20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Quirijn123

Goed voor film te bewerken?: mac mini

hallo mensen,

ik ben tegenwoordig vaak filmpjes aan het maken met m’n macbook uit 2006, alleen gaat dit gewoon echt niet normaal traag…
    de concierge bij mij op school maakt ook filmpjes voor school, hij heeft een macbook met i5, 2.4ghz CPU, alleen met FCX gaat dat ook traag (als je met kleurencorrectie en audio begint te werken)…. Nou wil ik een nieuwe mac gaan kopen; De mac mini, is die snel genoeg voor met final cut pro X te werken? of gaat dat net zo traag als een macbook? anders moet ik ff doorsparen voor een iMac….

Bijdrager
    stavos

Heb je de systeemeisen van FCPX al opgezocht? Dat is een mooi uitgangspunt voor je nieuwe machine qua eisen. En als je daar dan iets boven gaat zitten, zit je (ook op langere termijn) goed.

Bijdrager
    Afroman

Als je alles op de interne disk doet wordt dat traag ja. Snelste is om het via een externe (liefst Firewire800, USB3.0 of Thunderbolt) disk te doen. En daarnaast, die kleurenprogramma’s nemen onwijs veel RAM in beslag dus let wel op dat je niet teveel hebt draaien.

Ligt er eigenlijk totaal aan hoe heftig het project allemaal is. Op een iPhone kan je ook 3D animeren met niet al teveel polygonen , maar ja, hoe pro wordt je ding dan.

Bijdrager
    Quirijn123

ik ga projecten maken in full hd 1080p, 18mp en dus Mojo gebruiken (kleurencorrectie programma) daarnaast ook nog geluid van een ander apparaatje (ook had geluid)….

Bijdrager
    Afroman

Wat is in 18 megapixels?

daarnaast, het bronmateriaal is 1 ding, maar je moet ook denken aan lagen, effecten, lengte,. Dat verschilt allemaal per project. Het ene effect of de ene laag is gewoon moeizamer te renderen dan het ander.

Bijdrager
    Quirijn123

de video heeft 18mp, 1080p ;p

ik denk dat ik niet echt effecten der op ga zetten… Alleen wel mojo kleurcorrectie. het worden wel projecten van minimaal 20 minuten.

Moderator
    unSOUND
    Quirijn123 op 21 mei 2012

de video heeft 18mp, 1080p ;p

1920 x 1080 is nog altijd “maar” 2MP, niet 18.

Bijdrager
    Quirijn123

@ unSOUND, nouja de camera maakt 16mp foto’s dan ;p

Bijdrager
    jesper211232

dus geen 18 :slant:

Bijdrager
    Qmagic

MacMini heeft standaard een 5400-rpm harde schijf, dat is te langzaam om goed te kunnen monteren in 1080p. Ga voor de 7200-rpm harde schijf. En kijk goed bij de specs wat je aan hardware nodig hebt voor FCP X.

En een externe FW-800 harde schijf is altijd zeer aan te raden (of thunderbolt), ongeacht welk systeem je hebt.

Bijdrager
    Quirijn123

dus het ligt aan de harde schijf, hoe snel je kan afspelen/monteren?

Bijdrager
    Mich

Gedeeltelijk ja, maar de andere factoren spelen ook mee.

Bijdrager
    Afroman

Ja, maar die andere factoren zijn meer dan prima.

Bijdrager
    App-ie

Tipje, 720p ziet er ook al echt heel erg goed uit hoor en het vreet veel minder resources van je systeem. Ik neem aan dat je je projecten op een mooie HDTV wilt vertonen. 720p is goed zat, sterker nog UPC/Ziggo zenden HD niet eens in 1080p uit maar in 720p. Verder natuurlijk externe schijven gebruiken.

Bijdrager
    Qmagic
    App-ie op 21 mei 2012

, sterker nog UPC/Ziggo zenden HD niet eens in 1080p uit maar in 720p

Dat klopt niet, alle Nederlandse zenders zijn allemaal in 1080i niet 720p (bij Upc/ziggo).

In 720p filmen is alleen een optie als je dat kan instellen.
    Er zijn camera’s die niet in 720p maar in 1080i/1080p filmen en niet een keuze daarin kunnen maken.

Bijdrager
    Quirijn123

maar met monteren van 1080p/i is ie snel genoeg (vooral als je met geluid en kleurcorrectie gaat werken?)

Bijdrager
    Quirijn123

met 2 gb aan ram..

Bijdrager
    AppleStef

Dat breidt je natuurlijk best uit. Er past max 16 GB RAM in.

Ik zou ook voor het high end model gaan, die heeft een heel wat betere videokaart.

Bijdrager
    ElbertJNagel

Minimum
    System
    Requirements
    Mac computer with an Intel Core 2 Duo processor or better.
    2GB of RAM (4GB of RAM recommended).
    OpenCL-capable graphics card or
    Intel HD Graphics 3000 or later.
    256MB of VRAM (512MB of VRAM recommended).
    Display with 1280×768 resolution or higher.
    OS X v10.6.8 or OS X v10.7.2 or later (OS X v10.7.2 or later for broadcast monitoring).
    2.4GB of disk space.

2GB RAM is aan de (te) krappe kant zeker als je gewoon vanaf je 5400rpm schijf werkt. Voor rond de €60 heb je twee 4GB staafjes (niet bij apple) dus daar zou ik niet op besparen.

Daarnaast is de mac mini 2.5GHz uit te breiden met een ssd-schijf. Dit levert een aanzienlijke snelheidtoename op, als je veel videobewerking doet lijkt me dit toch wel belangrijk.

Bijdrager
    flrmarcel

Conclusie van het bovenstaande: Sparen voor een Imac.
    Kost vrijwel hetzelfde als een High-End Mac Mini, met 7200rpm harde schijf (+ €150), eventueel een SSD er bij in (+ €450) en met uitbreiding naar meer werkgeheugen (+€60). Totaal op €1549.

Uit jouw openingspost kan ik niet opmaken of je reeds in het bezit bent van een muis en toetsenbord. Zo niet komt er nog €140 bij (als je voor de Apple variant gaat). Daarnaast is een externe monitor ook wel prettig bij het gebruik van Mac Mini (weer extra kosten). Als ik jou was zou ik het wel weten.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.