23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    RW076

Goedkoopste goede SSD inbouwservice

Goedemorgen,

Ik sta op het punt om een nieuwe iMac te kopen. Ben inmiddels overtuigd dat het er een met een SSD gaat worden, maar kan gewoon niet het geld betalen wat Apple hier voor vraagt (uit principe).

Er zijn op internet heel veel bedrijven/bedrijfjes te vinden die hier handig op inspringen.
    De een nog goedkoper en sneller dan de ander. Mail contact wijst uit dat zij goede merken SSD’s zouden gebruiken en daar niet eens altijd extra geld voor vragen tov de Tweakers Pricewatch.

Toch vraag ik me af of er mensen zijn die echt een bedrijfje adviseren gebaseerd op uiteraard prijs, maar ook gewoon een goede ervaring en gevoel bij de m/v die je geholpen heeft.

Als laatste nog de vraag of dit invloed heeft op je garantie bij Apple, ik lees hierover tegenstrijdige berichten. Of zou de garantie bij het inbouw bedrijf(je) moeten gaan liggen?

Ps. Gebruikt Apple nu SATA 600 voor de ssd’s, of is dat toch een andere aansluiting?

Pps. Het zou fijn zijn als er een bedrijfje geadviseerd kan worden in west noord brabant of oost zuid holland (breda eo).

Bijdrager
    Pietje13

Goedkoop goedkoop goedkoopste… Het vervangen van een sata SSD in een iMac kost +/- 20 minuten. Materiaal kosten zijn slechts tapes van van €7,95 als je het in NL koopt, 1 euro als je het in China koopt. Doe met die kennis wat je wilt. De een zal je 2/3/4 uur arbeid rekenen, een ander maakt de SSD twee keer zo duur, en de zeldzame reparateur zal je slechts een arbeidsuur rekenen.  De een heeft je machine daar zes dagen voor nodig, de ander doet het waar je naast staat.

Het scherm (dat je los haalt bij het vervangen) kost echter tussen de 300 en 800 euro (zeker bij de 2019 versie). Dat scherm zal bij een ervaren reparateur niet snel stuk gaan, maar goed een ongeluk zit in een klein hoekje. Een beetje serieus bedrijf neemt deze risico’s mee en zal dus nooit 30 euro winst maken op iets dat ze potentieel 800 euro kan kosten. De mensen die dit wel doen: zolderklussers of eenpitters die alles aannemen. Ik hecht hier verder geen oordeel aan. Alleen dat brengt het bij het volgende punt waar je vraag over gaat: garantie. Fabrieksgarantie vervalt als Apple erachter komt dat de iMac buiten een officieel servicepunt om is geopend. Bedrijven geven je vaak garantie op het vervangen product (de SSD zelf dus) maar niet op de rest van de iMac. Uiteraard zijn hier mouwen aan te passen: bijvoorbeeld door de oorspronkelijke schijf te houden en die terug te zetten mits er een ander garantie defect aan de iMac is. Maar goed vind maareens een partij die dat kosteloos voor je doet. Dan heb je het over “uitstekende” service. En dat matcht dan weer niet helemaal met de goedkoopste prijs.

Mijn punt in 2019 is: prijzen worden steeds transparanter, zeker in de repairbusiness. Het nadeel daarvan is dat consumenten alleen maar gaan shoppen shoppen shoppen en vergelijken vergelijken vergelijken. Als je een iPhone scherm zelf vervangt en je koopt het op aliexpress kost het je 20$, als je het scherm in een webshop in Nederland koopt betaal je €40,- en als je het de reparateur om de hoek laat doen kost je het €60,-. Toch zijn er mensen die verwachten dat de reparateur op de hoek het voor €25 doet omdat ze zelf hebben gezien dat het schermpje maar 20$ kost en ze op Youtube zagen dat het maarr 10 minuten duurt. En tja.. voor 10 minuten volstaat €10 arbeidsloon toch wel? Het ouderwetse “huur, personeel, belasting, garantie, service” praatje valt steeds minder goed bij consumenten en dus vallen er steeds meer toko’s om.

