16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Blixa

Goedkope Compaq Laptop sneller dan iMac?

Omdat het internet het hier niet al te heftig doet heb ik een snelheidstest gedaan, via http://www.speedtest.net. Mijn iMac behaalt op mijn bureau de volgende, bedroefend lage, waarden:

[URL=http://www.speedtest.net][/URL]

De laptop van mijn vriendin, een goedkope Compaq, haalt op dezelfde plek veel hogere waarden:

Hoe? Waarom? Het gaat om hetzelfde netwerk, de test zijn enkele seconden na elkaar gedaan. Je zou toch zeggen dat de iMac die 3 keer zo duur is en anderhalf jaar jonger op zijn minst gelijk zou presteren.

Bijdrager
    sanius

kabel of draadloos?

Bijdrager
    Blixa

Draadloos, was ik vergeten te vermelden. Mijn excuses.

Bijdrager
    Blixa

Dat zijn de waarden die ik nu haal. Het enige wat ik heb veranderd is bij Firewall de instelling: “sta alle inkomende verbindingen toe” in plaats van “stel toegang in voor specifieke voorzieningen en programma’s” waarbij ik ook stealthmodus had ingeschakeld. Zo’n grote invloed zal dat toch niet hebben?

Bijdrager
    sanius

Dus wel! Ik heb sowieso nooit mijn firewall aanstaan… Ik gebruik LittleSnitch (niet dat dat is aan te raden, maar goed)

Bijdrager
    Blixa

Hm, ik zal zo eens proberen of het echt te maken had met de firewallinstellingen. Ik zet hem even terug en dan probeer ik het nogmaals.

Bijdrager
    Calpa

Als je een router gebruikt zit daar ook al een firewall in.. als je er dan vervolgens nog eentje aanzet op je computer dan komt dat de snelheid volgens mij niet ten goede.

(Maar wat doet Steffie met een Compaq? :roll: )

Bijdrager
    Blixa

Hm, het lijkt niet erg veel uit te maken, met of zonder firewall haal ik dezelfde waarde. Niet telkens rond de 11000kbps, maar eerder rond de 8000/9000. Nadat ik de iMac een halve meter heb opgeschoven is het een stuk beter dan de afgelopen week. Ik ben benieuwd of het netwerk dit volhoudt, anderen bij ons op de verdieping klagen ook over matige verbinding.

En tja, Pascal, ik heb haar proberen te overtuigen. Maar ik ben het met haar eens dat het niet de investering waard is om voor die enkele uren, als het al uren zijn, per dag dat ze op msn zit of iets voor school maakt een MacBook te kopen.

Bijdrager
    defores

Draadloos internet is natuurlijk niet zo eenvoudig met elkaar te vergelijken.
    Want je bent afhankelijk van de kanalen/frequenties waarop je zit, allerlei instelling.
    Externe signalen uit de ether en dan nog het type verbinding.

Welke browser gebruik je?
    Zulke metingen zijn niet altijd even nauwkeurig.

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”PascalPas”

Als je een router gebruikt zit daar ook al een firewall in.. als je er dan vervolgens nog eentje aanzet op je computer dan komt dat de snelheid volgens mij niet ten goede.

Dat zou kunnen, maar een testje met Firewall aan of uit (op de bedrade iMac) gaf bij mij geen verschil. Noch download; noch upload.

Bijdrager
    Calpa
    ”defores”

Draadloos internet is natuurlijk niet zo eenvoudig met elkaar te vergelijken.
    Want je bent afhankelijk van de kanalen/frequenties waarop je zit, allerlei instelling.
    Externe signalen uit de ether en dan nog het type verbinding.

Als je beiden in dezelfde ruimte zit, op dezelfde router die uitzendt op het zelfde kanaal.. waarom zou je het dan niet kunnen vergelijken? (Ja ok, je kunt beter 5 tests doen en daarvan het gemiddelde nemen, dat wel)

Bijdrager
    BenDover

Ik vind je upload van de PC wel erg hoog, klopt dat?
    Anders klopt de download ook niet.

Bijdrager
    Blixa

Pff, ik zou het niet weten. Wat is normaal? We zitten hier met Fiber Power van UPC, die snel zou moeten zijn. Meestal hangt de upload rond de 2000kbps en de download tussen de 8000 en de 10000.

Bijdrager
    jeff

wat is je abonnement? Aan de PC te zien 9Mb download en 3,5Mb upload. Klopt dat? Probeer anders even via de ethernetkabel in plaats van draadloos. Zo kun je één voor één de oorzaken wegstrepen.

Bijdrager
    Blixa

We hebben hier in huis Fiber Power 60, wat volgends de site van UPC inhoudt dat er 60mb download en 6mb zou kunnen zijn. Dit wordt hier in huis niet gehaald, omdat we in plaats van voor deze snelheden benodigde 802.11n netwerk een 802.11g netwerk hebben. Niet iedereen hier in huis heeft in zijn of haar computer/laptop materiaal dat een n netwerk ondersteunt. Daarnaast heeft ook UPC nog wel wat problemen met het verzorgen van de beloofde snelheid als ik de mensen van het Chelloo.com forum mag geloven.

Bijdrager
    Edwin
    ”Dick
    ”PascalPas”

Dat zou kunnen, maar een testje met Firewall aan of uit (op de bedrade iMac) gaf bij mij geen verschil. Noch download; noch upload.

En zo hoort het ook, een firewall zet poorten open voor volledige toegang voor de service die erachter draait en niet een klein beetje open om het TCP verkeer afgeknepen door te laten.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.