22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    olbo

Goede pre-press scanner

Wat is tegenwoordig een goede flatbadscanner voor prepress doeleinden. Ik zat zelf aan de Umax Powerlook te denken maar ik kan er geen Review over vinden. Het is altijd makkelijk om recensies te lezen voordat ik op aanschaf over ga. Linotype maakt volgens mij geen flatbedscanner meer(daar heb ik goede ervaring mee). Wie heeft voor mij tips…

Bijdrager
    Sambo

Zelf gebruik ik de LinoScan 2650. Kwaliteit is geweldig. Nu worden ze niet meer gemaakt inderdaad, maar de techniek is afkomstig van Umax als ik me niet vergis, dus wellicht maken ze die in een eigen uitvoering.

Bijdrager
    dada1958

Tsja… mijn Agfa Snapscan e52 is niet echt een prepress-scanner maar voldoet uitstekend voor het scannen van lijnwerk; mijn Nikon CoolScan filmscanner komt al een stuk dichter in de buurt voor hoogwaardige halftoon afbeeldingen.
    Als freelancer zit ik toch aan een budget gebonden,
    Ik heb net even gegoogled; er is behoorlijk wat info te vinden over dit onderwerp.

Bijdrager
    MacBeer

Epson heeft ook hele puike scanners die zeker geschikt zijn voor pre-press doeleinden.

Voor het scannen van doorzichtoriginelen raad ik je toch aan om een losse diascanner te kopen (zie bericht Dada 1958). De diamodules op de flatbadscanners zijn alleen maar geschikt voor beelden die op een presentatiemodelletje moeten komen, maar niet voor prepress doeleinden.

Bijdrager
    olbo

Ok, tot nu toe lijkt Umax de geschikte kandidaat! Ook nog tip voor de scanner software? Buniscan, silverfast? Ondanks dat ik geen oordeel kan geven heb ik bij Epson scanner geen goed gevoel.

Bijdrager
    Sambo

Voor het scannen van doorzichtoriginelen raad ik je toch aan om een losse diascanner te kopen (zie bericht Dada 1958). De diamodules op de flatbadscanners zijn alleen maar geschikt voor beelden die op een presentatiemodelletje moeten komen, maar niet voor prepress doeleinden.

De doorzichtkwaliteit van de Linoscan is juist geweldig! Scherp en goede kleurweergave/callibratie (vergelijkbaar met een 4000 dpi Crossfield drumscanner). Die combi is juist zo aantrekkelijk.

Bijdrager
    dada1958

Ik heb SilverFast 6 AI bij de Nikon CoolScan, kost wel wat maar dan kun je heel leuk lithograafje spelen:)

Bijdrager
    Peter C.

Heb hier ook een 2650 staan. Prima apparaat. Officieel heet hij (of zij) Heidelberg Linoscan 2650 en is volgens mij nog gewoon te koop.
    Zie ook http://www.digital-image.nl/Eng/Scanner/Heidelberg/Frmlino2650.html

Peter

Bijdrager
    KnarfKijk

Ik heb sinds kort een Epson 3200 photo. Hij maakt prima scans zowel opzicht als doorzicht. Hij is snel en wordt gelverd met epson software en silverfast
    Kan zowel op firewire als usb worden aangesloten

Eeen uitgebreide review:
    http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_1.htm

Bijdrager
    awi

Ik heb ook een epson perfection 3200 en ben daar erg tevreden mee, Ik vind de kwaliteit beter dan van mijn Nikon Coolscan IV en bovendien kan ik tot 4×5″ scannen.

OK, een flextight is zeker beter (en 30 a 40 x duurder), maar voor verreweg het meeste werk is de epson prima te gebruiken.

Ik gebruik Vuescan en daarmee krijg ik zeer goede snelle resultaten. Bovendien vind ik vuescan 100 x eenvoudiger te gebruiken dan SF.

Andre

Bijdrager
    olbo

Die Epson ziet er op het eerste gezicht niet gek uit. De foto’s in de review kunnen er ook mee door. En de prijs mag er ook wezen. Niemand ervaring met de powerlook van umax?

Bijdrager
    Elian

Vergeet Umax maar; wanneer je onder Panther wilt werken in ieder geval.
    De ondersteuning op deze machines is ver te zoeken.

De Linotype is inderdaad een goede keus en wordt onder Panther met een speciale versie van Silverfast ondersteund.

Persoonlijk vindt ik, wat betreft een flatbed-scanner, deze modellen de beste optie (m.u.v. de 1250: dit is feitelijk AGFA-hardware).

“If budget permits (which it often doesn’t)” zou je ook eens naar de Creo-Scitex modellen kunnen kijken… 8) (Kosten slechts een kleine €14.000,– maar dan heb je ook wat!)