“Mail contact wijst uit dat zij goede merken SSD’s zouden gebruiken en daar niet eens altijd extra geld voor vragen tov de Tweakers Pricewatch.” Neem dit voorbeeld: je hebt blijkbaar al meerdere bedrijven gemaild (en dat kost meerdere bedrijven tijd, je zal uiteindelijk maar naar 1 van die bedrijven gaan, en 1 bedrijf krijgt jouw “winst”. Snap alleen dat een mailtje van:

“kost 100 euro, groet Fred” –> snel en efficient is maar op jou al snel klantonvriendelijke of niet servicegericht kan overkomen
    “Beste RW076, natuurlijk kunnen wij dit voor u realiseren. De prijs is €150 en wij werken uitsluitend met A merken SSDs, daar we daar de beste ervaringen mee hebben. Onze openingtijden zijn maandag tot en met zaterdag van 9:00 tot 18:00 en u kunt ieder gewenst moment zonder afspraak langskomen. Na ongeveer 3 uur is de iMac klaar om afgehaald te worden.  De koffie staat klaar :-). Groet de reparateur.” Heel servicegericht is, maar veel langer duurt om te typen en dat in zo’n winkel de prijzen in veel gevallen iets hoger zal zijn. En dat is helemaal geen schande, maar matcht dan weer niet met de goedkoopste die jij wilt.

Service kost tijd (is niets anders dan jou uitgebreid helpen, of je nou 1 vraag hebt of 30 vragen. Je even geduldig te woord blijven staan net zo lang tot je satistied ben)
    Net werken kost tijd (elk schroefje netjes terug, alle kapjes netjes terug. Veel reparateurs “vergeten” dit om nog sneller te werken)
    Transparantie kost winst (jij hebt de SSD op Coolblue gezien voor xx dus winkel kan daar niet xxx voor vragen)
    Garantie kost tijd (als het voorkomt natuurlijk)
    Goede ervaring kost tijd (uitgebreid uitleg, netjes een belletje als hij klaar is, even meelopen naar de auto)
    Tijd kost geld (personeel wordt elk uur betaald, niet alleen elk facturabel uur)

Wil je het GOEDKOOPSTE? Bestel de SSD via Coolblue, koop een schermsnijder, bestel schermstickers via aliexpress en kijk een half uur een iFixit filmpje.
    Wil je het BESTE en je fabrieksgarantie houden? Koop direct de configuratie bij Apple.
    Wil je voor jou de beste oplossing? Zoek de 2/3 dichtstbijzijnde reparateurs, vraag bij alle drie de prijs en ga naar degene die je het beste te woord heeft gestaan en waar jij het het fijnste bij voelt. Dus ga of voor de goedkoopste, of voor de snelste, of voor de beste garantie. Maar ga geen uren zoeken om het ene bedrijf in Brabant te vinden wat het alle drie heeft.

Het is zinloos om half Noord Brabant af te rijden om daar het “pareltje” onder de reparateurs te vinden. Ik zeg dit omdat jij aan de SSD geen verschil gaat merken (elke reparateur zal het door jou gewenste merk gebruiken), jij in snelheid op je iMac niets gaat merken of je reparateur aardig was of niet en je bij garantie toch pas in een later stadium kunt oordelen of een reparateur inderdaad zo’n goede keuze was.

Klant hoort koning te zijn, maar probeer heel af en toe te bedenken dat jouw baas je salaris betaald omdat er geld wordt verdiend aan zijn klanten. That’s how the world works: dus gun af toe iets terug aan de lokale ondernemer.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@LET GOED OP, als je dit laat doen door iemand anders dan Apple of door de enkele service provider door Apple gecertificeerd., dan BEN JE VOOR EEUWIG JE GARANTIE op deze iMac KWIJT vanaf het moment dat die behandeld is door Jantje,Pietje of anderen.

