21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    JapserP

Goede mobiele harde schijf.

Hallo,

Ik zoek een goede mobiele harde schijf van 500GB voor mijn MacBook Pro. Het liefst van rond de 100 euro en met Firewire 800 connectie. Heeft iemand goede ervaringen met bepaalde merken of modellen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

Ik kijk altijd eerst met Google (toevallig ook jouw website, zo lees ik op jouw profiel) en lees daar de reviews.

Had jij dat al gedaan en zo ja: welke hebben dan jouw voorkeur?

Bijdrager
    JapserP

Nou, dat is dus de vraag. Ik kwam een Western Digital My Passport Studio tegen waar mijn oog op viel, is die goed? En eentje van G-Force, maar die werd weer net te duur en dat komt omdat ik natuurlijk een Firewire connectie wil.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb zelf een LaCie Minimus 2TB (USB3, géén Firewire) voor €100
    Tot nog toe ben ik daar wel tevreden over.

Bijdrager
    Artell

Ik heb zelf een LaCie Minimus 2TB (USB3, géén Firewire) voor €100
    Tot nog toe ben ik daar wel tevreden over.

Dat kun je natuurlijk nauwelijks een “mobiele” schijf noemen, en USB3 heeft een MacBook (Pro) niet zo veel aan. Dan is FireWire 800 een stuk sneller.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ook al naar deze gekeken: Iomega eGo Portable Hard Drive, Mac Edition, Silver?

Verkrijgbaar vanaf €87,-. Goede deal en een mooie schijf lijkt me zo.

Bijdrager
    WimPi

Dat kun je natuurlijk nauwelijks een “mobiele” schijf noemen

Definieer “mobiele” schijf…

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ik zou zeggen elke schijf zónder externe voeding! Oftewel te gebruiken in de trein…

Bijdrager
    deSpaanseRente

Ik heb zeer goede ervaringen met Iomega!
    Ik heb een mobiel via usb 2 gevoed schijfje van een terrabyte en plan in de toekomst eens een extra mobiel firewire 800/400/USB2-schijfje aan te schaffen.

Bijdrager
    Vassilli

Sowieso voor G-force gaan. Heb hier ook meerdere 2TB G drives liggen. Fantastische dingen.

Bijdrager
    larreh

Je kunt ook deze bestellen:

http://cgi.ebay.nl/2-5-USB-3-0-Firewire-800-to-Sata-External-Enclosure-/170669635243?pt=PCC_Drives_Storage_Internal&hash=item27bcb3f6ab

Koop je zelf een 2,5 inch HDD 1 tb met een hoogte van 9,5 mm en het installeren ervan is een fluitje van een cent.
    Overigens is deze met ac adapter ingang, maar eigenlijk werken 5400 rpm schijven zonder adapter op de stroom in je firewire bus.

voor een geschikte HDD voor deze behuizing (stel filter in voor 1 – 1,5 tb disks bovenaan):

http://www.alternate.nl/html/categoryListing.html?cat1=7&cat2=278&cat3=0&tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=Serial-ATA&l3=2%2C5+inch&criteriasCount=6&bfbox=1

Bijdrager
    JapserP

Maar is er een merkbaar verschil tussen FireWire 800 en USB 2.0? Ik bewerk HD video’s en daar wil ik de schijf voor gebruiken, als oplsag. Want de keuze in USB schijfen in toch iets groter.

Bijdrager
    Vassilli

Voor HD video zal ik zeker voor FW800 gaan. FW heeft een snelheid van 800mb/s. Dus hij kan makkelijk meerdere lagen 32mb/s van Pro Res 422 HQ aan. Ideaal.

Bijdrager
    larreh

FW800 is een snellere verbinding dan USB2, FW800 biedt een overdrachtssnelheid van 800 mbit (niet MB!) en USB2 heeft een overdrachtssnelheid van 480 mbit.
    Ook is het zo dat FireWire een veel stabielere rate biedt, hij schommelt minder tussen lees en schrijfsnelheden dan dat USB2 dat doet.
    Voorbeeld: Wanneer je een film kopieert via je FW800 verbinding heb je een schrijfsnelheid van ongeveer tussen 20 en 30 MB per seconden, wanneer je hetzelfde doet via USB zal het schommelen tussen 5 en 25 MB per seconde.
    De getallen hierboven kloppen niet hoor, het is alleen bedoeld als voorbeeld.
    Als je vanaf een harde schijf wil werken (bijvoorbeeld een film bewerken) zal je sneller werken vanaf een fw800 schijf dan van een USB2 schijf.

Wil je simpelweg meer ruimte, kun je ook overwegen om je originele harde schijf te vervangen door een andere met een grotere capaciteit.
    Of je kunt zoals ik gedaan heb, een optibay inbouwen (DVD brander eruit) en daar een harde schijf in zetten.
    Het snelste is altijd om te werken vanaf in interne harde schijf.

Bijdrager
    JapserP

Nou, dan denk ik dat ik voor deze ga.

Bijdrager
    larreh

Ziet er prima uit, maar als je een boel HD footage hebt, (bijvoorbeeld 3 uur full hd film) zal je schijf aardig snel vol zitten.. Ligt natuurlijk aan je framerate/codec etc maar toch..
    Stel dat de schijf vol zit, kun je waarschijnlijk niet zelf de hard disk vervangen (misschien ook wel,maar meestal is de behuizing aan elkaar gelijmd).
    Je zou bij een Reseller langs kunnen gaan, om te vragen of je hem daar kunt bekijken.

Bijdrager
    JapserP

Jaaaa, maar ik heb hem al gekocht…

Bijdrager
    larreh

Haha, en? ben zelf ook wel benieuwd, is de behuizing in elkaar geschroefd?

Bijdrager
    Hansi2124
    JapserP op 04 augustus 2011

Nou, dan denk ik dat ik voor deze ga.

Had ik toch voor deze gekozen. Veel meer opslagcapaciteit voor naar verhouding een veel lagere prijs…..

Bijdrager
    larreh

Maar die is niet bepaald mobiel, en heeft een externe krachtbron nodig..
    Heeft inderdaad wel een betere prijs/capaciteit verhouding.

Bijdrager
    Hansi2124

Oh ja, ik zie nu ook dat die ook aangesloten moet worden op het lichtnet. Las ik even overheen. :sealed:

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.