18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

Google Drive bestanden versleutelen

Op Google Drive heb ik een paar bestanden staan. Van Google kreeg ik deze week bericht dat ergens in januari a.s. de voorwaarden gaan veranderen. Snelle doorlezing daarvan leert me dat ik dan Google toestemming geef om met die bestanden te doen wat ze willen. Daar heb natuurlijk ik geen zin in.

Mijn vraag: kan ik die bestanden op de één of andere manier versleutelen, of van een wachtwoord voorzien (die mogelijkheid schijnt Google Drive ook te leveren, maar ook daarin heb ik geen zin)

Bij voorbaat mijn dank!

Bijdrager
    KarelWillem

Snelle doorlezing daarvan leert me dat ik dan Google toestemming geef om met die bestanden te doen wat ze willen.

Ik heb die voorwaarden zelf nog nooit gelezen, dus ik kan het mis hebben, maar dit staat volgens mij al vanaf dag één in de voorwaarden.

Mooi, dat blauwe stukje tekst, wat daaronder dan zo ongeveer volledig onderuit wordt gehaald. .:)

Bijdrager
    sedikit

@karelwillem,

ik denk dat je gelijk hebt. Dat Google altijd al met je bestanden kan doen wat het wil, heb dat tot deze week nooit zo beseft (moest je wel die hele lap tekst eerst lezen….). En die tegenstrijdigheid in de tekst viel mij ook op! Maar nu de oplossing!😊

Bijdrager
    tarun

Dropbox? iCloud Bestanden?

Bijdrager
    sedikit

@tarun,

Op Dropbox en Sync  heb ik ook bestanden staan. Daarover maak ik me (misschien onterecht) minder zorgen, en iCloud gebruik ik niet. Bovendien zijn het maar zeer weinig, alleen díé welke ik (op vakantie met de iPad) misschien nodig heb. De rest heb ik op externe HD’s.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een kennis (zo noem ik het maar voorzichtig, vroeger had ik het een ‘vriend’ genoemd) die bestanden op zijn Dropbox had gezet, en daardoor in het gevang belandde.

Om maar even duidelijk te maken dat ALLE cloud-diensten op zijn minst je bestanden (kunnen) bekijken.

Bijdrager
    KarelWillem

Bijdrager
    GoeieDag

Wat voor bestanden zijn het? PDF’s kun je bv zelf makkelijk versleutelen.

Waarom gebruik je geen iCloud? Daar doen ze nou juist geen google truukjes.

Bijdrager
    sedikit

Dank je wel  voor de link KarelWillem. Ik heb op die clouddiensten maar een paar bestanden staan die eigenlijk ongevaarlijk zijn als ze door die Clouddiensten tòch worden ingekeken. Het enige bestand wat ik liever niet ter inzage wil hebben, is een mapje met wachtwoorden. Weliswaar ongevaarlijk, maar toch. Ze staan onversleuteld  in mijn thuismap. De “gevaarlijke” wachtwoorden staan al versleuteld op zowel de iMac (met Espionage) als op de iPad (met st@sh). Ik verwijder nu die “ongevaarlijke” wachtwoorden van de clouddiensten, en zet die dan ook maar op de iPad in st@sh. Dus is dit ook een oplossing.

Bijdrager
    Shmoo

Waarom plaatsen mensen nooit even een linkje naar de voorwaarden als ze vragen hebben over iets?

Ik begrijp dat nooit zo goed. Daarmee maak je het allemaal alleen maar nog meer verdacht en duister, terwijl hel erg veel mensen bij dit soort dingen nooit reageren op basis van het lezen van de voorwaarden maar veel meer op basis van horen zeggen van anderen of wat hun onderbuikgevoel zegt.

Op deze manier krijg je ook reacties die veel meer gebaseerd zijn op gevoelens want niemand gaat voor zijn plezier JOUW ‘research’ -werk doen en alles opzoeken en uitpluizen terwijl je in vijf zinnetjes zegt dat je iets gelezen hebt dat niet oké is. Of nog veel erger, verkeerde voorwaarden, stukjes er van – niet eens content (tekst) maar plaatjes uploaden naar OMT, dan weet je meestal al dat er ergens iets verborgen wordt of dat het niet klopt.

