15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Kevercat

Goodsync laat HD vollopen

Hallo,

Met Goodsync wilde ik een backup maken van diverse documenten en andere belangrijke dingen. Gisteren had ik het aan de praat maar in een oogwenk liep de harde schijf vol ondanks dat ik het vinkje om tijdelijke kopieer te maken had uitgezet. Ik denk dat Goodsync ergens op de HD een map heeft staan waar hij toch het een en ander (blijkbaar alles wat gebackupt moet worden) in opslaat.
    In de hoop dat CleanMyMac3 echt alles van Goodsync zou verwijderen heb ik Goodsync verwijderd maar het heeft dus niet geholpen om de map te vinden en te verwijderen.
    Inmiddels heb ik wel 2 mappen gevonden met de datum van gisteren: .DocumentRevisions-V100 en .fseventsd Het zijn beide verborgen mappen met een éénrichtingsbord in de rechter benedenhoek en de eerste mer een numerieke waarde 0111 en de tweede 0700 en kan ze dus niet verplaatsen, laat staan verwijderen.

Heeft iemand een idee waar ik het zoeken moet om de schijfruimte weer vrij te maken en of dit de juiste mappen daarvoor zijn?

Het gaat om een Macbook Air van maart 2016 met de nieuwste OS X.

Al vast bedankt voor alle hulp.

Kevercat.

Bijdrager
    tarun

Ik gebruik GoodSync op Windows. Daar werkt het vrij goed. Wat jij beschrijft herken ik niet.

Wat je kan doen is b.v. TrashMe gebruiken om GoodSync te verwijderen (maar dat advies is te laat lees ik.) Daarnaast gebruik ik wel eens EasyFind om de laatste restjes van een programma te vinden (en verwijderen) Zo in dit geval op goodsync en siber systems (het bedrijf).

Bijdrager
    koen

Als je mappen tegenkomt die niet toegankelijk zijn zou ik er zeker vanaf blijven.

Gebruik het programma OmniDiskKeeper om te kijken waar al die ruimte wordt gebruikt. En altijd drie keer nadenken voor je iets weggooit(y)

Bijdrager
    Kevercat

Tarun

Ik gebruik GoodSync op Windows. Daar werkt het vrij goed. Wat jij beschrijft herken ik niet.

Helaas zag ik het gebeuren, de vinkjes voor tijdelijke kopieën had ik uitgezet maar er was nog een vinkje wat ik beter uit had kunnen zetten denk ik. Ik weet helaas niet waar dat naar toe geschreven is. Feit blijft dat er een 20Gb verspilde ruimte is.
    Easyfind vindt alleen wat geschiedenis in Safari.

Bedankt voor je reactie,
    Kevercat.

Bijdrager
    Kevercat

Koen

Als je mappen tegenkomt die niet toegankelijk zijn zou ik er zeker vanaf blijven.

Natuurlijk kom ik niet echt uit een ei:) Ten eerste vraag ik hier hulp en ten tweede zal ik altijd eerst een kopie maken op een externe harde schijf om het bij problemen toch weer terug te kunnen zetten.
    Er is nog een probleem de mappen .DocumentRevisions-V100 en .fseventsd zijn niet toegankelijk, dus ik weet niet wat er in staat. Ik weet ook niet hoe ik de attributen kan wijzigen zodat ik de inhoud kan zien. Ik hoop hier hulp daarbij te krijgen, verder hoop ik dat iemand het probleem herkent en mij verder kan helpen.

Bedankt voor je reactie,
    Kevercat.

Bijdrager
    Kevercat

Koen

Gebruik het programma OmniDiskKeeper

Dat vergat ik nog, ik heb gezocht naar OmniDiskKeeper maar dat wordt door Google niet gevonden. Wat wel wordt gevonden is OmniDiskSweeper, is dat wat je bedoeld?

Kevercat.

Bijdrager
    koen

:-D

Haha, ja, die bedoelde ik.

Misschien heb je hier wat aan: https://medium.com/@thomasdegry/how-sketch-took-over-200gb-of-our-macbooks-cb7dd10c8163#.7gxfd6ti5

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  koen.

Bijdrager
    Kevercat

Oké, dan zie ik nog iets vreemds. Volgens OmniDiskSweeper staat er 63,5Gb aan data op de HD en volgens Finder 109,42Gb, vanwaar dit verschil?? Iemand een idee?

Kevercat.

