21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Google Drive icoon (snelkoppeling) in Finder

Op mijn oude iMac had ik een snelkoppeling van Google Drive in mijn Finder. Lekker snel en eenvoudig. Met mijn huidige iMac heb ik dat niet meer, maar wil het wel weer graag. Misschien ben ik nu kampioen onhandig, maar ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand mij simpel uitleggen hoe ik google drive via Finder kan gebruiken?

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: IN JUISTE SUB-FORUM GEPLAATST

Bijdrager
    McPim

Dat is easy: klik in de Finder kantlijn op je ‘thuismap’, het ‘huisje’ icoon(*). In het grote Finder venster rechts zie je dan ergens de ‘Google Drive’ folder staan. Die sleep je gewoon in de linkerkantlijn, ergens tussen je ‘Favorieten’. Je verplaatst de folder daarmee niet, je maakt alleen een snelkoppeling.

(*) Mocht je geen ‘thuismap’ zien in de kantlijn dan moet je die eerst even aanvinken in de voorkeuren van de Finder.

Hier uitleg in het Engels met plaatjes.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  McPim.

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Ja, daar vind ik Back-up en synchronisatie van Google. Maar als ik daar op klik en inlog met mijn google-account krijg ik de melding dat er een probleem is met het inloggen; controleer je netwerkverbinding of proxy en probeer opnieuw in te loggen. Wat zou er fout kunnen zijn?

Bijdrager
    McPim

Dan praten we langs elkaar heen vrees ik.. Zie je wel de ‘Google Drive’ folder in je Finder zoals op het plaatje in m’n link? Jij zegt nu dat je niet in kunt loggen, dat klinkt alsof er iets mis is met de installatie zelf.

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Nee, ik zie geen Google Drive in mijn Finder staan. Als ik google drive wil downloaden kom ik bij back-up en synchronisatie van Google uit. Arghhh! Help! Hoe krijg ik de download van Google Drive wel voor elkaar?

Bijdrager
    McPim

Ok, je krijgt de installatie van Google Drive dus niet voor elkaar, dat bleek niet echt uit je eerste bericht… Heb je iets aan dit stappenplan? En anders laat je maar weten bij welke stap het mis gaat.

CeeHaaKaa op 03 oktober 2017

Als ik google drive wil downloaden kom ik bij back-up en synchronisatie van Google uit.

Dat is precies het bestand wat je moet installeren om het voor elkaar te krijgen in de Finder :)

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Dat bestand vind ik dus wel terug. Als ik er dan op klik vraagt hij om mijn google-inlogging. als ik dan heb ingelogd geeft hij de foutmelding dat er een probleem is met het inloggen; controleer je netwerkverbinding of proxy en probeer opnieuw in te loggen.

Doe ik het dan alsnog fout of is er iets anders aan de hand?

Bijdrager
    McPim

Log eens uit en weer in met je browser op https://drive.google.com/ . Lukt dat, en zie je je bestanden?

Bijdrager
    CeeHaaKaa

ja, dan zie ik mijn bestanden in google drive staan. Dat is (lijkt) het probleem ook niet.

het probleem is dat ik het bestand backup en synchronisatie van google niet gestart krijg, omdat ik geen google drive op mijn harddisk geïnstalleerd heb? Ik krijg het niet voor elkaar om google drive te downloaden en te installeren? Volgens mij raak ik de weg een beetje kwijt nu.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  CeeHaaKaa.

Bijdrager
    McPim

Ik raak ook een beetje de weg kwijt :-? . Uit je vorige bericht lijkt het of het bestand is ge├»nstalleerd maar de inlog mislukt. En nu zeg je weer dat je het installatiebestand niet kunt starten.. Nogmaals: zie het stappenplan en begin bij het begin. Er staat precies hoe de installatie in z’n werk gaat, het enige wat je doet is exact de stappen volgen en melden welke stap niet lukt (geef het nummer! en eventuele foutmelding).