Zodra Apple maar ruikt dat er iemand anders aan “hun” iMac (door jouw betaald) heeft gezeten, word je direct de deur gewezen, je mag hem nog wel meenemen doorgaans…

Het beste? met SSD bij Apple bestellen..

Bijdrager
    koen

Probeer upgreatest.nl eens, die wordt hier regelmatig aanbevolen.

Bijdrager
    Shmoo

Of gewoon op Marktplaats een oproep plaatsen, dan heb je denk ik vrij snel een aantal reacties van handige mensen in jouw omgeving, die zoiets wel kunnen doen voor een paar tientjes.

Bijdrager
    TheBigZ

RW076 op 1 april 2019 om 10:18

Gebruikt Apple nu SATA 600 voor de ssd’s, of is dat toch een andere aansluiting?

Een andere. Zie hieronder.

Je betaalt de hoofdprijs voor de SSDs die Apple in zijn iMacs stopt, maar hou er ook rekening mee dat deze aanzienlijk (3 tot 4x) sneller zijn dan SATA SSDs.

https://arstechnica.com/gadgets/2017/06/mini-review-the-evolution-of-high-end-imac-performance-from-2012-to-now/

SSDs: Getting the most from PCI Express

There’s no way to sugar coat this: Apple charges a lot for SSD upgrades. Fusion Drives, thankfully, come standard with every 5K iMac and some of the 4K models, and that’s going to do plenty for boot time and general system responsiveness. But if you want to go with a pure SSD or increase your capacity, you’ll pay dearly: upgrading from the standard 2TB Fusion Drive in the top-end iMac to a 512GB SSD costs $200, a 1TB SSD costs $600, and a 2TB SSD costs $1,400.

If you can pay that price, though, you’re getting some of the fastest SSDs that anyone will sell you in any computer. Apple has been ahead of the curve on SSDs since it began moving away from SATA drives to PCI Express drives in 2013, long before anyone else thought to do it. The company has continued to extend its lead by adding more and more PCIe bandwidth and aggressively adopting standards like NVMe.

The late 2015 iMacs gave their SSDs four lanes of PCI Express 2.0 bandwidth. The 2017 models bump this up to four lanes of PCI Express 3.0, roughly doubling the theoretical bandwidth. The actual drives aren’t that much faster, but you still get improved performance with plenty of headroom for the future.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@koen, @shmoo, @thebigz,

Zeg er dan wel bij, Apple Garantie pleitte, dat kan hem wel 900 euro schelen als die pech heeft met z’n iMekkie…….

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

De upgrade naar 1tb Fusion Drive  (120,-) heb je alleen nodig op de goedkope 21 inch instapper.

ik zou sowieso de iets duurdere nemen, scheelt maar 200,-

(voor een snellere processor + betere videokaart + 1Tb Fusion Drive)

Daar hoeft helemaal geen extra SSD in

Je kan er simpel een razendsnelle goedkope externe SSD bijdoen via Thunderbolt 3.

Bijdrager
    Shmoo

Als ik mij goed herinner uit een ander topic betreft het hier een 1,4GHz – 8GB – 1TB HDD, 2014 model. Dan is er helemaal geen sprake van garantie.

Dat supersnelle Flash opslag dat Apple gebruikt als upgrade, in de fabriek, wordt pas sinds 2015-2016 ? geleverd?

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 1 april 2019 om 18:00

Dat supersnelle Flash opslag dat Apple gebruikt als upgrade, in de fabriek, wordt pas sinds 2015-2016 ? geleverd?

Al eerder. Het wordt alleen ook nog steeds iedere volgende generatie sneller vanwege toename in PCI lanes.

