18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Sal

Goedkope Monitor

Ik ga binnekort een mac aanschaffen (powermac g5 waarschijnlijk)
    Maar ik moet dan ook een monitor kopen. De monitors van apple zijn prachtig maar way boven mijn buget.
    Ik wil een zo’n goedkoop mogelijk scherm van toch een hoge kwaliteit.
    Ik ga vooral videomontage en beeldbewerking doen.
    Heeft er iemand tips?
    Waar moet ik op letten?

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je beeld en video bewerkingen doet heb je toch een scherm
    nodig met goede beeldkwaliteit?

Ik hoorde dat de breedbeeldschermen van Dell (jaja, ik weet het)
    een aardige kwaliteit hebben.
    De beelschermen van Formac schijnen zelfs op Mac-niveau te liggen,
    en zijn een heel stuk goedkoper. http://www.formac.com

– Joram

Bijdrager
    sammerman

Er stond vandaag een test in de Volkskrant van de Consumentenbond over tft-schermen. Hier uit kwam een phillips scherm als beste keus uit. Hij koste slechts 350 euro

Veel suc6
    Sam

Bijdrager
    Pleeborstel
    ”Sal”

Ik ga binnekort een mac aanschaffen (powermac g5 waarscheinlijk)
    Maar ik moet dan ook een monitor kopen. De monitors van apple zijn prachtig maar way boven mijn buget.
    Ik wil een zo’n goedkoop mogelijk scherm van toch een hoge kwaliteit.
    Ik ga vooral videomontage en beeldbewerking doen.
    Heeft er iemand tips?
    Waar moet ik op letten?

De schermen van Sony zijn ook goed, vooral degenen met Onyx Black technologie. Kijk eens op http://www.sony.nl voor meer informatie. Een 17 inch kost rond de 469 euro maar dan heb je wel een scherm met 8 ms reactietijd een een mooi beeld. Veel succes ermee.

Bijdrager
    Freek.

LaCie 19″ of 22″ CRT?

Bijdrager
    trabant
    ”sammerman”

Er stond vandaag een test in de Volkskrant van de Consumentenbond over tft-schermen. Hier uit kwam een phillips scherm als beste keus uit. Hij koste slechts 350 euro

Als een getest artikel een onacceptabele en onwerkbare afwijking heeft maar geen drol kost, dan krijgt het van de consumentenbond toch een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Voor videomontage en beeldbewerking zou ik derhalve een andere bron voor testberichten kiezen.
    Sal, geef eens een maximumprijs en een minimumformaat. Móet de monitor ook calibreerbaar zijn, of los je dat anderszins op?

http://www.tweakers.net heeft afgelopen maandag een Product-survey service gestart. Het blad c’t, ook in het Nederlands test van alles héél grondig.

En dan is er deze winkel, die in elk geval een goed vergelijk van wat er op de markt is mogelijk maakt.

Bijdrager
    Pharris

De schermen van HP schijnen erg goed te zijn…

Bijdrager
    Sal

Bedankt voor de antwoorden tot zover.
    Als maximumprijs zat ik te denken aan 600 euro ofzo
    en als minimumformaat 17 inch denk ik. Liever groter.

Maar mijn vraag was ook: Waar let ik op bij het kopen van een scherm?
    bijvoorbeeld:
    8ms reactie tijd is weinig wanneer is het te veel ?

Bijdrager
    Van Cot

ik ben heel tevreden over acer, niet echt mooi desin maar zeer goed beeld en niet duur.

Als je toch een beetje geld hebt, in de computerwinkel was er op de mini een samsungscherm aangesloten dat afgekeken was van de imac G4, volledig wendbaar en een inkijkhoek van 179° in plaats van de gebruikelijke 15 of 25

Bijdrager
    remcodb2

Goede monitor, niet duur, kijk maar eens bij de CRT monitoren, staan er een hele hoop die niet duur zijn maar zeker wel goed.

Moderator
    unSOUND

Samsung maakt mooie TFT’s, maar je moet goed kijken naar de typenummers… sommige hebben 1 letter anders op het einde, en dan is dat ineens een budget reeks of zo.

