen bent.

Qua impact kun je dat volgens mij zelf instellen. Ik ken de werking van Google Drive niet zo goed maar bij Dropbox kun je zelf aangeven welke folders in Dropbox je wel en welke je niet lokaal wilt bewaren. Ik heb zo’n vermoeden dat dit bij Google Drive ook wel mogelijk zal zijn.

Je installeert dan de app, en geeft in de instellingen aan welke folders naar de computer gesynct moeten worden. Zo kun je zelf ongeveer bepalen hoeveel geheugen het inneemt.

Dropbox heeft nu een functie genaamd Smart Sync waarmee je dit ‘probleem’ nog beter kunt tackelen. Zelfs de bestanden die enkel in de locus staan blijven dan wel zichtbaar in Finder maar staan niet op je computer. Echter deze functie is op dit moment alleen nog beschikbaar voor Dropbox Business (kosten minimaal 750,- per jaar omdat je een minimaal aantal users moet afnemen voor Business) de Pro versie (wat 99,- per jaar kost) zal deze functie waarschijnlijk over een tijdje ook wel krijgen.
    https://www.dropbox.com/business/smartsync

Bijdrager
    mersed

Dank je wel voor je reactie. Ik hoop dat het ook werkt als de overige apps. Maar sinds ik veel lees over macOS kom ik erachter dat de bouwers van software, in het verleden ieder geval, niet altijd optimaal bouwden voor macOS. Wat je verwacht van iCloud Drive en hoe licht het werkt (ieder geval voor mijn beleving).

En de batterijduur is wel belangrijk omdat ik ook thuis het liefst nooit aan de oplader werk. En nu is het een genot om ermee te werken. Eens in de zoveel tijd aan de oplader en weer tijdje zonder. Maar goed… Zal het maar moeten ondervinden uiteindelijk.

Het is slim van Dropbox dat ze met Smart Sync gestart zijn. Het werkt ontzettend fijn. Zoiets heeft ook iCloud Drive maar het werkt nog net niet intuïtief. Omdat het zelf volledig wil beslissen wat ermee moet gebeuren. En zelfs zou ik een deel mee willen beslissen haha.

Bijdrager
    mersed

Net als met Google Chrome. Ik lees dat die telkens beter wordt. Maar nog steeds niet wint naar wat ik begrijp van Safari. Niet dat ik Chrome wil gebruiken in plaats van Safari. Maar om mijn punt te maken.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik gebruik Google Drive ook, maar niet vaak, en zet het dus gewoon uit als ik het niet nodig heb. Dan neemt het geen enkele resources. Dropbox staat bij mij wel altijd aan. En bij m’n OneDrive doe ik hetzelfde als Google Drive: of de web-interface, of eventjes aanzetten en daarna weer uit.

Bijdrager
    nnsa

Google Drive synchronisatie is volledig instelbaar. Zie bijgaande afbeelding.

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden:

– DropBox (al genoemd);
    – Microsoft OneDrive;
    – Amazon Drive;
    – Etc.

Mij bevalt DropBox PRO het beste van bovenstaanden.

Bijdrager
    mersed

Dank jullie wel voor alle input. Geeft voldoende stof om na te denken.

Blijft wel een kip en het ei verhaal. Zo te horen gebruiken jullie ook e.e.a. door elkaar. Ik zit nog in de fase dat ik alles in een service wil houden. Weet niet of dat juist een voordeel of nadeel is.

Het enige wat ik bij iCloud als nadeel ervaar is op icloud.com. Daar is het een draak.

Bijdrager
    KarelWillem

Dus de vraag; als ik Google Drive lokaal installeert; heeft het een geringe of grote impact?

Impact? Ik merk niet dat het draait. Dus impact: nul.

Onderstaand de CPU-belasting terwijl er 2 GB wordt gesynchroniseerd.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.