Dit zijn de voorwaarden waar TS het over heeft en die per januari in werking treden.

https://www.google.com/drive/terms-of-service/

Als je dit begint te lezen met vooraf de gedachte dat je opzoek bent naar Freddy Krueger dan kun je natuurlijk in elke zin wel iets lezen waar je bang voor moet zijn.

Ik vond dit eigenlijk wel interessant. Dit wist ik niet. Bedankt Shmoo, voor het linkje!

Persoonlijk gebruik. Door deze Voorwaarden te accepteren, ga je ermee akkoord Google Drive niet te gebruiken voor zakelijke doeleinden; je mag de Drive-service alleen gebruiken voor persoonlijke, niet-commerciële doeleinden. We raden bedrijven aan gebruik te maken van G Suite.

Dan gaan we nu even het stukje erbij pakken dat KarelWillem post in een plaatje.

Je content. Met Google Drive kun je content uploaden, toevoegen, opslaan, verzenden en ontvangen. Je behoudt alle intellectuele-eigendomsrechten die je met betrekking tot die content hebt. Kort gezegd: wat van jou is, blijft van jou.

Wanneer je content uploadt naar, toevoegt aan, opslaat in, verzendt naar of ontvangt in Google Drive, verleen je Google een wereldwijde licentie om dergelijke content te gebruiken, te hosten, op te slaan, te reproduceren, aan te passen, er afgeleide werken van te maken (zoals die welke het gevolg zijn van vertalingen, aanpassingen of andere wijzigingen die we aanbrengen om ervoor te zorgen dat je content beter werkt met onze services), te communiceren, te publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven en te distribueren. De rechten die je verleent in deze licentie, dienen uitsluitend het beperkte doel om onze services uit te voeren, te promoten en te verbeteren en om nieuwe services te ontwikkelen. Deze licentie behoudt haar geldigheid ook als je je gebruik van onze services staakt, tenzij je je content verwijdert. Controleer of je over de benodigde rechten beschikt om ons deze licentie te verlenen voor alle content die je toevoegt aan Google Drive.

Via de instellingen voor delen in Google Drive kun je bepalen wat anderen met jouw content in Google Drive kunnen doen. Standaard ben jij de beheerder van alle content die je maakt in of uploadt naar Google Drive. Je kunt je content delen en je kunt het beheer van je content overdragen aan andere gebruikers.

Onze geautomatiseerde systemen analyseren je content om voor jou relevante productfuncties te leveren, zoals aangepaste zoekresultaten en spam- en malwaredetectie. Deze analyse vindt plaats als de content wordt ontvangen, gedeeld, geüpload en wanneer de content wordt opgeslagen. Meer informatie over hoe Google content gebruikt en opslaat, kun je vinden in ons Privacybeleid. Als je feedback of suggesties over Google Drive indient, kunnen we je feedback of suggesties gebruiken zonder enige verplichting jegens jou.

Interpretatie:

Kijk eens naar de tweede paragraaf dat begint met “Wanneer je content uploadt naar, toevoegt aan, opslaat in … ” 

Wat daar staat is dat je Google wereldwijde rechten verleent om JOUW bestanden te mogen gebruiken op HUN services. Als je op zoek bent naar Freddy Krueger dan lees je nu waarschijnlijk iets in de trant van; Medewerker X van Google mag jouw bestandjes pakken, mee naar huis nemen en er daar lekker op gaan zitten of laten kijken aan zijn vriendin want die is ook wel nieuwsgierig naar wat jij allemaal fotografeert en maakt.

