20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    thomas1998

Golvend streepje toetsenbord

Hoi,
    Weet er iemand hoe je zo een golvend streepje kan typen met een toetsenbord van een macbook pro?
    Zoals je bv in word iets fout typt, dan krijg je zo een golvende lijn. ik zou zo 1 golfje willen.
    Het is voor in een spel dus kopieren plakken gaat niet.
    Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    KarelWillem

~

Dat is een golvend lijntje toch?

Bijdrager
    thomas1998

@ KarelWillem dat bedoel ik ja, Ken jij de toetsencombinatie?

Bijdrager
    EelcoJ

De toets -met SHIFT ingedrukt- tussen de SHIFT en de Z.

Bijdrager
    thomas1998

ik heb het gevonden! het is Alt+N
    dan krijg je dit ~

Bijdrager
    thomas1998

Alleen in een spel doet hij het niet

Bijdrager
    KarelWillem

Nooit geweten dat dat ding op een MacBook Pro geen eigen toets had.

Bij de Macs zit hij inderdaad tussen de shift-toets en de Z.

Bijdrager
    stavos

Dat symbool heet trouwens een tilde. Lijkt me dat er op een toetsenbord van een MacBook Pro ook gewoon een toets aanwezig is voor de tilde, net zoals EelcoJ al aangaf.

En er zit verschil tussen de toets en de toetscombinatie die jij beschrijft. ~ is met de toets, ˜ is met de toetsencombinatie..

Bijdrager
    G-Force

Ik neem aan dat hij dan een azerty toetsenbord heeft, want op een Nederlands toetsenbord zit tilde links van de Z en op een US toetsenbord links van de 1.

Bijdrager
    stavos

Inderdaad, op een Azerty toetsenbord is die toets helemaal niet aanwezig..

Bijdrager
    thomas1998

Azerty klopt

Bijdrager
    iep

Bij een standaard qwerty layout zit de tilde links naast de 1 maar Apple gebruikt weer een geheel eigen qwerty layout voor Nederland en dus hebben wij ‘m rechts naast de linker shift zitten (op de plek waar normaliter die tilde zit, zit bij ons de paragraaf toets en het plusminus teken). Op een azerty en qwertz toetsenbord is dat ook weer volledig anders. Echter, je hebt ongeacht de layout altijd tot alle tekens toegang, het is dus zeker niet zo dat mensen met een azerty layout helemaal geen tilde hebben. Voor meer speciale tekens moet je de shift en de option toetsen gebruiken. Moet je weten welke combinatie je dan moet hebben en dat is nou net de truc.

Gelukkig kun je daar in OS X vrij makkelijk achter komen omdat je een virtueel toetsenbord kunt oproepen wiens layout wijzigt als je de shift/option indrukt op je echte toetsenbord. Het virtuele toetsenbordje vindt je in de systeemvoorkeuren in het stukje voor taal & tekst. Daar moet je de meest rechtse tab hebben (input sources in het Engels; optie die je daar moet hebben heet keyboard & character viewer). Je moet op die tab inschakelen dat ie het symbool weergeeft op de menubalk. Kun je via dat icoontje bij het virtueel toetsenbordje komen. Wellicht dat het nog via een andere weg kan maar die weet ik dan weer niet:)

Bijdrager
    Verwijder

Apple gebruikt in Europa niet een eigen maar de ISO-layout. ISO is een standaard toch? In de VS gebruiken ze de ANSI-layout, ook een standaard. Het is alleen niet erg standaard als elk land een eigen standaard heeft.

Als je een karakter niet op het toetsenbord kan vinden dan zit in de meeste programma’s in het Wijzigmenu “Speciale tekens…” wat een venster met karakters toont met een knop “Voeg in”. Hiermee kan je veel meer karakters invoeren dan er op het toetsenbord zitten.

Je kan het menu voor het virtuele toetsenbord ook aanzetten in Systeemvoorkeuren bij Toetsenbord.

Bijdrager
    iep

Helaas niet. Apple gebruikt haar eigenlijk layouts die zijn afgeleid van de ISO-layouts. Als je wel eens Linux, FreeBSD, etc. hebt geinstalleerd ben je vast wel eens de vraag over welk toetsenbord layout je gebruikt tegengekomen. In die lijst staat een aantal versies waaronder de -iso maar ook de -apple. Op Wikipedia hebben ze plaatjes van die ISO layouts. Vergelijk die maar eens met je eigen Apple toetsenbord en verbaas je over het feit dat er vrijwel niks overeenkomt. Dat ieder land z’n eigen standaard heeft is niet zo’n probleem. De layout komt dan overeen met de gebruikte taal. Dat levert alleen wat nadelen op wanneer je in een andere taal moet werken. Ook dat is niet zo’n probleem omdat je vaak wel de diakritische tekens weet te vinden (de Engelse talen minder omdat die amper gebruik maken van diakritische tekens).

Bijdrager
    KarelWillem
    stavos op 29 augustus 2011

D…Lijkt me dat er op een toetsenbord van een MacBook Pro ook gewoon een toets aanwezig is voor de tilde…

Ik weet niet. Ik zie hem hier niet in ieder geval.

Bijdrager
    stavos

Even je leesbril opzetten KW!:nerd:

Bijdrager
    KarelWillem

Ja zeg. Als ze hem helemaal daar neer zetten!:lol:

Bijdrager
    CedricH

[nutteloze bijdrage]
    Raar dat jullie die daar hebben, bij de Belgische AZERTY toetsenborden staan de @ en het # daar
    [/nutteloze bijdrage]

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De afgebeelde MacBook heeft een Amerikaans toetsenbord. Op de Nederlandse zitten de toetsen hetzelfde als op het draadloze toetsenbord zonder numeriek blok:

Bijdrager
    luipaard-tijger

hoi,

het is niet de bedoeling om dit topic terug op te rakelen ofzo,
    maar om de mensen de bedanken die er bijna een jaar geleden achter gezocht hebben te bedanken.
    Jullie hebben me vandaag geholpen:lol:

thanks
    TL

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.