10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    plonserd

Goedkope eGPU

Ik heb sinds een tijdje een 2018 i7 Mac Mini 6core met 64GB ram die ik enkel gebruik om Logic en Ableton op te draaien. Ik ben hier echt enorm tevreden over, aangezien ik gemakkelijk projecten met 100 sporen en evenveel plugins en virtuele instrumenten kan draaien, en ik ben tot voor vandaag nog niet aan z’n limiet gekomen. Nu heb ik net m’n 5 jaar oude 24” 1280p monitor vervangen door een 32” 4K monitor omdat ik wel wat meer werkruimte wou zonder met meerdere schermen te moeten werken. Hier laat de Mac Mini z’n grootste zwakte kennen. De dedicated graphics snoepen nogal veel van m’n CPU, waardoor ik vandaag bij een project dat rond de 75-80% aantikte bij m’n vorige scherm nu de teller tot 100 liet lopen, en m’n project begin te haperen. Nu ben ik dus op zoek naar een externe GPU om de processor van m’n Mac Mini te ontlasten. Ik kan de volledige power van de Mac Mini goed gebruiken, en het scherm dat ik gebruik mag geen blok aan m’n been zijn. Alleen heb ik er weinig verstand van, en wil ik er ook niet teveel geld aan geven. Ik ga niet gamen, en ook geen video bewerken, het enige wat ik wil is dat 4K scherm aansturen. Wat is de goedkoopste oplossing?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door plonserd.
    Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Buzz

Je zou ook eerst kunnen proberen (als je dat niet al doet) of het beter gaat als je Mac OS niet op een geschaalde resolutie anders dan 1x of 2x gebruikt. In het geval van een 4K scherm komt dat dus neer op het instellen van geschaalde resolutie van het scherm in de systeemvoorkeuren op in 1920×1080 (meest linker optie) of 3840×2160 (meest rechter optie). Dan maak je optimaal gebruik van de scherpte van het scherm, en hoeft het OS niet zoveel werk te doen om te schalen. Nadeel is natuurlijk dat tekst en user interface elementen waarschijnlijk ofwel te groot of te klein worden op een 32″ scherm, maar je kan kijken of daaraan valt te wennen voordat je tot aanschaf eGPU overgaat.

Bijdrager
    plonserd

Dat heb ik idd geprobeerd, maar dat resulteert zoals verwacht in te groot of te klein. Ik zag in veel artikels de Sonnet Breakaway puck of Razer core x mercury, maar die zijn alletwee niet meer te vinden in de EU. Voor de rest zie ik vooral veel toeters en bellen, maar ik heb enkel maar een hdmi- of displaypoort nodig, en als het écht moet mogen er nog wat usb3 poorten opzitten, maar dat is het dan ook.

Sleutelbeheerder
    Night

Hoe heb je externe scherm aangesloten? Via Displayport of HDMI (of nóg anders)?

Bovendien is het niet alleen je Mac, die zijn zwakte laat zien. Het is ook een slecht stukje programmeerwerk van de makers van jouw softwarepakketten:

https://forum.ableton.com/viewtopic.php?f=3&t=238972

En tot slot; heb je hier iets aan?

https://thunderboltlaptop.com/cheap-thunderbolt-3-egpu/

Bijdrager
    plonserd

Display aangesloten via HDMI.
    De maker van één van mijn softwarepakketten (Logic), is Apple zelf, en daar doet het probleem zich ook voor:p
    Ik gebruik nu weer tijdelijk m’n oude 24″ monitor maar heb een Razer Core X en een RX580 videokaart besteld. Samen met nog een extra Thunderboltkabel afgeklopt op 475 euro. Hopelijk is mijn probleem hiermee opgelost. Uiteindelijk heb ik wel de Mac Mini net om deze reden gekocht. Thuis kan hij nu krachtpatseren zoveel hij wil, maar op locatie steek ik ‘m in een 2U rack met een extern USB-C display en heb ik toch een redelijke mobiele setup zonder daarvoor een MBP van 4000 euro te moeten kopen.

Bijdrager
    TheBigZ

Laat nog even weten als je alles straks binnen hebt, hoe het werkt.

Bijdrager
    plonserd

Ok, zoals gevraagd even laten weten hoe het werkt. CPU is weer hélemaal OK. Hier een redelijk zwaar project met ca 75 sporen en zoals je ziet echt een heleboel plugins, draait ongeveer op 60% CPU mooi verdeeld over alle threads van m’n i7 6core. Zonder de eGPU was er telkens 1 thread die een overload gaf waardoor de boel begon te kraken. Eerlijk, ik had m’n geld liever aan iets anders gegeven, maar toch blij dat de oplossing (dankjewel Thunderbolt 3) zo simpel was.

Dit is ineens ook mijn liefdesverklaring aan de Mac Mini. Ik had er wel wat van verwacht toen ik ‘m kocht, maar dat ik ‘m ZO hard kan toetakelen had ik nooit durven dromen.

Bijdrager
    TheBigZ

Bedankt voor het terugmelden van het resultaat. Impressive!:-)

Bijdrager
    MevalonicAcid

Nice, Top!

Bedankt voor de feedback!
    <div id=”gtx-trans” style=”position: absolute; left: -11px; top: 79.4px;”>
    <div class=”gtx-trans-icon”></div>
    </div>

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.