PCIe-based “Blade” SSD.

https://everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-tapered-edge-faq/how-to-upgrade-imac-hard-drive-aluminum-2012-2013.html

https://arstechnica.com/gadgets/2017/06/mini-review-the-evolution-of-high-end-imac-performance-from-2012-to-now/

Specifically, as first discovered via teardowns from iFixit and others, if the 21.5-Inch “Late 2012” or “Early 2013” iMac models were configured with an SSD or a “Fusion Drive” at the time of purchase, the SSD module is connected via a dedicated PCIe connector and another SSD can be installed in its place.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 1 april 2019 om 18:00</p>
    Als ik mij goed herinner uit een ander topic betreft het hier een 1,4GHz – 8GB – 1TB HDD, 2014 model. Dan is er helemaal geen sprake van garantie.

Ik denk dat je dit deel niet gelezen hebt:

<p class=”cite”>RW076 op 1 april 2019 om 10:18</p>
    Ik sta op het punt om een nieuwe iMac te kopen.

Bijdrager
    Shmoo

Ja haha… oeps. 🙂

Als het om een nieuwe nieuwe gaat dan moet je er niet zelf aan beginnen nee.

Bijdrager
    JJmac

Ik heb het hier laten doen, https://www.upgreatest.nl/webshop/

werken netjes en hebben een goede service, via de buren krijg je nog wat korting.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Het valt me toch wel erg op hier, hoe weinig Mekkers waarde hechten aan minmaal 2 jaar Apple garantie door afstand te doen van de Apple garantie voor een “twijfelachtige” besparing, echt kortzichtig..

Bijdrager
    nnsa

Goedkoop = duurkoop, maar goed voor dit Forum.

Bijdrager
    Moriarty

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 1 april 2019 om 22:36</p>
    Het valt me toch wel erg op hier, hoe weinig Mekkers waarde hechten aan minmaal 2 jaar Apple garantie door afstand te doen van de Apple garantie voor een “twijfelachtige” besparing, echt kortzichtig..

Inderdaad, en dan achteraf gaan klagen over een Service Provider die geen garantie reparaties wil doen vanwege een aanpassing van een derde partij.

Tot die tijd is het allemaal geweldig – want geld bespaard…

Bijdrager
    macmaus

Al eerder genoemd, maar persoonlijk en zakelijk goede ervaringen mee: upgreatest.nl
    Vragen naar Martijn. Ook toen bleek dat een reparatie niet geholpen had, heel coulant opgelost.

Bijdrager
    Shmoo

Mensen lees even het bericht opnieuw, dit is geen (zoals verwacht) ik wil mijn oude iMac een SSD-upgrade geven. Het gaat hier om een splinternieuwe iMac, die nog aangekocht moet worden. Dat soort dingen doe je natuurlijk niet. Je koopt geen nieuwe iMac met een HDD en zet er dan zelf een SSD in.

Je kunt beter twee maanden langer sparen zodat je meteen het gewenste model met de juiste specs kunt kopen.

Bijdrager
    nnsa

Ook leuk als straks (uit laten voeren door niet Apple gecertificeerd) de fan op volle snelheid gaat blazen omdat de temperatuur-sensoren niet (goed) meer werken….

Gewoon een complete goed functionerende Mac aanschaffen of even doorsparen.

Bijdrager
    SvS

Pietje13 bewoordt het goed (wel erg uitgebreid);-)

Inderdaad, ik zou ook even iets langer sparen voor originele SSD èn wel met behoud van garantie.

Bijdrager
    goulashkanone

Ik heb zelf aan mijn iMac 2017 zo’n 512GB Samsung X5 Thunderbolt 3 externe ssd geprikt.

Mooie tussenoplossing?

Kost nu ook nog maar de helft van wat ik er voor heb betaald, een half jaar geleden.

Bijdrager
    nnsa

<p class=”cite”>goulashkanone op 3 april 2019 om 23:25</p>
    Ik heb zelf aan mijn iMac 2017 zo’n 512GB Samsung X5 Thunderbolt 3 externe ssd geprikt.

Mooie tussenoplossing?

Kost nu ook nog maar de helft van wat ik er voor heb betaald, een half jaar geleden.

Aan de Mac is heel wat anders dan IN de Mac…😊

Bijdrager
    koen

^ scherp!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.