8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    matsoftmac

Goede manier backup externe HD’s op Synology NAS

Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen: Op mijn kantoor werken wij met externe HD’s. Ieder project van een klant staat op een eigen externe HD. Graag zou ik deze automatisch willen backuppen naar mijn Synology NAS.

Nu heeft Synology de app ‘Cloud Station Drive’. Hiermee kan ik perfect de interne HD van mijn MacBook backuppen maar niet de externe HD’s. Als ik aangeef dat de externe HD ook moet worden gebackupped dan doet de software dat ook maar zodra ik de externe HD ontkoppel en later weer aansluit dan pakt hij deze HD niet meer mee.

Kent iemand goede software waarmee externe HD’s ook automatisch ge-backuped kunnen worden naar de Synology NAS?

Alvast bedankt:)

Sleutelbeheerder
    Night

Ik weet dat CCC de mogelijkheid heeft om backups te maken zodra een bepaalde disk weer is aangesloten.

Bijdrager
    Quokka_61

+1

Bijdrager
    McWouter

Hoi!

Ik gebruik zelf aan mijn Mac een aantal flinke externe HDD’s. Deze synchroniseren ik via Synology Drive naar mijn NAS. Voordeel daarvan is dat er continue bijgewerkt wordt, bovendien kun je precies instellen hoe je wilt omgaan met versioning. Je kunt dus van ieder bestand een flink aantal eerdere varianten bijhouden en terugkeren naar eerdere versies. Het kwijtraken van een koppeling bij niet beschikbaar zijn van een schijf komt overigens daar ook voor, maar is makkelijk te herstellen.

Alternatief is Chronosync, waarbij je de externe HDD synchroniseert met de netwerkschijf. Dat gaat dan periodiek. Je kunt in Chronosync ook instellen dat verwijderde of gewijzigde bestanden in een archiefmap op de NAS geplaatst worden (dus niet meteen weggegooid worden). Mijn indruk is dat Chronosync bij heel grote projecten sneller is (ik backup daar bijvoorbeeld Final Cut Pro data mee naar de NAS, soms tot 1TB groot).

Succes en groet, Wouter

Sleutelbeheerder
    Night

Die vangnet-optie (oudere versies bewaren) biedt CCC ook, net als diverse andere backup-apps.

Maar ook Apple’s eigen TimeMachine kan je gebruiken voor het maken van backups van diverse disks. Die biedt dan hetzelfde voordeel als de Synology app: incremental backups en continue bijwerken. TimeMachine zal overigens zelf weer aan de slag gaan als een missende disk weer wordt aangesloten. Daar hoef je zelf niets voor te doen.

Bijdrager
    Gfive

TimeMachine heeft het nadeel bepaalde bestanden niet te backupen, ookal zijn deze aangepast. (systeem files)
    Dit was dan ook de reden dat ik voor mijn Macmini web/mailserver CCC gebruik. (deze backuped wel 100% alle bestanden)

Sleutelbeheerder
    Night

Oh? Sinds wanneer? Je kunt vanuit Time Machine terug naar een vorige versie van macOS, dus dan zullen systeembestanden ook wel opgeslagen worden, niet?

Bijdrager
    Kwadraatje
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.