Wat daar werkelijk staat is:

– te hosten

Dat lijkt mij nogal noodzakelijk als je een clouddienst gebruikt. Je geeft Google toestemming dat ze jouw bestanden te mogen hosten (op een server plaatsen) En volgens mij ook internationaal verplaatsen, denk dan aan, jouw bestanden verplaatsen naar China, Amerika of Ierland wanneer jij bijv. met vakantie gaat naar die landen. Zodra jij contact maakt met Google Drive in Los Angeles, dan kan ik mij het heel goed voorstellen dat er een systeem triggert achter Google Drive dat er voor zorgt dat al jouw bestanden naar hun servers in de buurt van LA verplaatst worden. Dat is namelijk de reden waarom deze diensten 800 keer sneller werken dan iCloud Drive. Hoe dichter bij jouw bestanden gehost worden hoe sneller jij ze hebt. Dropbox doet dit net zo goed. Als jij nu een bestandje upload gaat het naar Frankfurt of Ierland. Ga je met vakantie naar New York dan schakelen ze op de achtergrond het systeem over naar een server dicht in de buurt zodat je altijd optimale snelheden kunt verwachten.

– op te slaan
    – te reproduceren
    – aan te passen

Lijkt mij ook vrij logisch. Zeker wanneer je Google Services gebruikt. Denk aan Office -achtige diensten zoals Google Docs, Google Forms, Google Sites en weet ik veel welke apps ze allemaal nog meer hebben, waar je bestanden mee kunt bewerken/verwerken OP hun servers.

– er afgeleide werken van te maken

(zoals die welke het gevolg zijn van vertalingen, aanpassingen of andere wijzigingen die we aanbrengen om ervoor te zorgen dat je content beter werkt met onze services)

Kortom, er zal waarschijnlijk een functie/integratie bestaan (binnen hun services) waarmee je bestanden meteen kunt vertalen.  Denk aan zo’n knop bovenaan de pagina wat je vroeger veel op Blogger sites zag waarmee je de pagina kon vertalen. Maar ook importeert functies. Denk aan een bestandje met contacten dat je wilt toevoegen aan een Excel -achtig Google App, dan geeft e Google toestemmen om mogelijk een duplicaat te maken van dat bestand dat ZIJ mogen aanpassen om het bestand compatibele te maken voor de import in hun standaarden.

Dit staat trouwens los van wat ze bijv. mogen doen met de informatie die jij IN Google Translate stopt. Dat staat iets verder bij analyseren en dan gelden vooral je Google Account instellingen. Daar kun je precies aangeven wat ze wel en niet mogen doen met bepaalde informatie.

– te communiceren

??? Daar heb ik even geen voorbeeld bij, wat ze daar mee bedoelen. Mogelijk dat app X iets kan doen op basis van bestandje Z – denk aan automator, zoiets misschien?

– te publiceren
    – openbaar uit te voeren
    – openbaar weer te geven
    – en te distribueren

Precies hetzelfde als voorgaande. Je geeft Google toestemming om jouw bestanden te publiceren. Denk aan deelfunctie in hun apps waarmee je content online kunt zetten dat openbaar is voor andere mensen om te zien. Een website of formulier maken, hiermee geeft je Google toestemming om dat te mogen doen en het online te plaatsen. Openbaar uit te voeren zal waarschijnlijk scripts zijn die een forumlier verzenden op basis van input van gebruikers. Denk aan een enquête maken.

We sluiten het stukje van de voorwaarden af met.

De rechten die je verleent in deze licentie, dienen uitsluitend het beperkte doel om onze services uit te voeren, te promoten en te verbeteren en om nieuwe services te ontwikkelen.

Het eerste gedeelte heb ik hierboven proberen uit te leggen.  Doel is om hun services (apps) uit te mogen voeren op jouw bestanden. Je geeft Google toestemming om met jouw bestanden te mogen werken. Allemaal vrij logisch, sterker nog je doet dit veel vaker dan je beseft. Als je een brief of pakketje verstuurt met PostNL doe je precies hetzelfde. Je geeft PostNL (de postbode) toestemming om met jouw persoonlijk poststuk over straat te lopen. Daar komen meer regels bij kijken dan men denkt. De politie mag een postbode wel een bekeuring geven wanneer deze door rood fietsen/rijdt maar ze mogen NIET in hun tas of auto kijken waar de poststukken liggen. Die poststukken zijn standaard beschermd omdat ze zo persoonlijk zijn. Dat is ook met bestandjes het geval. Het zijn JOUW bestandjes en als je iemand, een bedrijf als Google daar aanpassingen in wilt laten maken moet je Google daar toestemming voor geven om dit te mogen doen.

