15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Mmmarco

Goede DVD brander?

Wegens ‘leveringsproblemen’ kan ik bij mijn lokale macdealer geen CDR en DVD-brander inéén bestellen. Weet iemand of die ‘combo?’-branders ook gewoon bij de PC-boer om de hoek te koop zijn? Zijn die G4-450/OS9 of OSX compatible? Ervaringen?

Bijdrager
    Steves lovechild

Koop een losse Pioneer 05 brander. Verwissel hem met je huidige DVD-ROM speler en zet hem als MASTER in je G4 en hij werkt gegarandeerd! Onder OS9 en OSX. Opus heeft tijden lang deze brander uit voorraad geleverd, maar heeft nu tijdelijke leverproblemen. De A-05 is te leveren vanaf 15 maart voor 266,03 ex.
    http://www.opus.nl/
    Maar er zijn natuurlijk zat PC boeren die hem kunnen leveren. Alleen was Opus wel altijd zeer scherp geprijsd!
    succes!
    SLC

Bijdrager
    Mmmarco

AHH COOL 8) SLC,

Dat was précies wat ik zocht! Ga meteen ff kijken.

Bijdrager
    davedive

Ook eens kijken naar de Sony als ik van jou was.

In de laatste imacs heeft apple een dvd-schrijver type DW-U10A ingebouwd.

Het mooie hieraan is : hij brandt zowel de Plus als de Minus (+RW èn -RW) schijven. Het eigenaardige eraan is dat dat type nergens ècht te vinden is uitgezonderd hier. Is dit nu ècht een nieuwe drive die de oudere DRU500AX vervangt of is het de ‘oem’-benaming van de DRU500AX???

In ieder geval zou je je kunnen afvragen of binnenkort Apple de DVD+R/RW ook zal ondersteunen in bv. idvd (via toast kan je hoogstwaarschijnlijk wel naar dvd+r/rw schrijven)

Ik ben dit via enkele forums aan het onderzoeken, en wacht onderandere geduldig af tot mijn krantenboer de nieuwe macfan binnen heeft, want blijkbaar staat de dru500ax beschreven in een test.

In ieder geval, wacht ik af om te bestellen tot ik zekerheid heb over :
    compatibiliteit van de drive met OSX en met idvd in het bijzonder.

Bijkomende vraag : waarom moet je de dvd-drive als master zetten? is het niet als slave??

davedive

Bijdrager
    Steves lovechild

Volgens Apple gebruikers in Amerika heeft de nieuwe iMac soms weliswaar een SONY drive die IN PRICIPE ook DVD+R(W) moet kunnen branden, maar dat is softwarematig door Apple uitgezet. Hij brandt dus alleen DVD-R(W). Daarom geef ik het advies om te gaan voor de Pioneer. iDVD zal dus NIET naar het + formaat kunnen branden. Wellicht dat Toast het wel kan. Maar daar heb je met iDVD niets aan. Bovendien heb je op dit moment GEEN ENKELE ZEKERHEID dat de Sony brander ook werkt in andere Powermac G4 modellen als die later wordt ingebouwd! Bij Pioneer heb je die zekerheid WEL. En hij MOET als master gezet worden. Ik weet waar ik over praat.

Bijdrager
    davedive

Ok,

Akkoord over het later inbouwen. Via cubeforum vernomen :
    Het is inderdaad verre van zeker dat de drive werkt. De dw-u10a IS de oem-versie van de Dru-500ax maar de firmware is anders. Dus zou je die via een tooltje op een peecee (want het tooltje werkt enkel op een peecee èn enkel na het uitschakelen van àlle brandersoftware btw.) moeten flashen naar een dru-500ax-firmware en daarna upgraden. DAN werkt het zééker …. op een peecee.

