-
Ik kijk altijd eerst met Google (toevallig ook jouw website, zo lees ik op jouw profiel) en lees daar de reviews.
Had jij dat al gedaan en zo ja: welke hebben dan jouw voorkeur?
Ik heb zelf een LaCie Minimus 2TB (USB3, géén Firewire) voor €100
Tot nog toe ben ik daar wel tevreden over.Dat kun je natuurlijk nauwelijks een “mobiele” schijf noemen, en USB3 heeft een MacBook (Pro) niet zo veel aan. Dan is FireWire 800 een stuk sneller.
Ook al naar deze gekeken: Iomega eGo Portable Hard Drive, Mac Edition, Silver?
Verkrijgbaar vanaf €87,-. Goede deal en een mooie schijf lijkt me zo.
Je kunt ook deze bestellen:
Koop je zelf een 2,5 inch HDD 1 tb met een hoogte van 9,5 mm en het installeren ervan is een fluitje van een cent.
Overigens is deze met ac adapter ingang, maar eigenlijk werken 5400 rpm schijven zonder adapter op de stroom in je firewire bus.voor een geschikte HDD voor deze behuizing (stel filter in voor 1 – 1,5 tb disks bovenaan):
FW800 is een snellere verbinding dan USB2, FW800 biedt een overdrachtssnelheid van 800 mbit (niet MB!) en USB2 heeft een overdrachtssnelheid van 480 mbit.
Ook is het zo dat FireWire een veel stabielere rate biedt, hij schommelt minder tussen lees en schrijfsnelheden dan dat USB2 dat doet.
Voorbeeld: Wanneer je een film kopieert via je FW800 verbinding heb je een schrijfsnelheid van ongeveer tussen 20 en 30 MB per seconden, wanneer je hetzelfde doet via USB zal het schommelen tussen 5 en 25 MB per seconde.
De getallen hierboven kloppen niet hoor, het is alleen bedoeld als voorbeeld.
Als je vanaf een harde schijf wil werken (bijvoorbeeld een film bewerken) zal je sneller werken vanaf een fw800 schijf dan van een USB2 schijf.Wil je simpelweg meer ruimte, kun je ook overwegen om je originele harde schijf te vervangen door een andere met een grotere capaciteit.
Of je kunt zoals ik gedaan heb, een optibay inbouwen (DVD brander eruit) en daar een harde schijf in zetten.
Het snelste is altijd om te werken vanaf in interne harde schijf.Nou, dan denk ik dat ik voor deze ga.
Ziet er prima uit, maar als je een boel HD footage hebt, (bijvoorbeeld 3 uur full hd film) zal je schijf aardig snel vol zitten.. Ligt natuurlijk aan je framerate/codec etc maar toch..
Stel dat de schijf vol zit, kun je waarschijnlijk niet zelf de hard disk vervangen (misschien ook wel,maar meestal is de behuizing aan elkaar gelijmd).
Je zou bij een Reseller langs kunnen gaan, om te vragen of je hem daar kunt bekijken.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.