Bijdrager
    Wulfey

Kent hier al iemand de Canon9900F, man die doet het goed, ook met negatief-modules(zowel kleinbeeld als middenformaat)
    Kan van een kleinbeeld een 60 MB tiff-je maken.
    Heb helaas geen aandelen bij Canon, maar lijkt wel een verkoop praatje

Bijdrager
    gerritDNL

Als je reeds gerasterde foto’s wilt scannen, en dat komt in een pre-press omgeving vrij veel voor, dan is Silverfast een regelrechte ramp.
    Heb ik uitgetest met een LaCie bluescan. Gelukkig had ik een vriendelijke dealer die na 3 weken gebruik mijn LaCie heeft teruggenomen (kon er anders visjes in kweken).
    Ik heb dan een Microtek scanmaker 8700 gekocht, Mikrotek heeft een eigen scanprogramma nl. Scanwizard en dit geeft vrij goede resultaten ook bij descreen.
    Niks beter echter dan mijn oude Agfa Duoscan met fotolook, maar dit is een SCSI-scanner. Mocht ik er zo nog een op de kop kunnen tikken! Daar heb ik eurotjes voor over.

Bijdrager
    Sambo

Mocht ik er zo nog een op de kop kunnen tikken! Daar heb ik eurotjes voor over.

Mischien weet ik er wel een voor je. Dat is toch zo’n hele grote A3 scanner? Mijn oude werkgever heeft er een. Niet dat ie hem over heeft, maar ik heb hem wel eens over iets nieuws horen praten.

Bijdrager
    ateazz

ha,

Misschien is het beter om te weten wat je niet moet kopen.
    Ik zou zelf nooit een Umax of een Microtek kopen.
    Ik heb met beide slechte ervaring.

Dan blijft of een Epson over of de linotype

greetzz en succes

Bijdrager
    olbo

In wat voor opzicht slechte ervaring? Ik heb juist weer goede ervaring met Umax. En Linotype word niet meer gemaakt naar mijn bevindingen. Microtek zijn volgens mij puur consumenten scannners. En van agfa heb ik ook al jaren niks meer van gezien of gehoord. En epson, in ieder geval heb ik zelf ervaring en weet ik het van andere dan de inktjet printers ook geen lang leven hebben. Dus heeft bij mij Epson geen positief gevoel…

Bijdrager
    zakalwe

Vroeger een Umax Powerlook (de 2000 of zo) gehad, maar zodra ik er achter kwam dat ze niet echt van plan waren Mac OS X te gaan ondersteunen heb ik de scanner tweedehands verkocht.
    Toen een Epson Expression 1680Pro gekocht. Wat een verademing zeg. Betere kwaliteit, snel (zelfs met USB) en zeer stil. Met de Umax wist de hele ruimte dat ik aan het scannen was, maar de Epson is zeer stil. Driversupport is prima, maar gebruik zelf een geupgrade versie van de meegeleverde SilverFast software.
    Nadeel is wel dat het eruit ziet als een oude Oost-Duitse tank.;)
    Twee jaar geleden vond ik de Epson de beste keuze, maar misschien zijn er nu betere producten op de markt. Ik kan je alleen aanraden je niet te laten beïnvloeden door eventuele ervaringen met Epson printers…

Bijdrager
    chm
    ”Wulfey”

Kent hier al iemand de Canon9900F, man die doet het goed, ook met negatief-modules(zowel kleinbeeld als middenformaat)
    Kan van een kleinbeeld een 60 MB tiff-je maken.
    Heb helaas geen aandelen bij Canon, maar lijkt wel een verkoop praatje

Idd, ik heb dit toestel ongeveer 5 maanden in gebruik, en hij is gewoon fantastisch, zeker voor die prijs!! 8)

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/belgiumflstore.woa/91505/wo/SP3vJs6GIAwG2hxWi6oINWLg8mu/1.4.0.5.10.11.0.13.0

Bijdrager
    olbo

Misschien wel even leuk om te vertellen. Na een gesprek met mijn dealer heb ik toch gekozen voor de Epson Perfection 3200. Nog een weekje wachten en ik kan er mee spelen.

Bijdrager
    chm
    ”olbo”

Misschien wel even leuk om te vertellen. Na een gesprek met mijn dealer heb ik toch gekozen voor de Epson Prefection 3200. Nog een weekje wachten en ik kan er mee spelen.

Laat iets weten hoe het is.
    Heb je gezien dat OSx niet ondersteund wordt?
    8)

Bijdrager
    olbo

OSX word wel ondersteund! Dat zijn geen grapjes :wink:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.