Wat Apple met de firmware gedaan heeft, …. daar hebben we dus het raden naar (als ze er al iets mee gedaan hebben). Mijn enige ‘terughoudendheid’ om niet de dru-500ax te bestellen, is nog dat artikel van macfan, waar de drive blijkbaar beschreven staat. (werkt dan toch op apple?? (natuurlijk enkel de – schijfjes, maar toch?.?.?.?). Het is misschien wel zo dat Apple binnen een paar maand, beide -&+ zal ondersteunen???:lol::evil:
    Trouwens, wie de macfan al binnen heeft (mijn krantenboer heeft die nu nog altijd niet!!! zie hier. Als je mij enkel en alleen zou kunnen samenvatten wat er over de dru-500ax staat (werkt hij en hoe?), dan zou ik mijn krantenboer iets minder lastig lastig vallen tot de nieuwe binnen is)

Wat de master en slave betreft, steve’s lovechild, op de cube heb ik enkel 1 ide-kanaal. De installaties die gedocumenteerd zijn ‘aan’ cubes (ide- en powerkabel verlengen vanuit binnenkant (dus interne cd-rw uitschakelen) en extern de ‘interne’ DVD-drive aanschakelen) spreken allen met succes van slave (met hdd als master).
    Wat zou het omgekeerde als voordeel hebben?

Graag nog even verduidelijking hierover.

Bijdrager
    Steves lovechild

Het artikel in MacFan:
    Vergelijking tussen (o.a.) de DVR A05 van Pioneer en de DRU 500A van Sony.
    Eerst het goede nieuws van de Sony: Hij kan zowel -R als + R branden.
    Hij kan door iDVD2 en Toast gebruikt worden. Over iDVD3 wordt niet gesproken. Beiden hebben buffer underrun preventie. Beiden zijn bootable.

Wel een paar nadelen van de Sony:
    iTunes en disk burner herkennen de Sony niet. Maar dit kan veranderen in de toekomst.
    Om de Sony op 4 speed een DVD+R te laten branden is een firmware update nodig die alleen op een PC uit te voeren is. Die firmware update is ook nodig om een betere uitwisseling met verschillende media te garanderen. Jammer dus voor Mac gebruikers.
    De leessnelheid van de Sony is lager dan de Pioneer.
    In een desktop G4 past de Sony niet normaal. Het klepje gaat niet helemaal dicht.
    Samenvatting: De Sony werkt weliswaar, maar met een paar nadelen t.o.v. de Pioneer. Bovendien is de Pioneer goedkoper.
    Om nog even terug te komen op het Master/Slave verhaal: Ik heb het uitsluitend gehad over de interne plaatsing van de Superdrive in een G4 desktop. Daar staat de DVD-ROM speler op MASTER. En dus moet ook de Superdrive op MASTER gezet worden bij uitwisseling. Als bij een Cube de speler op SLAVE staat, zou ik beginnen met hem op SLAVE te zetten. Of je dan nog een bootable brander hebt, valt te bezien.

Bijdrager
    davedive

Steve’s lovechild,

Bedankt voor je uitleg, denk dat ik dus de sprong naar pioneer zal maken.

Oh ja, moest je ook van harte bedanken van de krantenboer.

Toen hij mij zag binnenkomen kroop hij bijna weg, tot ik hem kon meedelen dat dit nu ook wel morgen kon.:D

davedive

Bijdrager
    piepie

Verledenweek kreeg ik eindelijk mijn brander binnen (pioneer dvr 105).
    Heb ‘m afgelopen weekend ingebouwd in mijn g4 (AGP graphics 400 mhz). Nadien is mijn OS zeer onstabiel. Vervolgens meende ik dat er een incompatibiliteit met mijn tempo raid 66 kaart was. Ik heb deze kaart verwijderd en de schijven die daar aanhingen losgekoppelt.
    Osx 10.2.4 opnieuw geinstalleerd op en andere schijf. Het systeem leek stabieler, maar crasht nog regelmatig.javascript:emoticon(‘:evil:’)
    Opvallend is, dat mijn systeem vandaag blijft draaien. Het lijkt er op dat ik pas problemen heb wanneer ik een CD in de dvd drive heb zitten.
    Zijn er meer mensen met dit soort problemen?
    Moet ik soms de firmware van mijn G4 upgraden? (4.2.8f1)
    De firmware van de brander is de allernieuwste. (1.21)
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

Piepie

Bijdrager
    Steves lovechild

Na een andere hardware setup altijd even het p-ram resetten. En voor/na elke systeemupdate/grote installatie de permissies repareren. De brander staat op master? Een iets heftiger reset is die van het nvram.
    Start op met alt/command/O/F. Dan boot je in open firmware.
    type na de prompt :
    reset-nvram
    return
    set-defaults
    return
    reset-all
    return

nu zal je systeem automatisch opnieuw starten.