– Te promoten wilt zeggen dat als jij een Excel of Word bestand in je Drive hebt staan en je opent dit 28 keer met Excel van Microsoft dan kan het voorkomen dat ze dit analyseren en bijv. Google Spreadsheets (vergelijkbare app) meer prominent in beeld zetten in lijstje waar apps of integraties voorkomen.

– Te verbeteren wilt zeggen dat Google leert van hoe jij met hun services werkt. Als over een aantal maande neen toename zien van mensen die Word gaan gebruiken i.c.m. Google Drive omdat Microsoft iets heeft toegevoegd aan Word waardoor dit een extreem geweldig feature/samenwerking is, dan mag Google daar van leren en hun diensten verbeteren. Dus ook de integratie zo aanpassen dat het in Google voordeel is.

Deze licentie behoudt haar geldigheid ook als je je gebruik van onze services staakt, tenzij je je content verwijdert. Controleer of je over de benodigde rechten beschikt om ons deze licentie te verlenen voor alle content die je toevoegt aan Google Drive.

Volgens mij ook geen hogere wiskunde. Als je Google Drive niet meer wilt gebruiken, maak ‘m dan leeg ipv gewoon niet meer inloggen en het account vergeten. Plus ze gaan er vanuit dat jij vooraf onderzoek doet of je bestanden wel mag laten gebruiken door Google. Mogelijk stuurt je zus je een bestandje met haar gegevens erin. Vraag haar of ze het oké vindt dat jij haar bestandje upload naar Google Drive. Allemaal vrij logisch.

Onze geautomatiseerde systemen analyseren je content om voor jou relevante productfuncties te leveren, zoals aangepaste zoekresultaten en spam- en malwaredetectie. Deze analyse vindt plaats als de content wordt ontvangen, gedeeld, geüpload en wanneer de content wordt opgeslagen. Meer informatie over hoe Google content gebruikt en opslaat, [1]kun je vinden in ons Privacybeleid. Als je feedback of suggesties over Google Drive indient, kunnen we je feedback of suggesties gebruiken zonder enige verplichting jegens jou.

[1] https://policies.google.com/privacy

Dit zijn gewoon de standaard dingen bij Google. Als je iets zoekt op Google.com  analyseren ze deze termen, als je bestandjes upload zullen ze dat vast ook analyseren om te bepalen hoe en vooral waarvoor mensen Google Drive gebruiken. Op die manier positioneert Google zich in de markt. Dit is geen geheim en hun producten zijn op die manier gratis toegankelijk maar worden hierdoor ook elk jaar heel erg veel beter omdat Google leert van hun gebruik.

Persoonlijk heb ik mij nog nooit onveilig gevoeld wanneer ik op Google naar iets zocht. Hun Google Drive gebruik ik niet omdat ik Dropbox gebruik en ik daar heel tevreden over bent maar iedereen moet natuurlijk gewoon gebruiken wat hij/zij prettig vindt werken. Waar ik heel moeilijk tegen kan zijn mensen die nooit aan bronvermelding doen bij dit soort dingen maar wel altijd de grootste bek hebben over privacy en data verzamelen terwijl je extreem veel mogelijkheden hebt bij Google. Je kunt op je Google Account gewoon aangeven wat Google wel en niet mag doen met bepaalde informatie die ze verzamelen. Heel veel van hun apps en diensten vallen namelijk terug op die basis, zodra je inlogt op hun diensten gelden eigenlijk altijd de privacy voorkeuren die je ingesteld hebt op je Google Account.

Je moet eens weten hoeveel mensen standaard denken dat als je Google Chrome installeert dat dan standaard al je websitegegevens en geschiedenis van wat je bezocht hebt naar de Google servers verzonden wordt. Voor hun gevoel (in hun onderbuik) is dat echt de waarheid maar in de praktijk ligt de realiteit toch net even iets anders. Als je NIET inlogt met je Google Account in Chrome worden er GEEN (website of persoonlijke) -gegevens naar Google verzonden. Alles wordt dan lokaal op de computer opgeslagen. Log je wel in met je Google Account, omdat je bookmarks, instelingen en geschiedenis wilt syncen tussen meerdere browsers en dat soort zaken dan respecteren ze je privacy Instellingen op je Google Account.