Bijdrager
    koen

OmniDiskSweeper kijkt alleen in jouw account en het systeem. Als er andere users zijn, moet je daar inloggen en ODS opnieuw draaien.

Bijdrager
    Kevercat

Ik ben de enige gebruiker…

Is er een manier om als “root” of “administrateur” (of hoe dat heet in OS X) in te loggen?

Kevercat

Bijdrager
    koen

Gebruik je TimeMachine? Op een laptop wordt er dan een locale backup gemaakt als je niet bent aangesloten op je TM schijf.

Als je de enige gebruiker bent hebt je waarschijnlijk al admin rechten – kijk even in het Gebruikers voorkeurspaneel.

In de terminal gebruik je sudo voor een commando. Maar pas hier heel erg mee op, het is erg makkelijk om je systeem te vernachellen als je niet weet wat je aan het doen bent.

Bijdrager
    Kevercat

Oké dan, dat wist ik niet, ik gebruik TimeMachine voor een backup van het gehele systeem. Zou TimeMachine hier dan verantwoordelijk voor zijn? Waar wordt die locale backup dan opgeslagen? Kan je dat op een of andere manier achterhalen?

Verder lijkt de opbouw van het systeem (OS X) enigszins op Linux dus, bestandsstuctuur, terminal werking en sudo opdrachten, kan ik hier ook van uit gaan dat het ook ongeveer het zelfde reageert?

Ik probeer heel voorzichtig te zijn maar ik heb ook een klein beetje ervaring met Linux en als beide overeenkomen dan voel ik me wat geruster. Ik ben nu op mijn werk en kan het dus niet uittesten. Ik moet dat allemaal tot morgenochtend uitstellen.

Kevercat.

Bijdrager
    koen

Volgens mij heet dat MobileBackups oid, en er is dacht ik is ook een terminal commando om dat aan en uit te zetten. Mac OS X is gebaseerd op BSD Unix, en de OS X terminal gebruikt standaard een bash shell.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Kevercat op 01 juni 2016

de mappen .DocumentRevisions-V100 en .fseventsd zijn niet toegankelijk, dus ik weet niet wat er in staat.

In .DocumentRevisions-V100 staan automatisch bewaarde versies van documenten van programma’s die dat ondersteunen. Dit zijn de versies die je te zien krijgt als je in bijvoorbeeld Pages op het menu Archief → Vorige versie → Blader door alle versies… klikt.

In .fseventsd staan bestanden die te maken hebben met de manier waarop het besturingssysteem aan programma’s laat weten dat bestanden of mappen veranderd zijn — „fseventsd” staat voor File System Events Daemon.

Bijdrager
    Kevercat

De laptop maar een keer naar de Appelstore teruggebracht en het probleem uitgelegd, daar stonden ze me behoorlijk glazig aan te kijken. Laptop achtergelaten, 4 uur later kreeg ik het telefoontje dat ik hem op kon halen. Ze hebben daar ook gezocht naar de verdwenen ruimte maar konden de ruimte ook niet terugvinden. Ze hebben een backup van de HD gemaakt, de backup had de grootte zonder de verdwenen ruimte. Vervolgens hebben ze de HD leeggemaakt en de backup teruggezet. Inderdaad was de verdwenen ruimte terug alleen moest ik de andere dag weer terug omdat alle rechten en emissie fout waren, ik kon nergens meer in, had er geen rechten meer voor. Ook dat hebben ze hersteld hoewel er nog een paar dingen niet klopte die heb ik zelf kunnen herstellen.
    Toen alles weer goed was heb ik Goodsync maar weer eens geprobeerd maar opnieuw liep mijn HD vol maar ik heb nu het probleem gevonden: in de map Volumes vond ik wat vreemde dingen. Hier staan alle HD’s en USBsticks in die ik gebruik maar ik zag dat de via USB aangesloten HD’s en USBsticks er meerdere keren in de map Volumes stonden onder de zelfde naam maar dan met de getallen 1 en 2 er achter. Degene met het hoogste getal er achter die stonden vermeld als volume (ik gebruik Commander One Pro en daar staat een type kolom bij) bij alle andere stond map achter. In de mappen stond de inhoud van de HD’s en USBsticks. Vervolgens heb ik alle mappen verplaatst naar een externe HD waarna ik weer de volledige ruimte terug had.
    Ik heb de laptop even opnieuw opgestart en zag dat alle volumes nu weer de juiste naam had zonder de getallen er achter en alles werkt weer goed alleen geen Goodsync en Time Machine meer.

Groetjes
    Kevercat

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.