De A-05 MOET gewoon werken in een G4/400.

Bijdrager
    Torz
    ”Steve’s

Het artikel in MacFan:
    Vergelijking tussen (o.a.) de DVR A05 van Pioneer en de DRU 500A van Sony.
    Eerst het goede nieuws van de Sony: Hij kan zowel -R als + R branden.
    Hij kan door iDVD2 en Toast gebruikt worden. Over iDVD3 wordt niet gesproken. Beiden hebben buffer underrun preventie. Beiden zijn bootable.

Wel een paar nadelen van de Sony:
    iTunes en disk burner herkennen de Sony niet. Maar dit kan veranderen in de toekomst.
    Om de Sony op 4 speed een DVD+R te laten branden is een firmware update nodig die alleen op een PC uit te voeren is. Die firmware update is ook nodig om een betere uitwisseling met verschillende media te garanderen. Jammer dus voor Mac gebruikers.
    De leessnelheid van de Sony is lager dan de Pioneer.
    In een desktop G4 past de Sony niet normaal. Het klepje gaat niet helemaal dicht.
    Samenvatting: De Sony werkt weliswaar, maar met een paar nadelen t.o.v. de Pioneer. Bovendien is de Pioneer goedkoper.
    Om nog even terug te komen op het Master/Slave verhaal: Ik heb het uitsluitend gehad over de interne plaatsing van de Superdrive in een G4 desktop. Daar staat de DVD-ROM speler op MASTER. En dus moet ook de Superdrive op MASTER gezet worden bij uitwisseling. Als bij een Cube de speler op SLAVE staat, zou ik beginnen met hem op SLAVE te zetten. Of je dan nog een bootable brander hebt, valt te bezien.

Wat Davedive bedoelt bij de cube,is ze hebben de ide data kabel(en voeding) van de interne DVD doorgetrokken naar buiten de kast en daar zit de DVD-r aanvast.Dus de G4(cube) Ziet dit gewoon als een intern hardapparaat.

Bijdrager
    Torz

Wat ik me trouwens dan afvraag ,is of een slotloading optical write unit zoals in de iMac slotloading precies gelijk is aan aan zo’n staande unit in een cube.Ik al heel wat gezocht maar nergens kan ik hierover info vinden!Wavnt dan zou (Dave) een DVD-r Combo uit de laatste Powerbooks in de cube moeten passen!Maar de berichten zijn daarover vaag.Bij Matshita kan ik wel types vinden maar meer ook niet.

Bijdrager
    davedive

Torz,

In de nieuwe imac zit een ‘lade’schrijver net zoals in de torens. De oude imacs (slot) zijn denk ik nooit uitgevoerd met een dvd-schrijver maar ten hoogtse met een ‘combo-drive’ : leeste dvd-rom en leest en schrijft cd-r/-rw.

In mijn cube zit enkel een cd-r/rw schrijver dus leest geen dvd-rom.

Wat de ‘slot-loading’ dvd-r/-rw drivers betreft vanuit de PB : deze zijn niet getest op korrekte werking in vertikale positie (tot iemand dit eens uitprobeert is dat). Ze zijn los te verkrijgen in amerika (MCE of zoiets) maar kosten ongeveer 550-600 dollar (zonder verzending naar België/Nederland). Bijkomend : brand aan 1x-snelheid (-r misschien wel aan 2x daar ben ik niet zeker van).

Met de externe/interne aansluitmethode en wat kunst en vliegwerk met plexi denk ik wel dat ik daar een ‘mooi’ geheel kan van maken, dat aansluit bij de stijl van de Cube.

Groeten
    Davedive

Bijdrager
    2manydjs
    ”davedive”

Met de externe/interne aansluitmethode en wat kunst en vliegwerk met plexi denk ik wel dat ik daar een ‘mooi’ geheel kan van maken, dat aansluit bij de stijl van de Cube.

Is het niet mogelijk om een DVD brander in een FireWire kastje te bouwen?? Of gewoon direct een FireWire DVD brander te kopen, of bestaan die niet?

Bijdrager
    davedive

Zeker firewire zou prima zijn maar…. maar dan werkt idvd3 niet meer en ben je aangewezen op DVD Studio Pro (duur) of andere ?? dvd-codeerprogramma’s

davedive

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.