Ik vond deze erg mooi qua beeld… Samsung Syncmaster 910N

Bijdrager
    Van Cot
    ”remcodb2″

Goede monitor, niet duur, kijk maar eens bij de CRT monitoren, staan er een hele hoop die niet duur zijn maar zeker wel goed.

Ik raad toch TFT aan, eenmaal dat je een TFT hebt wil je gewoonweg niets anders meer.

Bijdrager
    Freek.
    ”Van

Ik raad toch TFT aan, eenmaal dat je een TFT hebt wil je gewoonweg niets anders meer.

Kijk dat zijn nog een zinnige adviezen op basis van steekhoudende argumenten :kleenex: :kleenex: :kleenex:

[size=9:79f24a6804]En het klopt ook niet eens… Ik heb sinds ongeveer een jaar thuis een goede Sony (SDM-HX73). Gecallibreerd en al maar zodra ik mijn nieuwe PowerMac bestel komt er weer een CRT bij te staan. De Sony is mooi en goed, neemt weinig ruimte in, prima vormgeving, rustig voor het oog. Maar voor het echt kritische werk (fotografie, beeldbewerking, kleurcorrectie etc) vind ik ‘m onvoldoende. Ik wil gewoonweg wel iets anders.[/size:79f24a6804]

Bijdrager
    Van Cot
    ”FreekMac”
    ”Van

Kijk dat zijn nog een zinnige adviezen op basis van steekhoudende argumenten :kleenex: :kleenex: :kleenex:

[size=9:4ee8a45a14]En het klopt ook niet eens… Ik heb sinds ongeveer een jaar thuis een goede Sony (SDM-HX73). Gecallibreerd en al maar zodra ik mijn nieuwe PowerMac bestel komt er weer een CRT bij te staan. De Sony is mooi en goed, neemt weinig ruimte in, prima vormgeving, rustig voor het oog. Maar voor het echt kritische werk (fotografie, beeldbewerking, kleurcorrectie etc) vind ik ‘m onvoldoende. Ik wil gewoonweg wel iets anders.[/size:4ee8a45a14]

ieder zijn mering natuurlijk, maar ik geef de aboslute voorkeur aan TFT omdat het beter is voor de ogen en het is niet zo een geflikker waar je op zit te kijken.

Bijdrager
    Freek.

Tuurlijk Van Cot, ieder zijn mening :) . Maar nu kom je in ieder geval met een beredenering en dat miste je vorige post geheel.
    Ik ben het er overigens niet helemaal mee eens. Ik fotografeer nu een jaar of 8 digitaal in een fotostudio. En ik heb op de CRT-monitoren (altijd aan een Mac…) nog nooit last gehad van ‘geflikker’ van het beeldscherm. Heeft wellicht ook enigzins met de monitorkwaliteit te maken of met de instellingen van de computer.

Bijdrager
    inberlin

samsung en sharp maken goede monitoren. LaCie heeft een nieuwe 21inch, maar die kost je ook 1305 ex btw.
    In jouw geval zou ik misschien 2 samsungs 19 inch naast elkaar voor het editten ( dan heb je toch een breed scherm). Verder zou ik er altijd een tv monitor naast zetten om te controleren hoe je eindbeeld eruit ziet.

Bijdrager
    wimengels

Voor een CRT monitor kun je het geflikker vrijwel vermijden door de frequentie >80 Hz te zetten. De meeste gebruikers zitten op de flikkerfrequentie van 60 Hz.
    Met betrekking tot TFT schermen op de MacMini verdient een scherm met een digitale aansluiting, dus DVI, de voorkeur boven analoog VGA. Het gevolg is dat de kwaliteit sterk omhoog gaat: iedere pixel wordt aangestuurd doch de keuze aan schermen is sterk verminderd. Voor een groot scherm blijkt ineens dat het 20″ scherm van Apple zelf dan niet meer zo duur is. Voor een 17″ display blijkt Samsung 172X silver erg goed: pixel 0,259, 12 ms response!

Bijdrager
    Turver

En moet ik dan ook nog letten op het verschil tussen DVI en DVI-D?
    Als ik het goed heb begrepen, is DVI-D alleen digitaal, maar dat is toch prima op de Mac mini?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.