Hoeveel mensen dat niet weten terwijl het de eerste 35 regels uit de voorwaarden zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Pakken we een vergelijkbare zinsnede van Apple erbij:

…door dit Materiaal te verzenden naar of te plaatsen in onderdelen van de Service die toegankelijk zijn voor het publiek of andere gebruikers met wie je instemt dit Materiaal te delen, ken je aan Apple een wereldwijde, royaltyvrije, niet-exclusieve licentie toe om dit Materiaal op de Service te gebruiken, te distribueren, te vermenigvuldigen, te wijzigen, aan te passen, te publiceren, te vertalen, in het openbaar uit te voeren en in het openbaar weer te geven met als enig doel het doel waarvoor dit Materiaal werd verzonden of beschikbaar werd gesteld, zonder enige vergoeding of verplichting aan jou.

https://www.apple.com/legal/internet-services/icloud/nl/terms.html

Bijdrager
    sedikit

@shmoo, bedankt voor de grote uitleg! Het zou morgenochtend zo in de kerk vanaf de kansel gepredikt kunnen worden. Lijkt me wel wat voor jou! 😊

@goeiedag, bedankt voor de hulp. Het beveiligen van pdf’s is mij bekend. Ik doe eigenlijk nauwelijks iets met iCloud. Ik heb er ook niet zo’n behoefte aan. Er staat alleen een back-up van basis.apps van de iPad op. Volgens mij twee jaar geleden in de Apple-Store Leidseplein erop gezet, bij een herstelprocedure van de iPad.

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij twee jaar geleden in de Apple-Store Leidseplein erop gezet, bij een herstelprocedure van de iPad.

Dan is ‘ie al lang weg. iOS backups blijven maar een jaar geldig vanaf het laatste backup-moment. Als je een iPhone of iPad backupt in iCloud en je koopt dan een nieuwe, zet daar je backup terug dan zal je nieuwe iOS device een eigen backup-bestand aanmaken. Het oude bestand blijft dan een jaar staan, omdat er nooit meer contact mee gemaakt wordt zal Apple het na een jaar verwijderen uit iCloud.

Bijdrager
    Shmoo

@karelwillem

Daar staat in ruwe uitleg ongeveer hetzelfde. Dat je Apple een licentie verstrekt om met jouw bestanden te mogen werken op hun services. Dat Apple er voor kiest om niets met die gegevens te doen is hun keus qua bedrijfsvoering.

Dat is ook waarom je beide bedrijven moeilijk met elkaar kunt vergelijken.

Apple maakt hardware met /lokale/ software op deze producten. Enkel voor hun producten. Geen Windows, Android of wat dan ook. Hoe goed die software is, daardoor is een hele andere discussie.

Google zit veel meer in de markt van SaaS (Software as a Service) Ze verkopen relatief gezien geen tot heel weinig hardware. Software en diensten is veel meer hun bedrijfsvoering.  Je kunt denk ik, als iedereen zijn/haar Apple gevoelens aan de kant zou zetten wel de stelregel nemen: Als een dienst of app gemaakt door Google niet bij de top 5 in z’n soort hoort – trekken ze er zelf de stekker uit en gaan ze iets anders doen, een andere richting. Dat komt allemaal voort uit data, analyseren en gegevens vergelijken. Dat is heel iets anders dan Clips (iOS), iTunes, Time Machine en Pages of Numbers, of wat te zeggen van dat iWorks.com in de browser gebeuren dat al 8 jaar in Beta staat  …. en maar blijven aanmodderen.

Bijdrager
    GoeieDag

Bijdrager
    Shmoo

Verwijderd door moderator. Graag onthouden van denigrerende opmerkingen richting mede-forumleden.

Bijdrager
    KarelWillem

Wat is dat?! Een filmpje uit 1989?

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo, dit filmpje komt ergens anders vandaan, maar toevallig staat het daar ook. Big deal.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.