5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Gastonw

Google AdWords: wie heeft er ervaring mee of verstand van?

Hallo,

Sinds een week ben ik online met mijn drogisterij webshop. Er moet nog even wat geregeld worden m.b.t. leverkosten en tijden, maar over twee weken zijn we volledig operationeel. Ik wilde hiervoor Google AdWords gebruiken. De medewerker aan de telefoon vertelde me dat mijn minimale bedrag per dag €200 moest zijn. Dit komt neer op €6000 per maand. Hiervoor zou ik ongeveer 200 bezoekers per dag voor krijgen met een conversie van ongeveer 2%.

Ik weet echter totaal niet wat ik moet verwachten voor die €6000… De eerste maand haal ik het sowieso niet uit. De tweede maand waarschijnlijk wel, volgens de medewerker van Google. Ik weet niet wat de groei per maand gaat zijn (want mijn advertenties zouden minder gaan kosten volgens de medewerker, naarmate mijn ‘kwaliteit’ beter werd).

Om €6000 tegen AdWords aan te smijten vind ik redelijk veel geld. Daarom de vraag: Hebben hier mensen ervaringen met AdWords? Welke groei zou ik kunnen verwachten? Op welk moment draai ik quitte?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    MDuker

Hallo Gastonw,

Google AdWords is inderdaad een goed middel om een website snel in de markt te snel. In tegenstelling tot SEO kan je met een Google AdWords campagne direct resultaat gaan halen.

Het minimale bedrag dat je van de Google medewerker te horen hebt gekregen is volgens mij onzin. Ook voor 5 euro per dag kan je adverteren en best leuke resultaten halen. Je zal echter doorgaans snel door je budget heen zijn en daarna niet meer zichtbaar zijn met je advertenties. Het advies bedrag dat je van Google hebt gekregen is waarschijnlijk om voor een groot arsenaal zoekwoorden, de gehele dag zichtbaar te zijn. Je moet je afvragen of je dit wilt en of dit haalbaar is…

De kwaliteit van je campagne kan verbeteren door hem effectief te beheren en te sturen op bijvoorbeeld CTR of Conversies. Hierdoor zullen de kosten ten opzichte van de opbrengsten gaan dalen. Het is daarbij echter wel van belang dat je de campagne laat beheren door iemand met kennis van zaken. Anders geef je (te)veel geld uit voor een minder effectieve campagne.

Het is moeilijk te zeggen wanneer je Google AdWords campagne quitte draait of zelfs winst gaat behalen. Dit is afhankelijk van een groot aantal factoren, maar met name van je website. De conversie van 2% is volgens mij enigszins uit de lucht gegrepen. Ik ken voorbeelden met betere percentages, maar ook zeker mindere.

Bijdrager
    mtersteege

Ik heb ook Google Adwords gehad. Ik had een dag maximum van 5 euro maar betaalde uiteindelijk vaak niet meer dan 50 euro aan Google per maand. Advertentie was inderdaad soms wel zichtbaar en soms niet en dat is een keuze.

Dus nu zou je er voor kunnen kiezen wat je de eerste maand zelf max wilt uitgeven, maar 6000 euro is wel heeeeeeel erg veeeeeeeeel.

Bijdrager
    i-Mobile

Als het rendabel is maakt het bedrag natuurlijk niet uit. Een Zalando zal een veelvoud betalen maar hebben ook veel omzet. Je schrijft 200 kliks per dag, voor 6000 Euro per maand. Dat is ongeveer 1 euro per klik. Dat lijkt me wat veel, het hangt van de zoek woorden af maar ikzelf zit zo rond de 15 cent per klik. Adwords is niet zomaar een advertentie tekstje schrijven, het is echt een techniek die je door te doen, door schade en schande wijs te worden meester moet maken. Ik kan je wel een aantal tips geven.

Begin met een zoekwoorden onderzoek. Google heeft tools die je kunt gebruiken om te onderzoeken welke woorden er gezocht wordt en hoe vaak, welk tijdstip et cetera.

Als je de juiste woorden hebt gevonden, laat ze dan niet te ‘breed’ vinden. Binnen je campagnes kun je de exacte termen en woordgroepen aangeven. Bijvoorbeeld voor een Apple winkel, als je als zoekterm standaard: Apple iPhone 64 GB zwart aanbieding invult. En je bakent de termen niet goed af, ga je ook betalen voor mensen die op iPhone 3GS hoesje zoeken.

Kwaliteit score. De kwaliteit score van zoektermen is erg belangrijk. Die kun je overigens pas na verloop van tijd zien. Pas op dat je niet overal op gevonden wil worden. Voor Google is het belangrijk dat als je jouw webwinkel laten zien als zoek resultaat en mensen erop klikken, die mensen ook tevreden zijn met het resultaat. Daar is het een zoek Engine voor. Heb je een hoge bounce rate, gaat de score omlaag en betaal je meer en kom je lager in de zoek resultaten.

Je kunt als de campagnes eenmaal lopen ook exact zie op welke termen je gevonden wordt. Slechte termen waar je geen conversie op hebt zul je op non actief moeten zetten. Er is zoveel te vertellen, daar kun je een boek over schrijven. Zet de taal ook op Engels, standaard staat die alleen op Nederlands maar 15% van de Nederlands heeft zijn browser op Engels staan. Gebruik uitsluiting woorden, zodat je niet betaald voor termen zoals ‘tweedehands’ gebruikt’ et cetera.

Succes in ieder geval met je webwinkel!!

Bijdrager
    Gastonw

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb inderdaad al begrepen dat je heel er je termen moet afbakenen, je wilt immers niet betalen voor termen wat niks met je webshop te maken heeft.

Mij zelf lijkt het meest verstandige om in het begin puur Google Adwords te gebruiken voor aanbiedingen die ik heb (ik zie in Analytics vaak dat mensen zoeken op ‘goedkoopste’ of ‘aanbieding’.) is dit een verstandige strategie, of kan ik beter voor een ander doel in het assortiment gaan?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.