20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    fistkikker

Goed statief?

Ik zoek een goed statief.
    Voor onder mijn 30D.
    Alle voor de hand liggende eisen: stabiel, mobiel, betaalbaar (dat is wat anders dan goedkoop).

Tips? Ervaringen? Ik hoor ze graag!

[size=9:5aab75daf2]Ik heb gezocht, maar geen tips gevonden. Wel veel opmerkingen over statieven, maar weinig waar je in dit verband wat aan hebt.[/size:5aab75daf2]

Bijdrager
    Mac-Eddy

Manfrotto maakt aardige statieven en koppen. Voor +- 135 euro heb je een prima statief dat degelijk aanvoelt. Bij kamera-express.nl(http://www.kamera-express.nl/index.php?page=showproducts&subsubtype=433) hebben ze nog wel eens een aanbieding.(Ik heb een 20D+manfrotto)
    Succes

Bijdrager
    iJoost

Voor wat het waard is: Ik heb toevallig een paar maand terug een nieuwe gekocht. Manfrotto 055DB met een 141RC kop erbij. Voldoet helemaal aan mijn gevoel voor kwaliteit. En… hij heeft hoogte genoeg (ik ben zelf 1,97 m.)

Ik zie dat Mac-Eddy het met me eens is.;-)

Bijdrager
    fistkikker

Ondertussen ook even op het eosdigitaal.nl forum gekeken. Daar lijkt ook iedereen die manfrotto combie te hebben. Hij staat echter niet meer op de veel genoemde kamera-express.nl site. Deze wel, het lijkt bijna dezelfde, dus vervangend model?

Manfrotto 055DB / 804RC2, Tripod Combi, NEW

Ook 135,-

Als iedereen zo unaniem is, zal dat ‘m wel worden. Acceptabele prijs ook. Als hij niet voldoet kijk ik over een jaar of paar wel weer verder…

Bijdrager
    iDuck

Die Manfrotto is een goed statief. Mijn broer heeft er één ook voor zijn Canon.

Mocht je toch twijfelen kan ik je iets goedkopers ook nog aanraden, een Vanguard statief. Heb laatst een MG-5 gekocht, licht maar toch stabiel, geheel van metaal (aluminium) , een goede prijs kwaliteit verhouding.

Maar die Manfrotto is goed, zolang je de merknaam maar niet 5 keer achter elkaar uitspreekt:)

Bijdrager
    cmug

Manfrotto heeft een aardige prijs kwaliteits verhouding. Maar ik vindt het vrij grof stoffelijk materiaal. Als je mij vraagt om een goed statief dan is er m.i. maar 1 antwoord mogelijk. Maar het is wel een lange termijn investering. Niet goedkoop wel zeeer duurzaam en elegant plus netjes afgewerkt. De mechanische werking en is als een Leica: alles loopt heel precies en smeuig als boter. Maar je hebt n.l. ook mensen die er niet mee om kunnen gaan en/of erop afgeven omdat ze het niet kunnen/willen betalen (maar daar niet voor uit durven te komen). Ooh ja, ik heb het over Gitzo.

Bijdrager
    jensw

Dan heb je zeker nog nooit een statief van Sachtler geprobeerd?

Bijdrager
    de mossel
    ”cmug”

Ooh ja, ik heb het over Gitzo.

Inderdaad: De Mercedes onder de statieven!!

(of het oude en vertrouwde Touwtjesstatief: http://www.xs4all.nl/%7Ewiskerke/artikelen/touw.html )

Bijdrager
    Emiel

Hier ook een Manfrotto. Kijk wel even hoe zwaar het statief is en of je bereid bent dat te verslepen. Mijn Manfrotto weegt namelijk een kilo of zes. Niet iedereen schijnt dat te willen.

Bijdrager
    dannikon

Ik gebruik een manfrotto o55 prob. Zalig statief! Kan helemaal plat, heel stabiel, middenkolom kan je zelf demonteren. Je moet alleen het bovenste stuk met balhoofd stevig vastdraaien, anders kan je het wel eens verliezen – zoals ik voor heb gehad op de trein, doordat het waarschijnlijk niet vast genoeg zat. Dat is het enige nadeel dat ik eraan heb ondervonden. Kost zo’n €150 in België

Bijdrager
    Ludo

Wat is een goed statief? Ik heb een driepoot van aluminium, model manfrotto alleen de prijs is nog geen 25,- gewoon merkloos, gebruik het ding al jaren, weegt weinig en doet alles (stilstaan en een camera ondersteunen) wat je van een statief mag verwachten. waarom moeilijk doen als ’t makkelijk kan? Koop gewoon een merkloze alu driepoot bij de makro of de gamma! :wink:

Bijdrager
    sabine

Kijk eens op http://www.eosdigitaal.nl een site met forum dat echt voor fotografie is.
    (als het nou een statief zou zijn om je mac op te zetten :D dan zou ik ook op macosx.nl gaan kijken)

Bijdrager
    Emiel
    ”Ludo”

Wat is een goed statief? Ik heb een driepoot van aluminium, model manfrotto alleen de prijs is nog geen 25,- gewoon merkloos, gebruik het ding al jaren, weegt weinig en doet alles (stilstaan en een camera ondersteunen) wat je van een statief mag verwachten. waarom moeilijk doen als ’t makkelijk kan? Koop gewoon een merkloze alu driepoot bij de makro of de gamma! :wink:

Nou ik zal de dag nooit vergeten dat ik mijn cameraset met een snoekduik moest redden toen een briesje mijn plastic Vanguard statief omgooide. Sindsdien dus een wat zwaarder modelletje.
    Maar het is zeker waar dat er tegenwoordig lichte edoch stabiele en ook nog eens betaalbare versies op de markt zijn.

Bijdrager
    inactiveaccount

Ik had eerst een simpel statiefje voor m’n 350d. Nooit meer. (was ook aluminium en onderdelen bleven maar afbreken tot ik m niet meer goed kon gebruiken). Heb nu ook een Manfrotto en die zijn erg fijn naar mijn mening. Stevig en niet te licht. Heb de 190DB (statief) en 486rc2 (kop).

Bijdrager
    Ludo

Of kijk eens hier koopje
    of hier 216 statieven (Ook manfrotto’s!)
    Mijn statief is vergelijkbaar met het alu exemplaar hierboven. Meer dan tien jaar in gebruik, nog nooit iets stukgegaan, omgevallen of weggewaaid. :)

Bijdrager
    cmug

Een statief wordt pas leuk met een goede kop. De “marktplaats” statieven hebben meestal een 3-weg kop. Misschien zinvol voor video maar ik vindt het voor fotografie een ramp (je draait altijd aan de verkeerde knop) een mooi balhoofd vindt minstens zo belangrijk als de poten onder het statief.

Bijdrager
    inactiveaccount
    ”cmug”

Een statief wordt pas leuk met een goede kop. De “marktplaats” statieven hebben meestal een 3-weg kop. Misschien zinvol voor video maar ik vindt het voor fotografie een ramp (je draait altijd aan de verkeerde knop) een mooi balhoofd vindt minstens zo belangrijk als de poten onder het statief.

Gelijk heb je, ik heb daarom ook een balhoofd op m’n manfrotto. Weet niet hoe ik ooit zonder kon. Dat is ook het nadeel van de goedkopere statieven, daar kun je de kop niet verwisselen meestal.

Bijdrager
    beammeup

Die Manfrotto die Fistkikker bedoelt heb ik zelf ook. Soort speciale uitvoering voor studenten van een of andere akademie.
    Op zich niks mis mee. Wat ik er echt vreselijk aan mis is een ‘waterpas’. Vaak kom ik er in Photoshop achter dat ik veel van de plaat moet snijden om hem echt recht te zetten. Er zijn betere Manfrotto’s die dat wel hebben. Die hebben ook een beter ‘balhoofd’.

Ik zou niet teveel waarde hechten aan de maximale hoogte. De middelste kolom is bijvoorbeeld gewoon te zwak om hem verder uit te kunnen schuiven dan zeg 25 centimeter. Beter is om dat helemaal niet te doen.
    De hoge resolutie van de moderne digitale camera’s stelt gewoon behoorlijk hoge eisen aan een statief. Misschien heb je meer aan een statief met maar 1 poot. Dat is veel flexibeler,.. minder gedoe.

Bijdrager
    Yoyo-San

Als je een goed statief wilt geldt er maar 1 regel: hoe zwaarder hoe beter! Gitzo dus voor het meeneemwerk of een heipaal op wielen voor in de studio. En voor onverwachte situaties heb ik zo’n ‘touwtjesstatief’ ook altijd bij de hand. Kost niks maar maar brengt ook de langzamere tijden vaak nog onbewogen in beeld.

Bijdrager
    mekkie

ik zeg: BILORA, u zegt wat?
    Had er vroeger eentje en ruilde em in tegen een Gitzo……..(kreeg toendertijd nog 500 gulden terug)
    Heb er nu weer eentje op ebay gekocht,(voor 65 EUR !!!!!) dus die Gitzo kan er weer uit!

Dus of zoeken naar zo’n onverwoestbare Bilora met een hoogte van zo’n slordige 2,5 meter die waarschijnlijk al 15 jaar niet meer gemaakt wordt of kontakt met mij opnemen voor een leuke Gitzo.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.