Dus:
    – zie je het bestand installgoogledrive.dmg? (stap 5 van ‘Setup Google Drive’)
    – heb je daarop gedubbelklikt?
    – heb je het Google drive icoon naar je programma-map verplaatst? (stap 6)

Enzovoorts met de ‘First time startup’ stappen 1 t/m 10.

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Volgens mij loop ik bij stap 2 al vast. Ik heb een google-account, dus stap 1 is okee. Volgens mij zegt stap 2 dat ik een google drive app uit de App Store moet downloaden? Maar die kan ik toch helemaal niet vinden?

——————
    Set Up Google Drive on Your Mac
    1. You’ll need a Google account. If you don’t yet have one, you can create one at: https://accounts.google.com/SignUp

2. Once you have a Google account, you can create your Google Drive, and download the Mac app that lets you use the cloud-based service.

Bijdrager
    McPim

Ok, laat die app store maar zitten. Bij de volgende stappen 1 en 2 download je het bestand via Google zelf. Daar gewoon verder en dan moet het toch lukken?

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Ook dat lukt me niet (heb ik al zo vaak gedaan inmiddels).

Ik ga naar https://www.google.com/drive/download/, scroll naar onderen en klik op drive voor mac bij downloads. dan kom ik weer hier terecht: https://www.google.com/intl/nl_ALL/drive/download/. En hier ben ik al zo vaak geweest, maar dat helpt me toch niet verder?

Ik heb nu Back-up en synchronisatie van Google in mijn programma’s (applications) staan. Als ik er op klik doet het niets (meer) en verwijderen lukt ook niet (meer).

——————
    1. Launch your web browser, and go to https://drive.google.com, or https://www.google.com/drive/download/, Click the Download link near the top of the web page.
    2. Scroll down and find the download options. Select Download for Mac.

Ik kom ook geen installgoogledrive.dmg tegen in mijn downloads.
    5. When the download is complete, locate and double-click the installer you downloaded; the file is called installgoogledrive.dmg.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  CeeHaaKaa.

Bijdrager
    McPim

We komen er (hopelijk) wel.. Dat programma moet je hebben inderdaad. Maar als het niet start klopt er uiteraard iets niet. Heb je je Mac al een herstart gegeven, en daarna geprobeerd dit programma te verwijderen (in de prullenbak slepen)? Lukt dat?

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Het is nu ineens gelukt! Ik heb in systeemvoorkeuren mijn beveiliging en privacy aangepast. Wellicht was dat het probleem – en mocht ik alleen maar uit de Mac Store downloaden. Enniewee, nu lukt het hele proces wel in 1 keer. Blij mee. Dankjewel voor je aanhoudende support.

Bijdrager
    McPim

H├Ę, ik had nog een heel lijstje van dingen die je zou kunnen proberen :-P … (waaronder deze, dat was ’t blijkbaar). Fijn dat het gelukt is!

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Ben ik je toch te snel af:) Vond het zelf al wel erg lang duren:( Had de moed bijna opgegeven!

Bijdrager
    McPim

Haha.. Altijd fijn als mensen hun eigen problemen oplossen :lol:

Bijdrager
    Shmoo

Dit was ook very easy.. ^

Bijdrager
    McPim
    Shmoo op 04 oktober 2017

Dit was ook very easy.. ^

Maar voor jou nog steeds te moeilijk blijkbaar. Je had 19 uur de tijd om even te helpen Shmoo. :-P

Bijdrager
    Max5

Kom nog even terug op de Google Drive in de navigatiekolom. Bij mij staat deze mooi in de navigatiekolom maar alle wijzigingen/toevoeging van bestanden sedert 20 augustus jl. staan daar niet in te zien. Hoe kan ik deze map synchroniseren met Mijn Drive op Chrome (via Mac)?

Intussen probleem opgelost: de Drive icon was blijkbaar weg uit de menubalk bovenaan, waardoor synchronisatie niet meer doorging.
    Nu terug gesynchroniseerd en OK.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  Max5.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.